معرفی و مقایسه کتاب

روانشناسی وزارت بهداشت یا وزارت علوم

روانشناسی وزارت بهداشت یا وزارت علوم | تفاوت کنکور ارشد روانشناسی وزارت علوم با وزارت بهداشت

روانشناسی وزارت بهداشت یا وزارت علوم ؟ کسانی که می‌خواهند در مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی شرکت کنند اغلب این سوال را دارند که تفاوت روانشناسی وزارت علوم و وزات بهداشت در چیست؟

البته داوطلبی که می‌خواهد در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کند، قطعا هدف خاصی را دنبال می‌کند. بنابراین اغلب آن‌ها می‌دانند که باید در کنکور ارشد وزارت بهداشت شرکت کنند یا وزارت علوم. اما از آنجایی که روانشناسی جزو رشته‌های ستاره دار است و فارغ التحصیلان سایر رشته‌ها نیز می‌توانند در آزمون ارشد این رشته شرکت کنند بعضا ممکن است اطلاعی در مورد روانشناسی وزارت بهداشت یا وزارت علوم نداشته باشند.
همچنین بسیاری از دانشجویان تصور می‌کنند که روانشناسی وزارت بهداشت و روانشناسی وزارت علوم تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و برای شرکت کردن در آزمون ارشد هر دوی این نهادها، مطالعه منابع مشابه کافی است؛ درحالی‌که این دو آزمون کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

تفاوت کنکور ارشد روانشناسی وزارت علوم با وزارت بهداشت

اولین و مهم‌ترین تفاوت کنکور ارشد روانشناسی وزارت علوم با وزارت بهداشت در دروس آن است. به‌عبارتی مفاد امتحانی این دو رشته کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. دروس کنکور کارشناسی ارشد وزارت علوم شامل روانشناسی بالینی، روانشناسی رشد، روانشناسی مرضی، زبان تخصصی، آمار و روش تحقیق، روانشناسی فیزیولوژیک و علم النفس است.

درحالی که دروس امتحانی کنکور ارشد وزارت بهداشت شامل روانشناسی بالینی، نظریه‌های شخصیت و روان درمانی، روانشناسی عمومی و رشد، کلیات روانپزشکی و روانشناسی فیزیولوژیک، آمار و روش تحقیق و زبان عمومی است.

تفاوت دیگر روانشناسی وزارت بهداشت و علوم در گرفتن نظام روانشناسی است. کسانی که روانشناسی وزارت بهداشت می‌خوانند اگر رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد آن‌ها روانشناسی باشد، می‌توانند تحت شرایطی، پروانه نظام دریافت کنند. درحالیکه این امکان برای فارغ التحصیلان وزارت علوم وجود ندارد.

همچنین در دانشگاه‌های وزارت علوم بیشتر به مباحث تئوری درمان‌های روانشناسی پرداخته می‌شود، به همین دلیل است که اغلب دروس عملی کمتری در چارت درسی دانشجویان وزارت علوم دیده می‌شود. به همین جهت روانشناسی وزارت علوم بیشتر به افرادی توصیه می‌شود که به امور پژوهشی و نوشتن مقاله نسبت به درمانگری علاقه بیشتری دارند. داوطلبان وزارت علوم برای تسلط عملی در زمینه درمان نیازمند گذراندن دوره‌های درمان و سوپرویژن زیر نظر کلینیک های معتبر روانشناسی هستند.

اما از آنجایی که دانشجوییان فارغ التحصیل از دانشگاه‌های وزارت بهداشت اغلب به دنبال گرفتن پروانه نظام، تاسیس یا فعالیت در یک کلینیک هستند تمرکز بر یادگیری عملی و کلینیکی دارند، از همین رو شاهد واحدهای عملی بیشتری در چارت درسی دانشجویان دانشگاه‌های وزارت بهداشت هستیم.

منابع ارشد روانشناسی وزارت بهداشت

طبیعتا تعداد افرادی که قصد دارند با مدرک روانشناسی خود در کلینیک‌ها مشغول به کار شوند بیشتر از تعداد متقاضیانی است که به فعالیت‌های پژوهشی علاقه‌مندند. به همین علت، تعداد داوطلبان رشته روانشناسی وزارت بهداشت بیشتر از از داوطلبین کنکور ارشد رشته روانشناسی است.

همانطورکه گفتیم منابع ارشد روانشناسی وزارت علوم با منابع ارشد روان شناسی وزارت بهداشت متفاوت است؛ البته تعدادی از این دروس با یکدیگر همپوشانی دارند؛ اما اگر کسی قصد دارد تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های وزارت بهداشت ادامه دهد باید منابع ارشد روانشناسی وزارت بهداشت را مورد مطالعه قرار دهد.

این منابع در سال 1402 دچار تغییرات گسترده‌ای شده‌اند، این تغییرات در مقاله مربوط به منابع ارشد روانشناسی وزارت بهداشت بطور کامل شرح و بسط داده شده‌اند. همچنین کتاب‌های مکملی که می‌توانند برای نتیجه‌گیری بهتر در این آزمون مورد استفاده قرار گیرند نیز در این مقاله معرفی شده‌اند.

تفاوت دکتری روانشناسی وزارت بهداشت و علوم

همانطورکه گفتیم روانشناسی یکی از رشته‌هایی است که دانشجویان سایر رشته‌ها نیز می‌توانند به آن وارد شوند. برای مثال کسی که در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی برق فارغ التحصیل شده‌ است می‌تواند در مقطع کارشناسی ارشد وارد رشته روانشناسی شود.

اما این دانشجویان تنها می‌توانند وارد مقطع ارشد روانشناسی وزارت علوم شوند؛ بنابراین اگر کسی بخواهد پروانه نظام دریافت کند باید برای شرکت در آزمون دکتری وزارت بهداشت برنامه‌ریزی کند؛ در حقیقت تفاوت دکتری روانشناسی وزارت بهداشت و وزارت علوم نیز در همین موضوع است.

زیرا یکی از شروط دریافت پروانه نظام روانشناسی این است که متقاضی دو مدرک روانشناسی داشته باشد که یکی از آن‌ها مربوط به دانشگاه‌های وزارت بهداشت باشد. برای مثال اگر فردی در مقطع کارشناسی در رشته روانشناسی تحصیل کرده باشد و مدرک کارشناسی ارشد او نیز از دانشگاه‌های وزارت بهداشت باشد؛ درصورت دارا بودن سایر شرایط می‌تواند برای دریافت پروانه نظام اقدام نماید.

در غیر اینصورت باید مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی داشته باشد و از طرفی نیز دکتری وزارت بهداشت بخواند تا بتواند برای دریافت پروانه نظام اقدام کند.

نوشته های مرتبط

1 فکر در مورد “ روانشناسی وزارت بهداشت یا وزارت علوم

  1. مهسا گفت:

    دستتون دردنکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *