معرفی و مقایسه کتاب

آزمون علوم پایه پزشکی چیست

آزمون علوم پایه پزشکی چیست | بوک مدیکال

آزمون علوم پایه پزشکی، آزمونی است که دانشجویان پس از 5 ترم تحصیل در رشته پزشکی باید در آن شرکت کنند. درواقع دانشجویان رشته پزشکی در 5 ترم اول تحصیل خود، دروس علوم پایه را مطالعه می‌کنند تا بر این دروس مسلط شوند و دید علمی نسبت به رشته پزشکی به‌دست بیاورند. آزمون علوم پایه پزشکی دانش علوم پایه دانشجویان را می‌سنجد تا در صورت قبولی در آزمون، به مراحل بعدی تحصیل راه‌ یابند. به همین دلیل برای دانشجویان پزشکی اهمیت زیادی دارد و برای قبولی در آن باید کتاب آزمون علوم پایه پزشکی را به خوبی مطالعه کنند.

این آزمون دو بار در سال برگزار می‌شود، دانشجویانی که در نیمسال اول پذیرفته شده اند در آزمون دوره اسفندماه شرکت می‌کنند و دانشجویانی که نیمسال دوم پذیرفته شده باشند در آزمون شهریور ماه شرکت می‌کنند. همچنین بر اساس آخرین گزارش سازملن سنجش پزشکی تاریخ آزمون علوم پایه پزشکی 1403، 1403/06/08 است.

دروس آزمون علوم پایه پزشکی

دروسی که در این آزمون آمده است، شامل دروس اختصاصی و عمومی می‌شود.

  • دروس اختصاصی: آناتومی، فیزیولوژی، بافت‌شناسی، بیوشیمی، میکروب‌شناسی (باکتری‌شناسی، انگل‌شناسی، ویروس‌شناسی و قارچ‌شناسی) اپیدمیولوژی، اصول خدمات سلامت و ایمنی شناسی است.
  • دروس عمومی: زبان تخصصی، معارف اسلامی

شما برای مطالعه آزمون باید بودجه‌بندی آن را بدانید و بر اساس بودجه‌بندی برنامه ریزی و اولویت‌بندی کنید. در ادامه به بررسی بودجه‌بندی آزمون می‌پردازیم.

بودجه بندی آزمون علوم پایه پزشکی

بودجه بندی آزمون علوم پایه پزشکی به شرح زیر است:

اسامی دروس تعداد سوالات
دروس علوم تشریح ( آناتومی، بافت‌شناسی، جنین‌شناسی) 54
فیزیولوژی 36
بیوشیمی پزشکی 20
انگل شناسی و حشره شناسی 12
باکتری‌شناسی پزشکی 16
قارچ‌شناسی پزشکی 5
ویروس‌شناسی پزشکی 5
اصول خدمات سلامت 11
اصول اپیدمیولوژی 9
زبان تخصصی پزشکی 20
معارف اسلامی 12
مجموع سوالات 200

در ادامه به بررسی نمونه سوالات آزمون علوم پایه دندانپزشکی می‌پردازیم.

سوالات علوم پایه دندانپزشکی

برای تسلط بیشتر بر آزمون بهتر است که سوالات آزمون‌های گذشته را مطالعه کنید. همانطور که می‌دانید معمولا در طرح سوالات آزمون‌ها شباهت بسیاری به آزمون‌های سال‌های گذشته دارد. با مطالعه سوالات سال‌های گذشته، احتمال قبولی شما بسیار بیشتر خواهد بود.

شرایط شرکت در آزمون علوم پایه پزشکی

برای شرکت در آزمون علوم پایه پزشکی، باید تمام دروس علوم پایه که شامل 46.5 واحد علوم پایه و 8 واحد دروس عمومی است را گذرانده باشید و میانگین کل این دروس نباید کمتر از 12 باشد. (البته می‌توانید یک واحد درس عمومی را به بعد از علوم پایه موکول کنید)

در صورت رد شدن در امتحان علوم پایه پزشکی، شما مجاز نیستید که واحد­های بعد از علوم پایه بگذرانید و باید در آزمون علوم پایه­ بعدی شرکت کنید تا پاس شوید. البته تا سه بار به شما فرصت داده می‌شود که در این آزمون شرکت کنید. در صورتی که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی نشدید، نمی‌توانید در این رشته تحصیل کنید و باید تغییر رشته دهید.

آزمون علوم پایه پزشکی چیست | بوک مدیکال

موفقیت در آزمون علوم پایه پزشکی

موفقیت در این آزمون بستگی به عوامل مختلفی دارد که در ادامه به بیان آن می‌پردازیم.

  • برنامه‌ریزی برای مطالعه

شما با توجه به بودجه‌بندی آزمون علوم پایه، باید برای مطالعه دروس برنامه ریزی کنید. برای مثال درسی مانند فیزیولوژی که 36 سوال در آزمون دارد، طبیعتا به مطالعه بیشتری نیاز دارد. اگر شما زمان کافی ندارید، بهتر است که بیشتر زمان خود را صرف مطالعه درس فیزیولوژی کنید و زمان کمتری را به دروسی مانند قارچ شناسی پزشکی اختصاص دهید.

شما برای مطالعه دروس آزمون علوم پایه پزشکی باید بهترین کتاب علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی را مطالعه کنید. در باب روش مطالعه برای این آزمون باید بگوییم، بهتر است اول کتاب‌های درسنامه را مطالعه کنید سپس به سراغ کتاب‌های تست بروید. برای مثال می‌توانید یک مبحث درس فیزیولوژی را در درسنامه کپسول علوم پایه پزشکی یا درسنامه پروگنوز مطالعه کنید، سپس برای فهم بهتر مطالب، تست همان مبحث را در کتاب جعبه سیاه علوم پایه پزشکی بزنید. با استفاده از همین روش، شما به خوبی بر مطالب علوم پایه مسلط می‌شوید.

آزمون علوم پایه پزشکی چیست | بوک مدیکال

  • کنترل استرس و اضطراب

کنترل کردن استرس در زمان آزمون از مهم‌ترین کارهایی است که شما باید انجام دهید. ممکن است شما زمان و انرژی بسیار زیادی برای مطالعه دروس صرف کرده باشید و به خوبی بر تمام مطالب، مسلط باشید اما استرس زیاد، کارایی شما را مختل کند و در لحظه بزنگاه کارتان خراب شود. برای کنترل کردن اضطراب لحظه امتحان، بهتر است که در زمان مطالعه، خودتان را در موقعیت آزمون قرار دهید. برگه پاسخنامه و سوالات را آماده کنید، آلارم گوشیتان را بر زمان دقیق تنظیم کنید و سعی کنید در زمان مشخص شده، بدون حواسپرتی و منضبط آزمون را پاسخ دهید.

با تکرار شبیه‌سازی موقعیت آزمون، تسلط شما بر سوالات و نحوه پاسخگویی به آن بیشتر می‌شود و به میزان چشمگیری استرستان کاهش پیدا می‌کند. اگر همچنان حس می‌کنید ممکن است اضطراب باعث شود تا نتوانید سوالات آزمون را به‌خوبی پاسخ دهید، می‌توانید با تجویز پزشک از قرص کنترل استرس و اضطراب استفاده کنید.

آزمون علوم پایه پزشکی چیست | بوک مدیکال

سهمیه ایثارگران در ازمون علوم پایه پزشکی

بر اساس آیین نامه تسهیلات آموزشی هنرجویان و دانشجویان شاهد، ایثارگران رشته علوم پزشکی شاغل در دوره های حوزه دکتری پزشکی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، داروسازی، دندانپزشکی و کاردانی افراد زیر شامل سهمیه ایثارگران در آزمون علوم پایه پزشکی می شوند:

  • جانباز حداقل 15 درصد جانبازی و 3 ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه.
  • رزمنده با حداقل 9 ماه متناوب یا 6 ماه متوالی به صورت داوطلبانه سابقه حضور در جبهه.
  • جانباز 25 درصد و بالاتر.
  • دانشجویان شاهد و ایثارگر که همسران و فرزندان شهیده یا شهید و مفقود الاثر هستند.
  • جانباز 50 درصد و بالاتر.
  • آزاده با حداقل 6 ماه سابقه اسارت.

جمع‌بندی

آزمون علوم پایه پزشکی، آزمونی است که دانشجویان رشته پزشکی بعد از 5 ترم تحصیل باید در آن شرکت کنند تا به مراحل بعدی تحصیل راه‌ یابند. این آزمون شامل دروسی است که دانشجویان در این 5 ترم مطالعه کرده‌اند تا دید علمی نسبت به رشته پزشکی داشته باشند. اگر قصد شرکت در آزمون علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی را دارید، اول باید بودجه‌بندی آزمون را چک کنید، سپس سراغ تهیه کتاب‌ها بروید.

پیشنهاد ما برای کتاب‌ها این است که اول درسنامه علوم پایه پزشکی را به‌خوبی مطالعه کنید و در مرحله بعد کتاب تست علوم پایه پزشکی را مطالعه کنید که مفاهیم کتاب در ذهنتان به خوبی تثبیت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *