معرفی و مقایسه کتاب

بهترین منابع ارشد بهداشت حرفه ای

بعضی‌ها فکر می‌کنند که بهترین منابع ارشد بهداشت حرفه ای همان منابع ارشد بهداشت حرفه ای 1401 است. بنابراین اغلب برای آگاهی از این منابع به سایت سازمان سنجش و آموزش پزشکی کشور مراجعه خواهند کرد و احتمالاً کتاب‌هایی را می‌خرند که به‌عنوان منابع بهداشت حرفه‌ ای معرفی شده‌اند.

اما آیا می‌دانید که منظور از معرفی این منابع، صرفا آگاهی دادن به داوطلب از منابعی است که از آن سوال طرح می‌شود نه لزوما منابعی که باید توسط داوطلب مورد مطالعه قرار بگیرد.

باتوجه به این موضوع ممکن است کتاب‌های دیگری نیز وجود داشته باشند که بتوانند برای آشنایی با سوالات کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه دروس ارشد بهداشت حرفه ای، منابع ارشد بهداشت حرفه ای 1401 اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و بهترین منابع این درس را ومعرفی خواهیم کرد.

منابع ارشد بهداشت حرفه ای 1401

منابع ارشد بهداشت حرفه ای 1401 شامل کتاب‌هایی مانند انسان و تنش‌های حرارتی محیط، نمونه برداری و تجزیه آلاینده‌ها، مهندسی روشنایی، فیزیک عمومی 1 و 2 و 3، شیمی عمومی چارلز مورتیمر، کتاب حساب دیفرانسیل و انتگرال و زبان عمومی است. این منابع به‌صورت جدول زیر ارائه شده‌اند.

منابع کنکور کارشناسی ارشد رشته مهندسی بهداشت حرفه ای
بهداشت حرفه ای انسان و تنش های حرارتی محیط کار، فریده گلبابایی و همکاران
نمونه برداری و تجزیه آلاینده ها در هوا، جلد 1 و 2 عبدالرحمان بهرامی
مهندسی روشنایی، آخرین چاپ، تالیف دکتر رستم گل محمدی
Industrial noise control, chapters 1, 6، 9,11 ; by Lewis Bell & Douglas Bell
Industrial ventilation manual; by ACGIH
Fundamentals of air sampling , chapters1-9; by Gregory D. Wight
Safety and Health for Engineers ; by Brauer, Rogerl
Introduction to health physics; by Herman Cember
IESNA Lighting Handbook ; chapters: 1,2,3,6,7,8,9,11,12
Safety Analysis (principles and practice in occupational safety) By: Lars Harms-Ringdahl
Principles of Toxicology, Environmental and Industrial Application By: S.M. Roberts, R.C. James and P.L. Williams, chapters 421, and 41
Occupational Toxicology: Winder and Stacey not the whole book, only chapters: 1,2,3,12,13,14,15
ارگونومی Handbook of Ergonomics by W. Karwowski&Marras-Last Eition
فیزیک فیزیک جلد اول، دوم، سوم هالیدی
شیمی شیمی عمومی، چارلز مورتیمر
ریاضی کتاب حساب دیفرانسیل و انتگرال و هندسه تحلیلی – تالیف جرج توماس و راس فینی، ترجمه مهدی بهزاد، سیامک کاظمی و علی کافی، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی
زبان انگلیسی عمومی Anderson, A. Active Skills for Reading (Vols. 1-4). USA: Thompson. 2008
KIRN, e. and Hartman, P. Interaction: Reading. McGraw-Hill. 2007
انتشارات سمت (1391) Atai, M.R. Shoja, J. Kafshgarsouteh, M. and Zolghadri, M. English for the Students o f Medicine. Tehran: SAMT. 2013
.Seal, B. Academic Encounters: Reading, Study Skills and Writing. Cambridge Uni .press 2000
Shokrpour, N. and Mehbudi, A. Improving Reading Skills. Tehran: Jangal Publications
. Markstein, L. and Hirasawa, L. Developing Reading Skills (Vol. 1-3). Cambridge press un

همانطورکه می‌بینید بسیاری از کتاب‌های معرفی شده توسط وزارت بهداشت منابع زبان اصلی یا چاپ قدیم هستند، همچنین برای درسی مانند بهداشت حرفه‌ ای چندین منبع توصیه شده است که عملاً مطالعه تمام آن‌ها برای داوطلب امکان‌پذیر نیست.

باتوجه به این استدلال‌ها می‌توان گفت منابع ارشد وزارت بهداشت این رشته، لزوما بهترین منابع ارشد بهداشت حرفه ای نیستند. برای مثال یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی که هر داوطلب باید برای آزمون ارشد وزارت بهداشت داشته باشد کتاب تست کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای است.

زیرا یک نتیجه خوب در چنین آزمون‌هایی با تمرین و تکرار حاصل می‌شود. در ادامه به معرفی بهترین منابع ارشد بهداشت حرفه ای خواهیم پرداخت. منابعی که ممکن است نام آن‌ها در لیست اعلام شده از طرف وزارت بهداشت نباشد، اما بتواند یک داوطلب را به سمت کسب نتیجه مطلوب سوق دهد.

بهترین منابع دروس ارشد بهداشت حرفه ای

باتوجه به توضیحات فوق می‌توانیم نتیجه بگیریم که منابع اعلام شده برای آزمون کارشناسی ارشد بهداشت حرفه‌ای می‌توانند برای این آزمون مورد استفاده قرار بگیرند؛ اما به این شرط که بتوانند این منابع را تهیه کنند و مهم‌تر از آن وقت کافی برای مطالعه آن داشته باشند. اما آیا منابع دیگری برای مطالعه این درس وجود دارند؟

  • صفر تا صد بهداشت حرفه ای

بهترین منابع ارشد بهداشت حرفه ای 1401صفر تا صد بهداشت حرفه ای چیست؟ این کتاب یک کتاب کامل است که تمام منابع معرفی شده برای درس بهداشت حرفه ای توسط وارت بهداشت را پوشش می‌دهد. به‌عبارتی اگر بجای اینکه تمام کتاب‌های فوق را بخوانید، بهتر است تنها این کتاب را مطالعه کنید.

کتاب صفر تا صد بهداشت حرفه‌ ای مباحثی مانند صدا و ارتعاش، روشنایی، پرتو و روش‌های کنترل پرتو، تنش‌های حرارتی محیط کار، روش‌های نمونه برداری و تجزیه آلاینده‌های هوا، تهویه صنعتی، سم شناسی، ایمنی صنعتی و ارگونومی را پوشش می‌دهد. بنابراین، نیازی نیست برای هر مبحث از درس بهداشت حرفه‌ای، یک کتاب جداگانه داشته باشید.

این کتاب بر اساس کتب مرجع بهداشت حرفه‌ای نگارش شده است. بنابراین می‌توان گفت این کتاب تمام کتاب‌های توصیه شده در جدول فوق را پوشش می‌دهد. همچنین سبک و سیاق نگارش این کتاب سبک و سیاق نگارش کنکوری است. بنابراین کتاب به‌گونه‌ای نگارش شده است که بتواند نکات مهم کنکوری را در اختیار داوطلب قرار دهد.

  • صفر تا صد فیزیک عمومی

سوالات کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ایفیزیک عمومی نیز یکی از دروس ارشد بهداشت حرفه‌ ای است و دارای ضریب 2 است. فیزیک هالیدی 1 و 2 و 3 به‌عنوان منبع این درس معرفی شده است. قطعاً برای درسی با ضریب 2 مطالعه کتاب‌های قطوری مانند فیزیک هالیدی امکان پذیر نیست.

به‌علاوه درس فیزیک هالیدی یک درس پایه در علوم مهندسی محسوب می‌شود، بنابراین برای آزمون ارشد بهداشت حرفه‌ای خواندن 3 جلد فیزیک هالیدی امکان پذیر نیست.

کتاب صفر تا صد فیزیک عمومی یک درسنامه کنکوری است که به‌صورت تکنیکی و کنکوری طبقه‌بندی شده است. این کتاب نه‌تنها یک کتاب درسنامه است بلکه تست‌های پرتکراری نیز در این کتاب جمع‌آوری شده‌اند. به‌عبارتی این کتاب از دو قسمت آموزش و آزمون تشکیل شده است.

این کتاب یک کتاب درسنامه مثال محور است و تلاش می‌کند با آوردن سوال و مثال مطالب را بهتر به داوطلب منتقل کند. مطالبی که در این کتاب به آن‌ها پرداخته می‌شود شامل بردارها و دستگاه‌های مختلف مختصات، حرکت، نیرو، تکانه، حرکت دورانی، کار و انرژی – گرانش، نوسان، الکترواستاتیک، خازن و مقاومت، مغناطیس و القا الکترومغناطیسی، صوت، ترمودینامیک و نور هندسی هستند.

  • درس و تست فیزیک عمومی

کتاب تست کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ایکتاب درس و تست فیزیک عمومی کتابی با نگارش روان و منسجم را در اختیار داوطلب قرار می‌دهد. در این کتاب مطالب فیزیک عمومی به‌صورت نکات تکمیلی و کلیدی بیان شده‌اند. همچنین در ضمن این کتاب مثال‌هایی نیز ارائه شده است تا مفهوم این درس را بهتر انتقال دهند. این کتاب یکی از بهترین کتاب‌ها برای کسانی است که رشته آن‌ها فیزیک نیست اما فیزیک در رتبه نهایی آن‌ها تاثیر زیادی دارد.

  • شیمی عمومی

دروس ارشد بهداشت حرفه ایسوالات کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای درس شیمی عمومی، از روی کتاب رفرنس شیمی عمومی چارلز مورتیمر طراحی می‌شود. این کتاب یک کتاب درسنامه با مثال‌های فراوان است. بنابراین به خودی خود، شیمی عمومی را به‌خوبی به داوطلب آموزش می‌دهد.

در کنار این کتاب می‌توان از کتاب DRS شیمی عمومی نیز به‌عنوان یک درسنامه خوب برای آزمون ارشد وزارت بهداشت یاد کرد. این کتاب بر اساس سرفصل‌های شیمی عمومی نوشته شده است.

به‌علاوه در متن هر درس سوالات کنکور سال‌های گذشته به‌عنوان مثال آورده شده‌اند. بنابراین داوطلب در حین مطالعه این کتاب نه‌تنها از درسنامه شیمی عمومی استفاده می‌کند، بلکه با سوالات آزمون نیز آشنا می‌شود.

  • صفر تا صد ارگونومی

کتاب صفر تا صد ارگونومی انتشارات علمی سنا را می‌توان تنها کتاب درسنامه با حال و هوای کنکوری درمورد درس ارگونومی دانست. از مطالبی که در این کتاب به داوطلب آموزش داده می‌شوند می‌توان به آنتروپومتری و بیومکانیک، فیزیولوژی کار، ارگونومی شناختی و خطای انسانی، ماکرو ارگونومی، ارگونومی محیطی و روش‌های ارزیابی در ارگونومی اشاره کرد.

  • درسنامه تشریحی ریاضیات عمومی

باتوجه به گستردگی منابع درس ریاضیات عمومی و تغییر سبک سوالات این درس مطالعه یک منبع واحد برای تسلط بر این درس عملاً امکان پذیر نیست. کتاب درسنامه تشریحی ریاضیات عمومی تلفیقی از اکثر کتاب‌های موجود در بازار است.

این کتاب در حقیقت یک کتاب آموزشی است که در آن مفاهیمی همچون حد توابع، مشتق و کاربردهای آن، انتگرال و کاربردهای آن، توابع متعالی، دنباله و سری‌ها و … مورد آموزش قرار می‌گیرند.

  • DRS ریاضیات عمومی در علوم پزشکی

بهترین منابع ارشد بهداشت حرفه ایکتاب DRS ریاضیات در علوم پزشکی یک کتاب درسنامه در زمینه ریاضیات است با این تفاوت که در این کتاب مفاهیم و مطالب مطرح شده در زمینه ریاضیات بر اساس ریاضیات علوم پزشکی است.

همچنین به نحوی نگارش دروس و مباحث مطرح شده بر مبنای تدریس دانشگاهی و براساس جدیدترین سرفصل های مصوب وزارت بهداشت است. در هر فصل از این کتاب تعدادی مثال مهم و کاربردی برای آموزش بهتر درس آورده شده است.

همچنین در انتهای هر فصل از این کتاب سوالات چهار گزینه‌ای سال‌های گذشته آزمون کارشناسی ارشد آورده شده‌اند. نگارش این کتاب به سبکی کاملاً ساده است و آموزش حل مسائل پیچیده‌تر با روش‌های کاملاً تستی و نهایتاً به‌صورت گام به گام صورت گرفته است.

کتاب تست کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای

کتاب تست کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای شامل سوالات ارشد بهداشت حرفه ای با پاسخ تشریحی هستند. بطورکلی برای شرکت در یک آزمون، مانند آزمون کارشناسی ارشد نیاز است که تست بزنید و کتاب تست نیز بدون پاسخ تشریحی آن معنایی پیدا نمی‌کند.

از همین رو همواره کتاب‌هایی وجود دارند که شامل تست‌های آزمون به همراه پاسخ تشریحی هستند. پاسخنامه تشریحی در این کتاب‌ها مانند یک درسنامه پر از نکته عمل می‌کند، چراکه نه‌تنها پاسخ سوال را به داوطلب شرح می‌دهد، بلکه نکات مهمی را نیز در اختیار آن قرار خواهد داد.

  • گنجینه سوالات بهداشت حرفه ای

بهترین منابع ارشد بهداشت حرفه ای 1401 | سوالات کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای | کتاب تست کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای | دروس ارشد بهداشت حرفه ایکتاب گنجینه سوالات بهداشت حرفه ای یک کتاب تست شامل سوالات کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای است. این سوالات بر اساس سرفصل‌های بهداشت حرفه‌ای به نگارش در آمده است. بنابراین این امکان را به داوطلب می‌دهد تا پس از مطالعه هر مبحث از این درس تست‌های آن را نیز بزند.

این کتاب شامل سوالات ارشد بهداشت حرفه ای با پاسخ تشریحی است. این پاسخ‌های تشریحی به داوطلب کمک می‌کنند تا با مفهوم مطالب بهداشت حرفه ای بیشتر آشنا شود و نکات آن را نیز به خوبی بیاموزد. این کتاب بهترین مکمل برای کتاب صفر تا صد بهداشت حرفه ای است.

  • کتاب تست بهداشت حرفه ای حمه رضایی

 منابع ارشد بهداشت حرفه ای 1401کتاب تست بهداشت حرفه ای حمه رضایی یکی از معروفترین کتاب‌های تست در زمینه بهداشت حرفه‌ای است. این کتاب دو جلد دارد، در جلد اول آن، سوالات مهندسی بهداشت حرفه ای از سال 77 تا 94 آورده شده است و در جلد دوم آن نیز سوالات بهداشت حرفه ای تا آخرین سال برگزاری کنکور وجود دارد.

این کتاب نیز مانند گنجینه سوالات بهداشت حرفه ای دارای پاسخ تشریحی است. اما تفاوتی که با کتاب گنجینه دارد در این است که طبقه بندی سوالات در کتاب گنجینه سوالات بهداشت حرفه ای بر اساس سرفصل دروس است.

بنابراین پس از مطالعه هر مطلب می‌توانید از این کتاب بر تست زنی و خودارزیابی استفاده کنید. اما کتاب تست بهداشت حرفه ای حمه رضایی بیشتر برای دوره کردن مناسب است، زیرا فصل بندی این کتاب بر اساس سال برگزاری آزمون بهداشت حرفه ای است.

  • ماطراحان شیمی عمومی

بهترین منابع ارشد بهداشت حرفه ایکتاب ماطراحان شیمی عمومی شامل مجموعه تست‌های تالیفی است. این مجموعه شامل سوالات تالیفی مشابه با سوالات کنکور کارشناسی ارشد است. هدف از نگارش این کتاب آشنا کردن داوطلبان با قالب سوالات کنکور است.

این مجموعه شامل پاسخنامه تشریحی است. پاسخنامه تشریحی به خودی خود مانند یک درسنامه است. بطوری که داوطلب می‌تواند بسیاری از سوالات نکات کنکوری را در آن بیاموزد.

بهترین منابع زبان ارشد بهداشت حرفه ای

بهترین منابع زبان ارشد بهداشت حرفه ای در حقیقت کتاب‌هایی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا درصد قابل توجهی از این درس را پاسخ دهید. برای این کار کتاب‌ها ی زیادی همچون کتاب زبان ارشد امیر لزگی، کتاب جامع زبان مهاجرنیا، کتاب جعبه سیاه زبان و … معرفی می‌شوند.

اما بهترین کتاب برای درس زبان در آزمون ارشد بهداشت حرفه ای کتاب‌های تست و کتاب های لغت نامه مانند 90 پلاس زبان ارشد یا هندبوک مهاجرنیا هستند. در حقیقت آنچه سبب تسلط شما بر درس زبان خواهد شد، زدن تست‌های بیشتر از آن است.

کتاب تست‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند، برای کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت مورد استفاده قرار بگیرند، بهترین کتاب تست زبان ارشد وزارت بهداشت، کتابی است که درسنامه و تست را دربر می‌گیرد، همچنین دارای پاسخنامه تشریحی است که تمام مطالب از جمله متون درک مطلب و سوالات در آن ترجمه شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *