دانلود سوالات کنکور ارشد

منابع ارشد ژنتیک پزشکی 1402

منابع ارشد ژنتیک پزشکی 1402 | ضرایب و رشته های مجاز برای ارشد ژنتیک پزشکی

منابع ارشد ژنتیک پزشکی 1402 چه دروسی هستند؟
اگر داوطلب کنکور ارشد علوم آزمایشگاهی هستید، حتما خبر تغییر گسترده منابع ارشد وزارت بهداشت به گوش شما رسیده است؛ بنابراین اگر قصد ادامه تحصیل در رشته ژنتیک پزشکی را دارید طبیعی است که بخواهید بدانید، رفرنس‌های کدام دروس تغییر کرده‌اند.

در بین منابع ارشد علوم آزمایشگاهی، منابع درس بیوشیمی تغییرات زیادی داشته‌اند. اما آیا این درس برای کسانی که می‌خواهند در رشته ارشد ژنتیک پزشکی قبول شوند، اهمیت دارد؟ از آنجایی که مجموعه علوم آزمایشگاهی 1 شامل 3 گرایش بیوشیمی، زیست فناوری پزشکی و ژنتیک انسانی است، منابع این سه گرایش مشابه هستند، اما برای قبولی در هر یک از این گرایش‌ها ضرایب نقش تعیین کننده دارند.

در ادامه این مطلب قصد داریم که منابع ارشد ژنتیک پزشکی و تغییرات آن را در قالب جدولی ارائه دهیم. در ادامه نیز در مورد رشته‌ های مجاز برای ارشد ژنتیک وزارت بهداشت و سرفصل های کنکور ارشد ژنتیک انسانی و مهم‌ترین از همه ضرایب دروس این رشته صحبت کنیم.

منابع کنکور ارشد علوم آزمایشگاهی 1
دروس مربوطه منابع
بیوشیمی عمومی 1. بیوشیمی هارپر (جدید)
2. کتاب بیوشیمی لیپینکات(جدید)
3. کتاب بیوشیمی لنینجر
4. بیوشیمی استرایر(حذف شده)
زیست شناسی سلولی و مولکولی 1. کتاب زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش
ژنتیک 1. کتاب ژنتیک امری
2. کتاب ژنتیک پزشکی تامپسون & تامپسون
3. ژنتیک مولکولی استراخان
شیمی آلی و عمومی 4. شیمی آلی موریسون بوید ترجمه عیسی یاوری
میکروب شناسی 1. میکروب شناسی جاوتز عباس بهادر
2. میکروب شناسی مورای عباس بهادر
3. Finegulld (Baily & scoit). Diagnostic Microbiology

همانطورکه می‌بینید بیشتر این تغییرات مربوط به درس بیوشیمی است. این درحالی است که قطعا بیشترین ضریب برای گرایش ژنتیک مربوط به درس ژنتیک است. بنابراین بیشترین توجه داوطلب باید به کتاب‌هایی مانند ژنتیک امری لیلا یوسفیان، کتاب استراخان و … باشد. در اینجاست که ضرایب کنکور ارشد ژنتیک پزشکی به کمک داوطلب می‌آید. این ضرایب به داوطلب کمک می‌کنند تا بتواند باتوجه به زمانی که در اختیار دارد بهترین کتاب‌ها را برای ازمون ارشد وزارت بهداشت انتخاب کند.

ضرایب و رشته های مجاز برای ارشد ژنتیک پزشکی وزارت بهداشت

همانطورکه توضیح دادیم ضرایب درس ژنتیک پزشکی در انتخاب کتاب و برنامه‌ریزی توسط داوطلب اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین فارغ التحصیلان هر رشته‌ای نمی‌توانند در این آزمون شرکت کنند. بنابراین هر سال مجموعه رشته‌هایی تحت عنوان رشته‌های مجاز برای ارشد ژنتیک توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شوند.

رشته‌های مجاز برای شرکت در این آزمون اغلب ثابت هستند اما ممکن است هر چند سال یکبار دچار تغییراتی شوند. رشته‌های مجاز برای ارشد ژنتیک پزشکی وزارت بهداشت 1402 تفاوتی با رشته‌های مجاز سال قبل ندارند. در ادامه جدولی را شامل ضرایب کنکور ارشد ژنتیک پزشکی 1402 و رشته‌ های مجاز برای شرکت در آزمون ارشد این رشته ارائه خواهیم.

رشته امتحانی رشته های مجاز برای ارشد ژنتیک بیوشیمی عمومی زیست شناسی سلولی مولکولی ژنتیک شیمی آلی و عمومی میکروب شناسی زبان عمومی
ژنتیک انسانی کارشناسی زیست شناسی (کلیه گرایش‌ها) – بیوتکنولوژی – ویروس شناسی – انگل شناسی پزشکی – ژنتیک -بیوشیمی – ایمنی شناسی – میکروب شناسی – تغذیه – علوم آزمایشگاهی – مامایی-دکترای عمومی گروه پزشکی -دکترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی 1 2 5 0 0 3

اگر بخواهیم مقاله منابع ارشد ژنتیک پزشکی 1402 را با مقاله تغییرات منابع ارشد بیوشیمی بالینی مقایسه کنیم متوجه می‌شوید که اگرچه این دو گرایش از نظر منابع و رفرنس تغییر چندانی ندارند؛ اما از نظر ضرایب و رشته های مجاز برای ارشد ژنتیک با یکدیگر متفاوت هستند.

برای مثال ضریب درس بیوشیمی عمومی که بیشترین تغییرات را در منابع داشته است در رشته ژنتیک پزشکی (1) است. بنابراین تغییراتی که در منابع اتفاق افتاده است برای قبولی در رشته ژنتیک تاثیر چندانی ندارد، بنابراین لازم نیست تا داوطلب نگران تغییرات در منابع علوم آزمایشگاهی 1 باشد.

بودجه بندی سوالات ارشد ژنتیک انسانی وزارت بهداشت

همانطور که در جداول فوق اشاره کردیم تغییرات منابع ارشد ژنتیک پزشکی 1402 فقط مربوط به درس بیوشیمی است که با توجه به ضرایب تاثیر آن نسبت به درس ژنتیک در این آزمون کمتر است. برای درس ژنتیک سه منبع ژنتیک امری، کتاب ژنتیک پزشکی تامپسون & تامپسون و کتاب ژنتیک انسانی استراخان معرفی شده‌اند. هر یک از این کتاب‌ها نیز دارای سرفصل‌هایی هستند که ممکن است از هر کدام از آن‌ها سوالاتی طرح شود.

اطلاع از بودجه بندی سوالات ژنتیک انسانی وزارت بهداشت می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا بدانند که چه بخش‌هایی از این سه کتاب در آزمون ارشد از اهمیت بیشتری برخوردارند. البته بودجه بندی سوالات هر سال با سال دیگر متفاوت است اما از سرفصل‌های مهم درس ژنتیک، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تقسیم سلولی و تغییر جنسیت
  2. پیوستگی و کراسینگ اور
  3. اصول وراثتی مندل
  4. جهش و ترمیم
  5. ساختار کروموزوم
  6. ساختمان کروموزوم
  7. رونویسی
  8. همانند سازی
  9. تنظیم بیان ژن
  10. مهندسی ژنتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *