معرفی و مقایسه کتاب

ضروریات بیوشیمی دکتر رضا محمدی

ضروریات بیوشیمی رضا محمدی | خرید اینترنتی با تخفیف

کتاب ضروریات بیوشیمی رضا محمدی یکی از قدیمی‌ترین کتب تألیفی کشور در زمینه بیوشیمی پایه و بالینی است. این کتاب توسط دکتر رضا محمدی عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تالیف شده و توسط انتشارات آییژ به مرحله چاپ رسیده است. بدون شک این کتاب، کتاب بیوشیمی بسیار معتبری است و میان داوطلبان کنکور ارشد و دکتری بسیار محبوب است.

ضروریات بیوشیمی رضا محمدی قبلا بصورت کتاب تک جلدی برای آزمون کاردانی به کارشناسی و یک تک کتاب قطور 1000 صفحه ای برای آزمون های تحصیلات تکمیلی به چاپ می رسید ولی از سال 95 این کتاب دیگر بصورت تک جلدی چاپ نشد و بخاطر حجم زیاد کتاب تصمیم بر این شده که مباحث بیوشیمیایی در قالب جلد های جداگانه تفکیک شوند.

تغییرات ویراست جدید کتاب ضروریات بیوشیمی

قطعا کتاب ضروریات بیوشیمی به خوبی جای خود را در میان دانشجویان رشته‌های وابسته به علوم پزشکی و به خصوص داوطلبین آزمون‌های کارشناسی ارشد و Ph.D باز کرده است. علی‌رغم این استقبال خوب، به گفته مولف، نیاز به تغییرات اساسی محتوای کتاب در ویرایش سوم احساس می‌شد. این تغییرات به دلیل حجم زیاد و گستردگی مطالب که تمامی جنبه‌های بیوشیمی را در برمی‌گیرد، بالاخره در ویرایش جدید آماده چاپ شد. تغییرات اساسی ویرایش جدید که تمامی آنها در جهت افزایش کارایی آموزشی کتاب ضروریات می‌باشند، عبارتند از:

  1.  مطالب کتاب براساس تغییرات ایجادشده در کتاب‌های مرجع بیوشیمی و همچنین نوع سؤالات آزمون‌های اخیر به روزرسانی شده‌اند.
  2.  به دلیل حجم زیاد تصمیم گرفته شد مطالب برحسب عناوین در پنج جلد، شامل تکنیک‌ها و روش‌های بیوشیمیایی، بیوشیمی ساختمانی، بیوشیمی متابولیسم، بیوشیمی اختصاصی و بیولوژی مولکولی، منتشر شوند که هر کدام از آنها به طور خلاصه ولی کامل به مطالب آموزشی مربوطه می‌پردازد. به این مجموعه جلد دیگری اضافه خواهد شد که به شکل خلاصه‌تری به مطالب بیوشیمی برای داوطلبین کارشناسی ارشد و Ph.D رشته‌های غیر بیوشیمی می‌پردازد.
  3.  تمامی سؤالات به صورت طبقه‌بندی شده در پایان هر فصل آورده شده‌اند که می‌تواند به آشنایی بیشتر داوطلب با سوالات اخیر آزمون‌ها، بلافاصله بعد از خواندن مطالب هر فصل، کمک کند.
  4.  برای تمامی سؤالات پاسخ‌های تشریحی در نظر گرفته شده است که مطمئناً کمک بیشتری به درک مطالب خواهد کرد.
  5.  از آنجایی که کتاب‌های این مجموعه ممکن است مورد استفاده داوطلبین آزمون‌های کارشناسی ارشد و Ph.D قرار گیرند، سعی شده تا آنجا که امکان داشته باشد با استفاده از سایه زدن مطالب و سؤالات، مطالب ضروری مورد نیاز این دو گروه متمایز شوند. این موضوع استفاده از کتاب برای داوطلبین آزمون‌های کارشناسی ارشد را تسهیل خواهد کرد.

چند جلدی شدن ضروریات بیوشیمی رضا محمدی، خوب یا بد؟!

قطعا با جدا شدن فصول ضروریات بیوشیمی رضا محمدی در قالب کتاب های جداگانه، کتاب غنی تر و کامل تر شده است ولی با بالاتر رفتن حجم مطلب، طبیعتا خوانندگان ترس از تمام نشدن آن خواهند داشت. لذا افرادی که چنین خصلتی دارند بویژه پشت کنکوری های ارشد و دکتری وزارت بهداشت با توجه به اینکه چاپ قدیم و تک جلدی ضروریات بیوشیمی رضامحمدی دیگر موجود نیست، پیشنهاد می کنیم کتاب مشابه آن با نام صفر تا صد بیوشیمی دکتر هیمن مرادی که برای آزمون ارشد و دکتری نگارش شده است را تهیه کنند.

در ادامه لینک خرید کتاب ضروریات بیوشیمی رضا محمدی در شش جلد آمده است تا به راحتی بتوانید کتاب‌ها را تهیه کنید.

جلد اول: تکنیک ها و روش های بیوشیمیایی

مطالبی که در ضروریات بیوشیمی رضا محمدی جلد اول جمع‌آوری شده‌اند چکیده‌ای از مطالب مرتبط با روش‌ها و تکنیک‌های بیوشیمیایی است که برای پاسخ به سؤالات مربوطه در آزمون‌های Ph.D بیوشیمی و همچنین کار در آزمایشگاه‌های و پژوهشی و بالینی مورد نیاز هستند.

یکی از بخش‌های مسئله‌ساز آزمون‌های Ph.D وزارت بهداشت مربوط به تکنیک‌ها و روش‌های آزمایشگاهی است که در بسیاری از موارد نقش تعیین‌کننده‌ای در قبولی داوطلب دارد. از طرف دیگر، اغلب با استفاده از یک و یا حتی چند مرجع معتبر موجود در این زمینه نمی‌توان به تمامی سؤالات مربوطه پاسخ داد. به همین دلیل یکی از دغدغه‌های اصلی داوطلبین این آزمون‌ها، دسترسی به منبع مناسبی برای مطالعه در زمینه تکنیک‌ها و روش‌های بیوشیمیایی می‌باشد.

برای حل این مشکل جلد اول مجموعه کتاب‌های ضروریات بیوشیمی تحت عنوان تکنیک‌ها و روش‌های بیوشیمیایی به‌عنوان اولین جلد این مجموعه در اواخر سال ۱۳۹۴ آماده چاپ شد. مطالب این کتاب در ۱۳ فصل جمع‌آوری شده‌اند. فصول ۱ تا ۶ به ترتیب به تکنیک‌های نوری، الکتروفورتیک، کروماتوگرافی، ایمونواسی، مولکولی و جداسازی می‌پردازد که خود مقدمه‌ای برای پرداختن به تکنیک‌ها و روش‌های آزمایشگاهی بررسی ترکیبات بیوشیمیایی مختلف در فصول بعدی هستند.

فصول ۷ تا ۱۱ به ترتیب به تکنیک‌ها و روش‌های بررسی اسیدهای آمینه – پروتئین‌ها، آنزیم‌ها، کربوهیدرات‌ها، لیپیدها و آنالیت‌های دیگر می‌پردازند. در فصل ۱۲ به محاسبات متداول در بیوشیمی اشاره می‌شود که توجه به آنها در هنگام کار در آزمایشگاه‌های پژوهشی و بالینی ضروری است. بالاخره، در فصل ۱۳ به بحث پیرامون مدیریت کیفیت در آزمایشگاه بیوشیمی، به خصوص در آزمایشگاه‌های بالینی، پرداخته می‌شود که امروزه مورد توجه زیادی قرار دارد.

خرید ضروریات بیوشیمی رضا محمدی جلد اول

کتاب بیوشیمی رضا محمدی جلد اول

جلد دوم: ساختمان و فعالیت

کتاب ضروریات بیوشیمی رضا محمدی جلد دوم، به جنبه‌های بیوشیمیایی ساختمان و فعالیت بیومولکول‌ها و ماکرومولکول‌ها می‌پردازد. فصل اول کتاب مروری بر سلسه مراتب ساختمانی بیومولکول‌ها و ماکرومولکول‌ها است. در فصل دوم به موضوع آب و یونیزاسیون پرداخته می‌شود. موضوع فصل سوم اختصاص به ساختمان و فعالیت اسیدهای آمینه دارد. در دو فصل ۴ و ۵ به ترتیب ساختمان و فعالیت پروتئین‌ها مورد بحث قرار می‌گیرند. به مطالب گسترده آنزیم‌ها طی پنج فصل ۶ تا ۱۰ و به ترتیب با تمرکز بر اصول واکنش‌های آنزیمی، طبقه‌بندی آنزیم‌ها، کینتیک آنزیم‌ها، مهار آنزیم‌ها و تنظیم فعالیت آنزیم‌ها، پرداخته می‌شود.

بررسی ساختمان و فعالیت کربوهیدرات‌ها و لیپیدها در فصول به ترتیب ۱۱ و ۱۲ صورت می‌گیرد. بحث پیرامون ساختمان و غشا را می‌توان در سه بخش، شامل ساختمان، انتقال مواد و انتقال پیام، انجام داد که به ترتیب موضوع فصول ۱۳، ۱۴ و ۱۵ هستند. بالاخره در فصل ۱۶ ساختمان و فعالیت نوکلئوتیدها بحث می‌شود. همانند سایر جلدهای مجموعه کتاب‌های ضروریات بیوشیمی، علاوه بر مرور نسبتاً کامل نکات کلیدی در بحت، در پایان هر فصل سؤالات چهار گزینه‌ای آزمون‌های اخیر کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی به همراه پاسخ‌های تشریحی آورده شده است.

ضروریات بیوشیمی رضا محمدی جلد دوم | بوک مدیکال

کتاب بیوشیمی رضا محمدی جلد دوم

جلد سوم: بیوشیمی متابولیسم

جلد سوم از کتاب ضروریات بیوشیمی رضا محمدی که به بیوشیمی متابولیسم می‌پردازد، شامل ۱۹ فصل است. در فصل ۱ به کلیات مسیرهای متابولیکی پرداخته می‌شود. در فصول ۲ و ۳ به بررسی زنجیر تنفس سلولی و چرخه کریس پرداخته می‌شود که مسیرهای مشترک اکسیداسیون تمامی سوخت‌های متابولیک، شامل کربوهیدات‌ها، لیپیدها و اسیدهای آمینه هستند. متابولیسم کربوهیدرات‌ها در دو فصل ۴ و ۵ مورد بحث قرار می‌گیرند. به‌طوری‌که در 4 به بحث پیرامون متابولیسم گلوکز و در فصل ۵ به نکات مربوط به متابولیسم سایر کربوهیدرات‌ها، شامل گلیکوژن، فروکتوز، گالاکتوز، قندهای آمینو و پنتوزها پرداخته می‌شود.

متابولیسم لیپیدها که تنوع گسترده ای دارد، در فصول ۷ تا ۱۲ مورد بررسی قرار می گیرد که به ترتیب مختص سنتز اسیدهای چرب، اکسیداسیون اسیدهای چرب، متابولیسم گلیسرولیپیدها، متابولیسم ایکوزانوئیدها، متابولیسم اسفنگولیپیدها، متابولیسم کلسترول و متابولیسم لیپوپروتئین‌ها می‌باشند. فصول ۱۳ و ۱۴ به متابولیسم اسیدهای آمینه اختصاص داده شده‌اند که اگر که به ترتیب در آنها جنبه‌های عمومی و اختصاصی این متابولیسم مورد بررسی قرار می گیرند.

متابولیسم موضوع فصل ۱۵ است که به هر دو جنبه متابولیسم پورفیرین‌ها و بیلی روبین می‌پردازد. فصل ۱۶ مربوط به متابولیسم شامل بیوسنتز و کاتابولیسم، نوکلئوتیدها می باشد. دو فصل ۱۷ و ۱۸ به یکپارچگی متابولیسم، به ترتیب در شرایط طبیعی و غیرطبیعی، می پردازد که توجه به آنها می تواند به درک بهتر مطالب ارائه شده در فصول قبلی کمک کند. بالاخره فصل ۱۹ شامل سوالات پایانی کتاب ضروریات بیوشیمی رضا محمدی می باشد که نه تنها به عنوان مروری بر مطالب فصول قبلی است، بلکه به سؤالات مشترک بین آنها نیز می‌پردازد.

ضروریات بیوشیمی رضا محمدی جلد سوم

ضروریات بیوشیمی رضا محمدی جلد سوم

جلد چهارم: بیوشیمی اختصاصی

جلد چهارم از مجموعه کتاب‌های ضروریات بیوشیمی رضا محمدی به جنبه‌های اختصاصی بیوشیمی می‌پردازد که اشتراکات زیادی با سایر علوم دارد. این جلد شامل ۲۰ فصل است. در چهار فصل ابتدایی به کلیات هورمون‌شناسی و سپس انواع هورمون‌های اسید آمینه‌ای، پپتیدی و استروئیدی پرداخته می‌شود و در این راستا به اختلالات هورمونی متعددی اشاره می‌گردد. فصل ۵ به ویتامین‌ها اختصاص دارد که نقش مهمی به عنوان هورمون یا کوآنزیم در واکنش‌های بیوشیمیایی دارند.

در فصول ۶، ۷ و ۸ به ترتیب به عناصر معدنی، آب و الکترولیت‌ها و گازهای خونی و تعادل اسید – باز پرداخته شده است. پروتئین‌های خون و آنزیم‌های خون موضوعات مربوط به فصول ۹ و ۱۰ هستند که همراه با جنبه‌های بالینی آنها مورد بحث قرار می‌گیرند.

ضروریات بیوشیمی رضا محمدی جلد سوم

ضروریات بیوشیمی رضا محمدی جلد چهارم

جلد پنجم: بیولوژی مولکولی

جلد پنجم از مجموعه کتاب‌های ضروریات بیوشیمی رضا محمدی به موضوع بیولوژی مولکولی می‌پردازد که اشتراکات زیادی با سایر علوم، ازجمله ژنتیک، دارد. این جلد شامل ۱۱ فصل است. در فصل ۱ به بررسی ساختمانی اسیدهای نوکلئیک، شامل انواع مولکول‌های DNA پرداخته می‌شود و در این راستا به اساس بسته‌بندی DNA در سلول های اوکاریوتی اشاره می گردد. فصول ۲ و ۳ به بررسی متابولیسم DNA می پردازد که خود شامل همانند سازی، ترمیم DNA آسیب دیده و نوترکیبی است.

موضوع فصول ۴ و ۵ از جلد پنجم ضروریات بیوشیمی دکتر محمدی متابولیسم RNA شامل رونویسی و پردازش مولکول های پیش ساز RNA می باشد. به همین ترتیب، در فصول ۶ و ۷ به متابولیسم پروتئین اشاره می گردد که خود شامل ترجمه و فرایندهای تغییرات بعد از ترجمه، هدفمندسازی و تجزیه پروتئین‌ها می‌باشد. موضوع سه فصل ۸، ۹ و ۱۰ به تنظیم بیان ژن اختصاص دارد و در این راستا ابتدا کلیات و سپس مکانیسم‌های تنظیمی در باکتری ها و اوکاریوت‌ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

بالاخره، موضوع فصل پایانی کتاب، اختصاص به کلون‌سازی دارد. همانند سایر جلدهای مجموعه، علاوه بر مرور نسبتاً کامل نکات کلیدی هر بحث، در پایان هر فصل سؤالات چهار گزینه‌ای آزمون‌های اخیر کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی به همراه پاسخهای تشریحی آورده شده است.

ضروریات بیوشیمی رضا محمدی جلد پنجم

ضروریات بیوشیمی رضا محمدی جلد پنجم

جلد ششم: خلاصه جلد دوم تا پنجم

ضروریات بیوشیمی رضا محمدی جلد ششم، از مجموعه کتاب‌های چکیده ضروریات بیوشیمی رضا محمدی است. این کتاب مانند سایر کتاب‌های ضروریات بیوشیمی در رابطه با یک مبحث خاص صحبت نمی‌کند؛ بلکه خلاصه‌ای از مطالب جلد دوم تا پنجم آن است. داوطلبین آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی رشته‌های غیر بیوشیمی می‌توانند از این کتاب استفاده کنند. بیوشیمی رضا محمدی جلد ششم، مروری از جلدهای قبلی است و می‌تواند مورد استفاده تمام کسانی که نمیخواهند زمان زیادی برای مطالعه بیوشیمی بگذارند قرار بگیرد.

ضروریات بیوشیمی رضا محمدی جلد ششم | بوک مدیکال

ضروریات بیوشیمی رضا محمدی جلد ششم

از آنجایی که دکتر رضا محمدی از استادان بنام و خبره در حوزه بیوشیمی است، کتاب‌های مهم بیوشیمی را ترجمه کرده است. او بیوشیمی هارپر و بیوشیمی لنینجر را که از کتاب‌های اصلی بیوشیمی هستند را ترجمه کرده است. بیوشیمی هارپر ۲۰۲۳ از کتاب‌های مهم بیوشیمی بالینی است و دانشجویان ارشد و دکتری به مطالعه این کتاب می‌پردازند. شما می‌توانید بیوشیمی هارپر ترجمه رضا محمدی را در سایت بانک کتاب علوم پزشکی تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *