دانلود سوالات کنکور ارشد

تغییرات منابع ارشد بیوشیمی بالینی وزارت بهداشت 1402 – 1403

تغییرات منابع کنکور ارشد بیوشیمی 1402 | رشته های مجاز و ضرایب ارشد بیوشیمی

تغییرات منابع کنکور ارشد بیوشیمی 1402 چیست؟ این سوالی است که قطعا پس از اعلام منابع ارشد بیوشیمی بالینی وزارت بهداشت پرسیده می‌شود. زیرا همانطورکه می‌دانید بیوشیمی بالینی یکی از دروسی است که منابع آن تغییرات بسیاری داشته است و مهم‌ترین تاثیر این درس نیز در گرایش بیوشیمی بالینی است.

در ادامه این مطلب قصد داریم که تغییرات منابع کنکور ارشد بیوشیمی بالینی 1402 را نسبت به سال 1401 بررسی نماییم تا بدانیم که چه کتاب‌هایی از این منابع حذف و چه کتاب‌هایی به آن اضافه شده‌اند.

همچنین سرفصل های آزمون ارشد بیوشیمی بالینی یا دروس ارشد بیوشیمی بالینی را بررسی کنیم. همچنین با ضرایب و رشته‌های مجاز برای کنکور ارشد بیوشیمی بالینی نیز آشنا شویم. چراکه ضرایب بسیاری از دروس همچنین رشته های مجاز برای ارشد بسیاری از رشته‌ها در کنکور ارشد وزارت بهداشت تغییر کرده است.

تغییرات منابع کنکور ارشد بیوشیمی

همانطورکه گفتیم منابع کنکور ارشد بیوشیمی 1402 دچار تغییراتی شده‌اند. بنابراین این تغییرات را در قالب یک جدول ارائه خواهیم کرد تا داوطلب بداند که چه دروسی از منابع حذف و چه دروسی به آن اضافه شده‌اند. این امر سبب می‌شود تا اگر داوطلب بخواهد کتاب‌های خلاصه نیز بخواند، بداند که چه کتابی را انتخاب کند تا از تمام این کتاب‌ها خلاصه برداری کرده باشد. در این جدول دروس ارشد بیوشیمی بالینی یا به‌عبارتی سرفصل‌های آزمون ارشد بیوشیمی بالینی نیز ارائه شده‌اند.

منابع کنکور ارشد علوم آزمایشگاهی 1
دروس مربوطه منابع
بیوشیمی عمومی 1. بیوشیمی هارپر (جدید)
2. کتاب بیوشیمی لیپینکات(جدید)
3. کتاب بیوشیمی لنینجر
4. بیوشیمی استرایر(حذف شده)
زیست شناسی سلولی و مولکولی 1. کتاب زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش
ژنتیک 1. کتاب ژنتیک امری
2. کتاب ژنتیک پزشکی  تامپسون & تامپسون
3. ژنتیک مولکولی استراخان
شیمی آلی و عمومی 4. شیمی آلی موریسون بوید ترجمه عیسی یاوری
میکروب شناسی 1. میکروب شناسی جاوتز عباس بهادر
2. میکروب شناسی مورای عباس بهادر
3. Finegulld (Baily & scoit). Diagnostic Microbiology

ضرایب ارشد بیوشیمی بالینی

اطلاع از ضرایب ارشد بیوشیمی بالینی حتی از دانستن منابع ارشد بیوشیمی بالینی 1402 نیز مهم‌تر است. زیرا منابع کنکور ارشد ژنتیک انسانی، بیوشیمی بالینی و زیست فناوری یکی هستند اما آنچه باعث می‌شود تا داوطلب بتواند در گرایش بیوشیمی بالینی یا گرایش ژنتیک انسانی قبول شود، ضرایب دروس هستند. توجه به این ضرایب باعث می‌شود تا داوطلب بداند برای قبولی در گرایش مورد نظر خود باید چه درس‌هایی را بیشتر و چه درس‌هایی را کمتر بخواند. ضرایب ارشد بیوشیمی بالینی به ترتیب زیر است.

رشته امتحانی رشته های مجاز برای ارشد بیوشیمی بالینی بیوشیمی عمومی زیست شناسی سلولی مولکولی ژنتیک شیمی آلی و عمومی میکروب شناسی زبان عمومی
بیوشیمی بالینی کارشناسی بیوشیمی؛ ویروس شناسی، ایمنی شناسی،شیمی، علوم آزمایشگاهی،علوم تغذیه، داروسازی،زیست شناسی (کلیه گرایش ها)، آموزش زیست شناسی (دبیری زیست شناسی)، زیست فناوری، علوم داروئی،علوم و صنایع غذایی، علوم آزمایشگاهی دامپزشکی،بهداشت و بازرسی گوشت، بهداشت موادغذایی 6 2 0 2 0 3

همانطورکه می‌بینید ضریب درس ژنتیک در رشته بیوشیمی بالینی صفر است، بنابراین داوطبی که می‌خواهد در این رشته قبول شود، می‌تواند دو درس میکروب شناسی و ژنتیک را حذف کند و روی درس بیوشیمی عمومی بیشتر تمرکز کند.

در جدول فوق در مورد رشته های مجاز برای ارشد بیوشیمی بالینی نیز صحبت شده است. این رشته‌ها برای کنکور ارشد بیوشیمی بالینی 1402 تغییری نداشته‌اند و تمام رشته‌هایی که مجاز به شرکت در این آزمون بوده‌اند، همچنان نیز مجاز هستند و رشته‌ای به این موارد حذف و اضافه نشده است.

منابع توصیه شده نفرات برتر بیوشیمی بالینی

اگرچه تغییرات منابع کنکور ارشد بیوشیمی 1402 توسط وزارت بهداشت معرفی شده است؛ همچنین تمام کتاب‌هایی که باید برای این آزمون مطالعه شود نیز در این بخش آورده شده است. اما آیا تمام داوطلبان کنکور ارشد بیوشیمی بالینی از منابع کنکور ارشد معرفی شده توسط وزارت بهداشت استفاده می‌کنند؟
قطعا پاسخ به این سوال خیر است؛ چراکه اگر داوطلب بخواهد تمام این کتاب‌های رفرنس را بخواند، قطعا وقت زیادی را از دست خواهد داد. بنابراین اغلب این داوطلبان سعی می‌کنند تا از کتاب‌های خلاصه شده و کنکوری برای این آزمون استفاده کنند.

در چنین مواردی منابع توصیه شده نفرات برتر بیوشیمی بالینی می‌تواند گزینه خوبی برای انتخاب منابع کنکور ارشد بیوشیمی بالینی باشد. نفرات برتر ممکن است از کتاب‌های بخصوصی برای این کار استفاده کنند یا از منابع ارشد موسسه‌های مختلف که اغلب آن‌ها را در قالب بسته جمع آوری کرده‌اند استفاده کنند.

برای نمونه می‌توان از منابع ارشد بیوشیمی بالینی سنا نام برد که پکیجی کامل از کتاب‌هایی است که باتوجه به ضرایب هر درس در یک بسته قرار داده‌ شده‌اند تا بتوانند در زمان مطلوب، داوطلب را به نتیجه مطلوب برسانند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *