دانلود سوالات کنکور ارشد

تغییرات منابع کنکور ارشد هماتولوژی (خون شناسی) وزارت بهداشت 1402

تغییرات منابع ارشد هماتولوژی 1402 (خون شناسی)| ضرایب دروس ارشد هماتولوژی

تغییرات منابع ارشد هماتولوژی 1402 احتمالا سوال هر دانشجویی است که قصد دارد در گرایش ارشد خون شناسی قبول شوند. چراکه همانطورکه احتمالا به گوش شما هم رسیده است، منابع کنکور ارشد وزارت بهداشت 1402 – 1403 تغییرات زیادی داشته‌اند.

تغییرات منابع کنکور ارشد ایمونولوژی و هماتولوژی یکی هستند؛ چراکه این دو گرایش زیر مجموعه علوم آزمایشگاهی 2 هستند؛ اما آنچه تعیین می‌کند که داوطلب در رشته هماتولوژی قبول شود یا ایمونولوژی ضرایب دروس کنکور ارشد هماتولوژی هستند.

در ادامه این مطلب، قصد داریم که تغییرات منابع ارشد هماتولوژی (خون شناسی) را در قالب یک جدول نشان دهیم. سپس ضرایب دروس این گرایش را نیز ارائه خواهیم کرد تا داوطلب بتواند تصمیم بگیرد که برای کنکور ارشد هماتولوژی با توجه به زمانی که در اختیار دارد چه درسی را بخواند و چه درسی را کنار بگذارد. در نهایت نیز می‌توانیم چند نمونه کتاب تست هماتولوژی نیز معرفی کنیم.

تغییرات منابع ارشد هماتولوژی 1402

همانطورکه گفتیم قصد داریم تا تغییرات منابع ارشد خون شناسی را در قالب جدولی نشان دهیم. به‌عبارتی نشان دهیم که چه منابعی حذف شده و چه کتاب‌هایی به این منابع اضافه شده است. اغلب  دانشجویان منابع اصلی را مورد مطالعه قرار نمی‌دهند و سعی می‌کنند از کتاب‌های خلاصه شده استفاده کنند؛ اما بسیاری از دانشجویان که وقت کافی برای مطالعه دارند و می‌خواهند رتبه خوبی در کنکور کسب کنند، می‌توانند کتاب‌های رفرنس معرفی شده توسط وزارت بهداشت را بخوانند.

در جدول زیر کتاب‌های معرفی شده لینک دار شده‌اند. بنابراین اگر قصد خرید هریک از این کتاب‌ها را دارید می‌توانید بر روی لینک ایجاد شده کلیک کنید تا به صفحه محصول بروید و بتوانید کتاب مورد نظر خود را با تخفیف از بانک کتاب علوم پزشکی بخرید.

همانطورکه گفتیم منابع ارشد ایمونولوژی دچار تغییراتی شده‌اند. تغییرات منابع ارشد ایمونولوژی 1402 چندان محسوس نیست. در ادامه جدولی را قرار می‌دهیم که شامل منابع ارشد علوم آزمایشگاهی 2 است.

مجموعه علوم آزمایشگاهی 2
درس منابع کنکور ارشد هماتولوژی وزارت بهداشت
ایمنی شناسی 1. ایمونولوژی رویت (حذف)
2. ایمونولوژی دکتر محمد وجگانی
3.  تفسیر آزمایش های سرولوژی بالینی دکتر پرویز پاکزاد
4. Stites et al, Medical Immunology (حذف)
5. ایمونولوژی سلولی مولکولی ابوالعباس
بیوشیمی 1. کتاب بیوشیمی هارپر (جدید)
2. کتاب بیوشیمی لیپینکات (جدید)
3. بیوشیمی دولین
4. بیوشیمی استرایر (حذف شده)
زیست شناسی سلولی و مولکولی 1.کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش
خون شناسی و بانک خون 1. Davidson & Henry, Clinical Diagnosis
2. Daci practical haematology
3. کتاب هماتولوژی هافبراند
4. Technical Manual aaBB
میکروب شناسی 1. میکروب شناسی جاوتز عباس بهادر
2. Finegulld (Baily & scoit). Diagnostic Microbiology. Fourteenth Edition 2021.
3. میکروب شناسی مورای عباس بهادر
میکروب شناسی و عفونت های میکروبی تاپلی و ویلسون (جدید)

همانطورکه گفتیم تغییرات منابع ارشد هماتولوژی 1402 مشابه با تغییرات منابع ارشد ایمونولوژی است و آنچه دانشجویان باید برای قبولی در گرایش دلخواه خود مدنظر قرار دهند، ضرایب دروس کنکور ارشد هماتولوژی است. این ضرایب نیز دستخوش تغییراتی شده‌اند. بنابراین در جدول زیر با ضرایب دروس کنکور ارشد هماتولوژی 1402 آشنا خواهیم شد.

ضرایب دروس کنکور ارشد هماتولوژی

ضرایب دروس ارشد هماتولوژی
رشته امتحانی مدارک مورد پذیرش ایمنی شناسی بیوشیمی زیست شناسی سلولی و مولکولی خون شناسی و بانک خون میکروب شناسی زبان عمومی
ایمنی شناسی پزشکی کارشناسی علوم آزمایشگاهی؛ ایمنی شناسی، زیست شناسی (کلیه گرایش ها غیر از علوم گیاهی)؛ ویروس شناسی، میکروب شناسی پزشکی، بیوشیمی، ژنتیک،زیست پزشکی 2 1 1 5 0 3

همانطورکه در جدول فوق مشاهده می‌شود ضریب درس میکروب شناسی در کنکور ارشد رشته هماتولوژی صفر است. بنابراین مطالعه کتاب‌هایی مانند میکروب شناسی جاوتز، میکروب شناسی مورای و … برای این داوطلبان حذف خواهد شد. در عین حال داوطلب آزمون ارشد خون شناسی باید بیشتر از هر درس روی درس خون شناسی و بانک خون تمرکز کند.

همچنین این جدول شامل رشته‌های مجاز برای ارشد خون شناسی است. مدارک مورد پذیرش خون شناسی نیز دچار تغییراتی شده است. برای مثال فارغ التحصیلان گروه علوم گیاهی، امسال نمی‌توانند در کنکور ارشد علوم آزمایشگاهی 2 شرکت کنند.

بهترین منابع ارشد هماتولوژی

بهترین منابع ارشد هماتولوژی در وهله اول کتاب‌های اعلام شده توسط وزارت بهداشت هستند. اما تمام این کتاب‌ها دارای حجم بسیار زیادی هستند. این درحالی است که ممکن است تنها 2 الی 3 سوال از این کتاب طرح شود. برای مثال کتاب میکروب شناسی تاپلی و ویلسون یک کتاب دوهزار صفحه‌ای است، اما حداکثر سوالی که ممکن است از این کتاب طرح شود، دو یا سه سوال است. بنابراین مطالعه کتابی با این حجم برای کنکور ارشد وزارت بهداشت منطقی نیست.

به همین علت اغلب داوطلبان به سمت کتاب‌های خلاصه شده می‌روند تا بتوانند زمان خود را برای مطالعه تمام دروس مدیریت کنند. برای اطلاع از بهترین کتاب های درسنامه و کتاب‌های خلاصه شده می‌توانید به مقاله بهترین منابع ارشد هماتولوژی مراجعه کنید.

کتاب تست ارشد هماتولوژی

برای شرکت در کنکور ارشد وزارت بهداشت تست زدن جزو واجبات است. زیرا هر چقدر که درسنامه یا رفرنس بخوانید برای خودآزمایی نیاز به تست زنی دارید. متاسفانه تعداد کتاب تست ارشد هماتولوژی در بازار چندان زیاد نیست، بنابراین داوطلبان انتخاب‌های زیادی ندارند، مگر اینکه از تست‌های تالیفی نیز در کنار این کتاب‌های تست استفاده کنند.

بطورکلی از کتاب تست های موجود در بازار می‌توان به کتاب گنجینه سوالات خون شناسی یا بانک خون اشاره کرد. این کتاب شامل مجموعه سوالات کنکور ارشد هماتولوژی به همراه پاسخنامه تشریحی است. همچنین می‌توان از کتاب iqb خون شناسی به عنوان یکی دیگر از کتاب تست‌ها در زمینه هماتولوژی است.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *