معرفی و مقایسه کتاب

رشته روانشناسی چه درس هایی دارد

دروس رشته روانشناسی | رشته روانشناسی چه درس هایی دارد

رشته روانشناسی از رشته‌های محبوب علوم انسانی است؛ فضای دوست داشتنی کلاس‌ها و جذابیت درس‌ها داوطلبان کنکور را ترغیب می‌کند تا این رشته را انتخاب کنند اما ابتدا داوطلبان باید بدانند که رشته روانشناسی چه درس‌هایی دارد و شرایط ورود به رشته روانشناسی و تحصیل در آن به چه صورت است و با روحیاتشان سازگاری دارد یا نه. در ادامه دروس رشته روانشناسی به صورت ترمی آمده است و همچنین کتاب‌هایی که باید در این واحدها بخوانید را معرفی کردیم.

دروس رشته روانشناسی دانشگاه آزاد و پیام نور

چارت دروس رشته روانشناسی به صورت زیر است:

ترم اول مباحث اساسی در روانشناسی 1  مبانی جامعه‌شناسی معرفت‌شناسی
زبان فارسی اخلاق اسلامی روانشناسی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان
تاریخ و مکاتب روانشناسی و نقد آن ریاضی پیش‌نیاز زبان پیش‌نیاز
ترم دوم مباحث اساسی در روانشناسی آمار توصیفی مبانی راهنمایی و مشاوره
فیزیولوژی اعصاب و غدد آشنایی با فلسفه اسلامی دانش خانواده و جمعیت
آشنایی با ارزشهای دفاع مقدس اندیشه اسلامی 1 زبان انگلیسی
ترم سوم فلسفه علم روانشناسی آمار استنباطی احساس و ادراک
متون روانشناسی به زبان انگلیسی روانشناسی دین اندیشه اسلامی 2/ تربیت بدنی
روانشناسی تحولی روانشناسی یادگیری آموزه‌های روانشناختی در قرآن و حدیث
ترم چهارم روانشناسی تحولی 2 روانشناسی شناختی روانشناسی فیزیولوژیک
روش تحقیق در روانشناسی آموزه‌های روانشناختی در قرآن و حدیث 2 روانشناسی تربیتی
متون روانشناسی به زبان انگلیسی 2 روانسنجی انقلاب اسلامی ایران
ترم پنجم کاربرد کامپیوتر در روانشناسی روانشناسی شخصیت انگیزش و هیجان
روانشناسی تجربی آسیب‌شناسی روانی 1 آسیب‌شناسی روانی کودک و نوجوان
روانشناسی کودکان با نیازهای ویژه راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی روانشناسی اجتماعی
ترم ششم آسیب‌شناسی روانی 2 روانشناسی کودکان با نیازهای ویژه 2 روانشناسی صنعتی سازمانی
روانشناسی و مشاوره خانواده نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی ناتوانی‌های یادگیری
تاریخ تحلیلی صدر اسلام تربیت بدنی 2 تفسیر موضوعی قرآن
ترم هفتم روانشناسی اجتماعی کاربردی بهداشت روانی روانشناسی سلامت
فنون مشاوره و روان‌درمانی توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه شیوه‌های اصلاح و تغییر رفتار
آزمون‌های روانشناختی 1 اصول روانشناسی بالینی مدیریت استرس
ترم هشتم آسیب‌شناسی اجتماعی پژوهش(علمی_انفرادی) در روانشناسی آزمون‌های روانشناختی 2
اخلاق حرفه‌ای روانشناسی اعتیاد

توصیه استادان روانشناسی برای درس مباحث اساسی در روانشناسی 1، کتاب زمینه روانشناسی هیلگارد است و برای مباحث اساسی در روانشناسی 2 نیز زمینه روانشناسی هیلگارد جلد دوم پیشنهاد می‌شود. از کتاب‌های خلاصه هیلگارد می‌توانیم به صفر تا صد روانشناسی هیلگارد اشاره کنیم که درسنامه خوبی است و برای آمادگی در آزمون‌ها مفید است. واحد درسی متون روانشناسی به زبان انگلیسی کتاب متون روانشناسی به زبان انگلیسی سید محمدی  همیشه پیشنهاد استادان برای این درس بوده است. برای واحد متون روانشناسی به زبان انگلیسی 2 که در ترم چهارم ارائه می‌شود کتاب متون روانشناسی به زبان انگلیسی جیمز کالات در نظر گرفته شده است.

کتابی که برای آسیب‌شناسی روانی 1 توصیه شده است، آسیب شناسی روانی بارلو فیروزبخت یا کتاب آسیب شناسی روانی بارلو ترجمه عبدی است که هر دو ترجمه اثر استادان خوب حوزه علوم روانشناسی است. برای واحد آسیب شناسی روانی 2، کتاب آسیب شناسی روانی هالجین یا آسیب شناسی روانی گنجی توصیه می‌شود. همچنین کتاب‌های آسیب شناسی روانی نولن هوکسما و … برای درس آسیب‌شناسی روانی توصیه شده‌اند.

کتاب فیزیولوژی اعصاب و غدد دکتر حائری از کتاب‌های بسیار خوب برای واحد درس فیزیولوژی اعصاب و غدد است، کتابچه راهنمای اختلالات یادگیری نیز برای درس روانشناسی یادگیری مفید است. کتاب بهداشت روانی یحیی سید محمدی نیز از کتاب های توصیه شده برای درس بهداشت روانی است. مطالعه کتاب ضروریات روان شناسی بالینی برای درس اصول روانشناسی بالینی مفید است. اگ بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که برای رشته روانشناسی چه درس هایی مهم است می‌توانیم به دروس فوق که کتاب‌های مربوط به آن‌ها را معرفی کردیم، اشاره کنیم.

رشته روانشناسی برای چه کسانی مناسب است

روانشناس کسی است که با صبوری و دقت به صحبت‌های افراد گوش می‌دهد و رفتارشان را زیر نظر میگیرد. او با بهره‌گیری از مطالعات و تجربیاتش به مشکلات افراد می‌پردازد و اختلالات و مشکلات را تشخیص می‌دهد و برای درمان اختلالات افراد را راهنمایی می‌کند. برای این کار روانشناس باید مدت طولانی به مطالعه و تحقیق و کارورزی بپردازد و در این کار خبره شود تا بتواند به درمان و مشاوره مراجعه‌کنندگان بپردازد. همچنین روانشناس باید روحیه سازگار و استعداد خوب شنیدن داشته باشد تا بتواند با مراجعه‌کنندگانش ارتباط برقرار کند و به مشکلاتشان بپردازد.

بنابراین اگر قصد تحصیل در رشته روانشناسی را دارید حتما به این نکات توجه کنید و مطمئن شوید که آیا اشتیاق گوش کردن به افراد و روحیه صبوری دارید یا خیر سپس برای تحصیل در این رشته اقدام کنید؛ چراکه مطالعه دروس رشته روانشناسی به خودی خود سخت است، بنابراین اگر علاقه‌ای به این رشته ندارید بهتر است ازهمان ابتدا از وارد شدن به این رشته اجتناب کنید.

مزایا رشته روانشناسی

از موضوعات مهمی که در انتخاب رشته باید به آن توجه کنید این است که باید به آن رشته علاقه داشته باشید، همانطورکه گفتیم دروس رشته روانشناسی به خودی خود سخت هستند بابراین در صورتی که رشته تحصیلیتان را دوست نداشته باشید؛ هر روز آن برایتان سخت می‌گذرد و احتمال آن که در آن رشته موفق شوید بسیار کم است اما از مزایای رشته روانشناسی این است که افراد با علاقه به سمت این رشته می‌آیند و شوق زیادی به مطالعه و تحقیق در این زمینه دارند از موضوعات مهم دیگر که ما در ما هنگام انتخاب کردن رشته باید آن را در نظر بگیریم فرصت‌های شغلی آن رشته است که رشته روانشناسی آینده شغلی بسیار خوبی دارد. یک روانشناس می‌تواند در مدارس، بیمارستا‌ن‌ها، کلینیک‌های درمان اعتیاد، خدمات اجتماعی و … مشغول شود.

همچنین این رشته گستره وسیعی برای مطالعه گرایش‌های مختلف حوزه روانشناسی دارد، این رشته گرایش‌هایی مانند روانشناسی کودک، اجتماعی، بالینی‌‌‌‌‌‌، تربیتی و رفتاری دارد که افراد باتوجه به علایق و روحیاتشان می‌توانند در رشته‌های مختلف تحصیل کنند. شما با تحصیل در این رشته می‌توانید به دیگران کمک کنید تا حس بهتری داشته باشند و از پس چالش‌های زندگی و اختلالاتشان بر بیایند و اگر علاقه به داشتن کسب و کار خودتان دارید می‌توانید با راه‌اندازی کلینیک روان‌درمانی بیزینس خودتان را داشته باشید همینطور برای افرادی که مایل به کارمندی هستند می‌توانند جذب سازمان‌ها و مراکز شوند.

معایب رشته روانشناسی

از معایب رشته روانشناسی می‌توانیم به درصد قبولی پایین در دانشگاه‌های برتر اشاره کنیم، رقابت در این رشته بین داوطلبان بسیار زیاد است درنتیجه داوطلبان نیاز دارند تا با دقت و جدیّت درس بخوانند تا در این رقابت موفق شوند البته دانشجویانی که رتبه برتر نیستند، می‌توانند در دانشگاه‌های آزاد، غیرانتفاعی و پیام نور تحصیل کنند و تا مراحل بالاتر به تحصیل بپردازند.

اگر روحیه حساسی داشه باشید و نتوانید خودتان و موقعیت را کنترل کنید یا روحیه صبوری نداشته باشید، این رشته نمی‌تواند برای شما مناسب باشد و اگر قصد تحصیل در این رشته را دارید باید روحیه بسیار قوی را داشته باشید و توانایی‌های خودتان را در مدیریت بحران و موقعیت تقویت کنید.

همچنین باید توجه داشته باشید که این روزها با وجود درک اهمیت علم روانشناسی در جامعه و نیاز افراد به روانشناس برای درمان مشکلات روانی و توجه به روح و روان، هنوز هم این علم کمی مهجور است. برخی از مردم به روانشناس اعتماد نمی‌کنند یا از مراجعه به روانشناس احساس شرم دارند که این قضیه باید برای روانشناسان انگیزه‌ای باشد تا هرچه بیشتر در تاکید بر اهمیت روانشناسی و توجه به روح و روان بپردازند. ترویج فرهنگ مراجعه به روانشناس، رسالت روانشناسان و دانشجویان روانشناسی و فعالان این حوزه است.

آیا رشته روانشناسی سخت است؟

تحصیل در هر رشته تحصیلی سختی‌ها و چالش‌های خودش را دارد و رشته روانشناسی نیز از این قائده مستثنا نیست. تحصیل در رشته روانشناسی نیازمند مطالعه و تحقیق زیادی است اما جذابیت درس‌های روانشناسی باعث شده است که دانشجویان با لذت بیشتری درس‌ها را بخوانند و درباره پیچیدگی‌های مغز انسان و جهان‌های ذهنی افراد بیشتر بدانند. همانطور که می‌دانید این رشته تحقیقات زیادی را می‌طلبد و شما با مطالعه و تحقیق زیاد در روانشناسی می‌توانید به عنوان محقق شروع به‌کار کنید و ایده‌های جدید و نظریه‌های کاربردی درباره علم روانشناسی داشته باشید و گستره این علم را بسط دهید.

 درآمد رشته روانشناسی

تعرفه سازمان نظام روانشناسی به این صورت است که روانشناس برای هر ۴۵ دقیقه مشاوره با مراجعه‌کننده تقریبا 200 هزارتومان دریافت کند، در نتیجه نسبت به تعداد مراجعه‌کنندگان می‌تواند درآمد بیشتری داشته باشد. مثلا اگر یک روانشناس در روز 5 مراجعه کننده داشته باشد روزی یک میلیون می‌تواند دریافت کند. البته حقوق ماهیانه یک روانشناس بالینی با توجه به تجربه و تخصص متفاوت است و ممکن است یک روانشناس با تخصص بیشتر و تجربه طولانی‌تر درآمد خیلی بیشتری داشته‌باشد و در حالیکه حقوق روانشناسی که تجربه کمتری دارد حدود 7 تا 8 میلیون است.

  • مشاغل رشته روانشناسی:
پژوهشگر/آکادمیک دانشجویان با  ادامه تحصیل تا مقاطع ارشد و دکترا می‌توانند در زمینه روانشناسی پژوهشگر شوند و در دانشگاه به تدریس بپردازند که این بهترین گزینه برای دانشجویان علاقه‌مند به پژوهش و تحقیق است.
مشاور  دانشجویان با تحصیل در این رشته در مراکز درمانی و موسسات می‌توانند به مشاوره بپردازند.
مشاور مدرسه مدارس همیشه نیازمند روانشناس هستند زیرا دانش آموزان در سنین  مختلف مشکلات متفاوتی دارند یا برخی از فرزندان با خانواده‌هایشان مشکلاتی دارند که همین موضوع بر اهمیت وجود روانشناس در مدارس می‌افزاید.
روانشناس بالینی روانشناس بالینی با توجه به تخصص خود به تشخیص اختلالات و درمان آن می‌پردازد که این گروه می‌توانند مطب شخصی تاسیس کنند همینطور کارمند بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شوند.
روانشناس حقوق روانشناسان حقوقی، دانش روانشناسی را در سیستم قانونی و عدالتی به کار می‌گیرند. این روانشناسان در اماکنی مانند نیروی انتظامی، دادگاه‌ها یا نهادهای انفرادی کار می‌کنند و رفتار مجرمان را ارزیابی می‌کنند و در صورت نیاز به آنها کمک می‌کنند و اختلالات روانیشان را تشخیص می‌دهند.
مطب خصوصی دانشجویان پس از اتمام تحصیلات خود و پس از گرفتن مهر نظام پزشکی می‌توانند مطب خود را تاسیس کنند و به مشاوره و درمان مراجعه‌کنندگان بپردازند.

برای رشته روانشناسی چه درس هایی مهم است

برای قبولی در رشته روانشناسی باید زیرگروه‌های این رشته و ضرایب آن را بشناسید و مطابق آن درس بخوانید، دروس رشته روانشناسی و ضرایب آن در ادامه آمده است.

دروس رشته روانشناسی (دروس عمومی و ضرایب آن)

ادبیات عمومی: 4
عربی عمومی: 2
دین و زندگی: 3
زبان انگلیسی: 2

  • دروس رشته روانشناسی (دروس تخصصی و ضرایب آن)

ریاضی و آمار: 3
اقتصاد: 2
ادبیات تخصصی: 2
عربی تخصصی: 2
تاریخ و جغرافیا: 1
جامعه شناسی: 3
فلسفه و منطق: 2
روانشناسی: 3

معدل لازم برای رشته روانشناسی

براساس قانون جدید، معدل، 40 درصد در کنکور تاثیر دارد و داوطلبانی که قصد ورود به رشته روانشناسی دارند باید معدل آنها بالای 19 باشد. البته این موضوع بستگی به قوانین و شرایط دانشگاه مقصد دارد و ممکن است دانشگاه‌ها با معدل پایین‌تر از 19 نیز پذیرش داشته باشند.

برای قبولی در رشته روانشناسی چه درصدهایی لازم است

برای قبولی در رشته روانشناسی، با توجه به کنکورهای سال گذشته داوطلبان برای درس روانشناسی بالای 70% و در بقیه درس‌ها بالای 40% پاسخ صحیح داده بودند. اما این مسئله برای کنکور همه سال‌ها صدق نمی‌کند و هر سال قوانین و پذیرش با سال قبل متفاوت است و ما درصد قطعی را نمی‌توانیم بگوییم.

تعداد واحد های کارشناسی روانشناسی دانشگاه آزاد

کارشناسی رشته روانشناسی به مدت 4 سال طول می‌کشد و درس‌ها در 8 ترم ارائه می‌شوند. تعداد واحدها یا همان دروس رشته روانشناسی که در این رشته تدریس می‌شوند 144 واحد است که 22 واحد به دروس عمومی اختصاص داده شده است و 71 واحد به دروس پایه و 40 واحد به دروس تخصصی اختصاص داده شده است، همچنین 10 واحد دیگر واحدهای انتخابی است.

جمع‌بندی

داوطلبانی که قصد ورود به رشته روانشناسی دارند، باید روحیه سازگار و صبوری داشته باشند تا بتوانند از پس این کار بر بیایند. در صورتی که دانشجویان روحیه و استعداد این شغل را داشته باشند باید درس‌هایی که ضریب بالایی در رشته روانشناسی دارند را به‌خوبی مطالعه کنند. همانطور که گفته شد رقابت خیلی زیادی برای ورود به این رشته وجود دارد و همچنین مطالعه دروس رشته روانشناسی نیز سختی های خاص خود را دارد، پس داوطلبان باید کاملا برای کنکور آماده باشند. در صورتی که در کنکور قبول شوند و در این رشته تحصیل کنند آینده شغلی خوبی در انتظارشان است و می‌توانند در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها یا مدارس مشغول شوند. همچنین در صورت تمایل می‌توانند مطب شخصی تاسیس کنند و بیزینس خودشان را داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *