معرفی و مقایسه کتاب

آناتومی گری اندام

آناتومی گری اندام

آناتومی گری اندام یا همان کتاب آناتومی گری جلد دوم در رابطه با اندام فوقانی و تحتانی بدن صحبت می‌کند. کتاب آناتومی گری برای دانشجویان یک کتاب چهار جلدی است که تلخیصی از کتاب آناتومی گری است. این کتاب توسط نویسنده اصلی به‌صورت چهار کتاب تلخیص یافته با نام آناتومی گری برای دانشجویان به نگارش درآمده است و کتاب آناتومی گری برای دانشجویان نیز به‌عنوان کتابی پایه برای آموزش آناتومی ترجمه شده است.

همانطورکه گفتیم کتاب آناتومی گری جلد دوم در رابطه با اندام فوقانی و تحتانی است. بطورکلی آموزش آناتومی گری در این کتاب با بررسی و مرور مفاهیم شروع می‌شود، سپس عملکرد و اجزای تشکیل دهنده این اندام‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند. در ادامه این مطلب به آناتومی گری جلد دوم و آنچه در این کتاب می‌آموزیم، خواهیم پرداخت.

آناتومی گری اندام جلد دوم و آنچه در آن می‌خوانیم

آناتومی گری اندام | بررسی مباحث آناتومی گری جلد دوم

برای خرید این کتاب می‌توانید بر روی این عکس کلیک کنید و به صفحه محصولات بروید و ضمن کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این محصولات هر یک از آن‌ها را خریداری نمایید.

در این کتاب ابتدا اندام تحتانی هستند که مورد بررسی قرار می‌گیرند. این اندام شامل ناحیه گلوتئال، ران، ساق، پا، مثلث فمورال و حفره پوپلیتئال هستند. پس از مقدمه کلی که درباره این اندام ارائه می‌شود، عملکرد آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند، این اعمال شامل تحمل وزن بدن و حرکت است. سپس به اجزای تشکیل دهنده این ناحیه شامل استخوان‌ها و مفاصل، عضلات و شکم و … بررسی می‌شوند.

در نهایت نیز ارتباط این ناحیه با سایر نواحی بررسی می‌شود. برای مثال ارتباط شکاف بین لیگامان و اینگوینال و استخوان لگن یا سوراخ سیاتیک بزرگ، کانال ابتوراتور، سوراخ سیاتیک کوچک، شکم، لگن و پرینه (آناتومی لگن و پرینه بطور کامل در کتاب آناتومی گری تنه مورد بررسی قرار گرفته‌اند) مورد بررسی قرار می‌گیرد. در کتاب آناتومی گری اندام بخشی به‌عنوان نکات کلیدی نیز وجود دارد. در این بخش نکات کلیدی و مهم درباره اندام‌ها، شامل اندام‌های ساکرال یا لومبال بیان می‌شوند.

بخش بعدی مربوط به آناتومی ناحیه‌ای است. در این بخش لگن استخوانی، ایلیوم، برجستگی ایسکیال، استابولوم، استخوان‌های ران، پا و … از جمله این مطالب هستند. این کتاب شامل نکات بالینی بسیار و تصاویر واضحی است که هر کدام از این مطالب را بطور دقیق و به‌صورت تصویری به دانشجو توضیح می‌دهد.

بخش دوم از کتاب آناتومی گری اندام برای دانشجویان شامل مطالب مرتبط با اندام فوقانی است. از جمله این موارد می‌توان به بازو، ساعد، دست، شانه و حفره زیربغل، کانال مچ و … اشاره کرد. در ابتدا مقدمه و مروری کلی از این اجزا ارائه می‌شود. سپس به عملکرد این اندام پرداخته می‌شود. برای مثال نحوه تثبیت موقعیت دست و چگونگی استفاده از دست به‌عنوان ابزار مکانیکی و ابزار حسی از جمله مطالبی هستند که در این بخش بررسی می‌شوند.

مرحله بعد مربوط به بررسی اجزای تشکیل دهنده این نواحی است. از جمله این نواحی می‌توان به استخوان‌‌ها و مفاصل و اجزای آن‌ مانند انگشتان و … اشاره کرد. در این بخش از تصاویر واضح برای توضیح مطالب استتفاده شده است تا شرایطی را برای دانشجو ایجاد کند که بتواند تا حد امکان این مطالب را به‌صورت بالینی بیاموزد. در بخش بعد از کتاب آناتومی گری جلد دوم به نکات کلیدی مربوط به اندام فوقانی پرداخته می‌شود. این بخش را می‌توان یکی از پراهمیت‌ترین بخش‌های کتاب آناتومی گری فارسی دانست.

درنهایت نیز به آناتومی ناحیه‌ای پرداخته می‌شود. آناتومی ناحیه‌ای در آناتومی گری اندام فوقانی شامل بخش‌هایی مانند شانه، استخوان‌ها، اسکاپولا، مفاصل، عضلات، ناحیه اسکاپولار خلفی، شریان‌ها و وریدها، دیواره‌های قدامی و … است و پس از همه این موارد به بخش موارد بالینی می‌رسیم.

ترتیب مقدمه، بررسی عملکرد اندام‌ها، اجزای تشکیل دهنده، ارتباط اندام مورد بررسی با سایر اندام و نواحی، نکات کلیدی، آناتومی ناحیه‌ای و موارد بالینی در تمام جلدهای کتاب گری مانند آناتومی تنه گری، آناتومی گری جلد سوم، آناتومی گری جلد چهارم رعایت شده است. از همین رو می‌توان گفت که این کتاب دارای نظم و انسجامی مشخص است. مترجمان این کتاب‌ها نیز تلاش کرده‌اند تا در ترجمه، ساختار اصلی کتاب حفظ شود و ترجمه آن حداکثر شباهت به آناتومی گری زبان اصلی را داشته باشد. این کتاب توسط مترجمان زیادی ترجمه شده است و با نام آناتومی گری حسن زاده جلد دوم، آناتومی گری رضا شیرازی جلد دوم و آناتومی گری دکتر مهدی زاده و والیانی در بازار عرضه می‌شوند.

نتیجه گیری:

بطورکلی می‌توان گفت که کتاب آناتومی گری اندام در رابطه با اندام فوقانی و تحتانی شامل دست‌ها، شانه‌ها، مچ‌ها، پا، ران، کف پا و … است. در این کتاب آناتومی و عملکرد جزئی‌ترین بخش‌های اندام فوقانی و تحتانی به همراه تصاویر واضح، بطور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرند.

اما کتاب آناتومی گری جلد دوم بین سایر جلدهای این کتاب در آزمون‌هایی مانند علوم پایه پزشکی و … کم اهمیت‌تر است. البته توصیه می‌شود اگر کسی قصد شرکت در آزمونی را دارد بجای کتاب اصلی از کتاب خلاصه آناتومی گری استفاده کند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *