معرفی و مقایسه کتاب

کتاب‌ های رشته پرستاری ترم اول

کتاب های رشته پرستاری ترم اول، دوم، سوم و ... چه کتاب‌هایی هستند؟ | بوک مدیکال

کتاب های رشته پرستاری ترم اول چه کتاب‌هایی هستند؟ احتمالا اگر در رشته پرستاری قبول شده‌اید. برایتان جالب است که از چارت درسی رشته پرستاری مطلع شوید تا بتوانید کتاب‌ های رشته پرستاری را خریداری کنید یا حتی پیش از ورود به دانشگاه شروع به مطالعه این کتاب‌ها نمایید. در ادامه این مطلب با کتاب های پرستاری ترم اول، کتاب های پرستاری ترم دوم و … آشنا خواهیم شد. همچنین می‌خوانیم که برای رشته پرستاری چه درس هایی مهم است.

کتاب های پرستاری ترم اول

باتوجه به چارت درسی رشته پرستاری می‌توان اغلب کتاب های پرستاری ترم اول را مشابه با دروس ترم اول پزشکی دانست. چراکه دانشجویان رشته پرستاری و پزشکی ابتدا نیاز دارند که با آناتومی بدن انسان و سایر مطالب پایه آشنا شوند و سپس در ترم های بالاتر مثلا از ترم سوم به بعد به سراغ دروس تخصصی رشته خود بروند.

بنابراین از کتاب های ترم اول پرستاری می‌توان به کتاب‌هایی نظیر آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی، اصول و مهارت های پرستاری و پرستاری بهداشت جامعه 1 اشاره کرد. عموما کتاب هایی که برای این دروس معرفی می‌شوند شامل کتاب:

  1. آناتومی گری
  2. کتاب فیزیولوژی گایتون
  3. کتاب بیوشیمی لنینجر
  4. اصول و مهارت های پرستاری تایلور
  5. کتاب پرستاری بهداشت جامعه 1 و 2و 3 اسدی نوقابی
  6. یا پرستاری بهداشت جامعه ایلدر آبادی است.

البته برخی اساتید ممکن است آناتومی گری را کتاب سنگینی برای دانشجویان پرستاری بدانند بنابراین یکی از کتاب های آناتومی عمومی را جایگزین کتاب آناتومی گری کنند؛ اما همچنان مطالعه کتاب آناتومی گری برای پرستاران توصیه می‌شود.

کتاب های پرستاری ترم دوم

از کتاب های پرستاری ترم دوم می‌توان به کتاب های پایه دیگری نظیر، انگل شناسی، میکروب شناسی، تغذیه و تغذیه درمانی، اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماری‌ ها، پرستاری بهداشت جامعه 2، فناوری اطلاعات در پرستاری و روانشناسی فردی و اجتماعی اشاره کرد.

از جمله بهترین کتاب های انگل شناسی که برای ترم دوم پرستاری مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به کتاب ” انگل شناسی برای دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی ” اشاره کرد. این کتاب 144 صفحه‌ای به‌صورت تخصصی برای درس انگل شناسی رشته پرستاری نوشته شده است و می‌تواند دانشجو و اساتید از امر زمان گیر جزوه نویسی یا جزوه گفتن بی‌نیاز کند.

کتاب های زیادی نیز در زمینه میکروب شناسی برای پرستاران ازجمله:

  1. میکروب شناسی برای پرستاران آرزو راستی
  2. کتاب میکروب شناسی برای پرستاری و مامایی
  3. میکروب شناسی برای پرستار دکتر حبیب ضیغمی
  4. و میکروب شناسی برای پرستار حیدری اشاره کرد.

این کتاب‌ها به خوبی می‌توانند نیاز دانشجویان پزشکی برای درس ویروس شناسی و باکتری شناسی پوشش دهند و نیازی به خرید کتاب‌هایی مانند میکروب شناسی جاوتز و مورای و … نیست.

چارت درسی ترم سوم پرستاری

کتاب های پرستاری ترم سوم غالبا حال و هوای متفاوتی با کتاب های رشته پرستاری ترم اول و دوم دارند، زیرا دروس رشته پرستاری از این ترم به بعد به سوی تخصصی‌تر شدن می‌روند. در این ترم دروسی مانند اپیدمیولوژی، پرستاری بهداشت روان 1 ، پرستاری بهداشت مادران نوزادان 1 ، پرستاری بیماری های داخلی جراحی 1، پرستاری بهداشت جامعه 3 و داروشناسی را در پیش رو داریم.

رفرنس درس اپیدمیولوژی کتاب اپیدمیولوژی گوردیس است اما از آنجایی که این درس برای پرستاران جزو دروس اساسی محسوب نمی‌شود،  اغلب اساتید این کتاب را برای دانشجویان پرستاری معرفی نمی‌کنند بلکه توصیه آن‌ها قطعا یکی از دو کتاب اپیدمیولوژی برای پرستاران دکتر حاتمی پور یا کتاب اپیدمیولوژی برای پرستار دکتر حسینی خواهد بود. پرستاری بهداشت روان 1 محسن کوشان که رفرنس وزارت بهداشت نیز هست، تنها و بهترین کتابی است که می‌توان برای درس بهداشت روان معرفی کرد.

اما در مورد درس پرستار مادران و نوزادان، هر یک از کتاب های:

  1. پرستاری بهداشت مادران و نوزادان لودرمیلک
  2. درسنامه پرستاری مادران نوزادان لیفر مهناز شوقی
  3. پرستاری مادران و نوزادان لیفر زیبا تقی زاده
  4. کتاب مادر و نوزاد ربابه ضیغمی
  5. یا کتاب مادر نوزاد میترا ذوالفقاری

مدنظر اساتید این رشته باشد، بنابراین پیش از خرید کتاب، بهتر است صبر کنید تا بدانید که رفرنس مورد نظر استاد شما چیست، سپس اقدام به خرید کتاب نمایید. اصلی‌ترین رفرنس درس پرستاری داخلی جراحی مجموعه کتاب های برونر و سودارث است. کتاب های برونر 2022 یک مجموعه 16 جلدی بسیار مهم در رشته پرستاری هستند.

از جمله مهم‌ترین این کتاب‌ها می‌توان به کتاب برونر چشم و گوش، گوارش، قلب و عروق و … اشاره کرد. احتمالا تمام کتاب‌های این مجموعه مدنظر اساتید شما نخواهد بود بنابراین بهتر است منتظر نظر اساتید خود باشید.

در هر صورت اگر می‌خواهید با مطالب مهم تمام این کتاب‌ها آشنا شوید یا حتی برای کارشناسی ارشد درس بخوانید بهتر است یکی از کتاب‌های صفر تا صد پرستاری داخلی جراحی یا drs داخلی جراحی را انتخاب کنید که شامل خلاصه‌ای از مطالب مهم در این مجموعه است.

لیست دروس ارائه شده دانشجویان ترم 4 پرستاری

همانطور که گفتیم دانشجویان پس از گذراندن ترم دوم پرستاری باید مطالعه کتاب‌های تخصصی رشته پرستاری را شروع کنند. دروسی که در چارت درسی ترم 4 آمده است تفاوت بسیاری با کتاب های رشته پرستاری ترم اول دارد.

این دروس شامل پرستاری بهداشت مادران و نوزادان 2، پرستاری بیماری‌های داخلی جراحی 2، پرستاری بهداشت روان 2، پرستاری کودکان 1 و بررسی وضعیت سلامت است. به نوعی می‌توان این درس‌ها را ادامه دروس ترم 3 این رشته دانست. اغلب برای آموزش این دروس از همان کتاب‌ها یا جلد دوم آن‌ها استفاده می‌شود. برای مثال کتاب روان پرستاری 2 محسن کوشان اغلب کتابی است که برای درس بهداشت روان 2 مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما در این بین درس پرستاری کودکان یک درس جدید است.

پرستاری کودک سالم و بیمار ونگ مهم‌ترین کتابی است که به‌عنوان رفرنس پرستاری کودکان در تمام دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کتاب نیز مانند بسیاری از کتاب‌های ترجمه دیگر، مترجمان بسیار زیادی دارد از جمله ترجمه‌های این کتاب می‌توان به:

  1. پرستاری کودک سالم و بیمار نگارین اکبری
  2. پرستاری کودکان سالم میرلاشاری
  3. پرستاری کودکان وونگ تک جلدی

اشاره کرد. این کتاب‌ها در حقیقت ترجمه‌ای از کتاب کودک سالم و بیمار ونگ هستند که می‌توانند توسط اساتید این رشته معرفی شوند و مورد استفاده قرار بگیرند.

کتاب های ترم پنجم رشته پرستاری

از جمله دروسی که در ترم پنجم پرستاری به دانشجویان ارائه می‌شود، شامل پرستاری‌ بیماری‌های داخلی و جراحی است که همانطورکه از قبل اشاره کردیم، مرجع اصلی این درس مجموعه کتاب‌های برونر و سودارث هستند. همچنین پرستاری کودکان 2 از جمله دروس دیگری است که در این ترم ترم ارائه می‌شود.

پس از آشنایی با کتاب های رشته پرستاری ترم اول ، دوم، سوم و چهارم دروس پرستاری کم کم از حالت تئوری خارج شده و به سمت عملی شدن پیش می‌روند. به این‌صورت که دانشجو عموما در ترم‌های پنجم و ششم به‌صورت کارآموزی و طرح در بیمارستان‌ها مشغول می‌شود.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *