معرفی و مقایسه کتاب

نکات مهم در مصاحبه دکتری وزارت بهداشت کدام است؟

نکات مهم در مصاحبه دکتری وزارت بهداشت کدام است؟ نحوه محاسبه نمره و کتاب مصاحبه دکتری

نکات مهم در مصاحبه دکتری وزارت بهداشت کدامند؟ نحوه انجام مصاحبه دکتری وزارت بهداشت چگونه است؟ آیا کتابی برای مصاحبه دکتری وزارت بهداشت وجود دارد؟ مدارک لازم برای این مصاحبه چیست؟

خبر قبولی در مرحله اول دکتری وزارت بهداشت به همان میزان که می‌تواند مسرت بخش باشد، استرس زا نیز هست. چراکه همه ما می‌دانیم که این آزمون دو مرحله‌ای است و مرحله دوم آن مربوط به مصاحبه دکتری وزارت بهداشت است. طبعاً وقتی می‌بینید که در مرحله اول آزمون دکتری قبول شده‌اید، سریعاً سوالاتی که در ابتدای متن پرسیده شد؛ در ذهن شما مرور می‌شود، چراکه می‌دانید این بار نوبت به شکست دادن غول مرحله دوم است.

اما اگر با آمادگی به جنگ با این غول بروید؛ قطعاً پیروز میدان خواهید بود. در ادامه می‌خواهیم به سوالاتی که در ابتدای متن پرسیدیم پاسخ دهیم. همچنین کتاب جیبی کوچکی را به شما معرفی کنیم که می‌تواند به شما کمک کند. تا نکات مهم در مصاحبه دکتری وزارت بهداشت را بشناسید و با تسلط کامل به سراغ این مصاحبه بروید.

نحوه مصاحبه دکتری وزارت بهداشت چگونه است؟

در ابتدا شاید برای شما سوال پیش بیاید که وقتی آزمون کتبی داده‌ایم چه لزومی به انجام مصاحبه دکتری است؟ در پاسخ باید گفت که در آزمون مصاحبه مواردی مانند فعالیت‌های مستند و مهارت‌های علمی داوطلب مورد سنجش قرار می‌گیرد که امکان سنجش آن در آزمون کتبی میسر نیست.

زمان آزمون مصاحبه دکتری عموماً 6 تا 8 هفته بعد از آزمون کتبی است. البته این زمان ممکن است متغیر باشد. زمان دقیق آزمون مصاحبه دکتری هر سال توسط سایت سنجش و آموزش پزشکی کشور تعیین می‌شود.

اما به بحث اصلی یعنی نحوه مصاحبه دکتری وزارت بهداشت می‌پردازیم. این آزمون دارای 6 ایستگاه است. ایستگاه رزومه و تحویل مستندات، ایستگاه پایان نامه، ایستگاه ارائه مطالب علمی یا تدریس، ایستگاه تخصصی، ایستگاه جستجوی علمی پژوهشی یا ایستگاه سرچ و ایستگاه زبان انگلیسی.

این ایستگاه‌ها دارای ترتیب خاصی نیستند. یعنی مصاحبه بدین صورت نیست که مصاحبه‌گر، مصاحبه را از یک ایستگاه خاص شروع کند و آن را در ایستگاه نهایی به پایان برد. اما تمام داوطلبان باید این 6 ایستگاه را پشت سر بگذارند.

  • ایستگاه مصاحبه و تحویل مستندات

در این ایستگاه یکبار مستندات خود را پیش از روز مصاحبه در سایت سازمان سنجش و آموزش پزشکی کشور بارگزاری می‌کنید؛ اما در روز مصاحبه دکتری نیز بهتر است پرینت کنگره‌ها، مقالات، پوستر و پروپوزال و سایر مستندات را به همراه داشته باشید.

  • ایستگاه پایان نامه

در این ایستگاه در رابطه با علت انتخاب موضوع پایان نامه، روش کار، نتایج کار و … سوال پرسیده می‌شود، بنابراین بهتر است یک نسخه از پایان نامه را همراه داشته باشید.

  • ایستگاه سرچ و جستجوی منابع علمی

در این ایستگاه مهارت جستجو شما و یافتن پایگاه‌های اطلاعاتی در اینترنت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این ایستگاه را می‌توان یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های مصاحبه دکتری وزارت بهداشت دانست.

  • ایستگاه ارائه مطالب علمی

این ایستگاه به ایستگاه تدریس نیز مشهور است و در آن مهارت مدیریت زمان و مدیریت ارائه مطالب علمی توسط شما مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

  • ایستگاه سوالات تخصصی

همواره سوالاتی که در این ایستگاه پرسیده می‌شوند تخصصی نیستند. ممکن است سوالات ساده‌ای پرسیده شود و حتی از بین پاسخ‌هایی که می‌دهید نیز سوال طرح شود.

  • ایستگاه زبان انگلیسی

در این ایستگاه مهارت زبان انگلیسی شما از مهارت صحبت کردن به زبان انگلیسی ترجمه و … مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

نحوه محاسبه نمره آزمون مصاحبه دکتری وزارت بهداشت

سهم آزمون مصاحبه دکتری در پذیرش 50 درصد است. به همین علت آشنایی با نحوه مصاحبه دکتری وزارت بهداشت اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. بطورکلی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری شما 20 نمره از این آزمون را به خود اختصاص می‌دهد. مصاحبه علمی و سنجش علمی 30 نمره از این آزمون را به خود اختصاص می‌دهد و تهیه طرح‌واره 20 نمره از آزمون مصاحبه دکتری را به خود اختصاص می‌دهد.

شاید با خواندن مطالب فوق در رابطه با ایستگاه‌های مصاحبه دکتری، اندکی استرس گرفته باشید یا درچار سردرگمی شده باشید. اگر چنین است، ادامه این مطلب را دنبال کنید، چراکه در ادامه کتاب مصاحبه دکتری وزارت بهداشت را به شما معرفی خواهیم کرد که باوجود حجم کم، نکات مهم در مصاحبه دکتری وزارت بهداشت را بطور کامل شرح خواهد داد. بطوری که وقتی برای این آزمون حاضر می‌شوید خیال می‌کنید که تمام این ایستگاه‌ها را از قبل گذرانده‌اید.

کتاب مصاحبه دکتری وزارت بهداشت

نکات مهم در مصاحبه دکتری وزارت بهداشت کدام است؟ نحوه محاسبه نمره و کتاب مصاحبه دکتری

کتاب مصاحبه دکتری وزارت بهداشت باید بتواند نکات مهم در این مصاحبه را به شما آموزش دهد. در این بخش می‌خواهیم کتاب کپسول آمادگی دکتری وزارت بهداشت را به شما معرفی کنیم. این کتاب جیبی 82 صفحه‌ای شما را بطور کامل برای آزمون دکتری وزارت بهداشت آماده می‌کند. از مقدمه این کتاب گرفته تا صفحه آخر آن سرشار از نکاتی است که یک به یک به درد این آزمون می‌خورند. در ادامه به بررسی محتوای این کتاب می‌پردازیم.

در ابتدای این کتاب و در مقدمه از اهمیت آزمون مصاحبه دکتری در پذیرش صحبت می‌شود. سپس به سراغ توضیح درمورد زمان مصاحبه و اینکه چه مدت بعد از آزمون کتبی است می‌رود. سپس در مورد تعداد دعوت شدگان به مصاحبه و ایستگاه‌های آن توضیح می‌دهد. تمام این اطلاعات تنها در مقدمه کتاب هستند. سپس به در رابطه با یک به یک ایستگاه‌ها و اتفاقاتی که قرار است در آن بیفتد صحبت می‌کند.

برای مثال در ایستگاه رزومه و سوابق علمی به شما توضیح می‌دهد که دقیقاً باید چه مدارکی به همراه داشته باشید. هر یک از این مدارک را از کجا و چگونه تهیه کنید یا حتی چطور این مدارک و مستندات را  دسته‌بندی کنید که در روز آزمون بتوانید با آرامش از آن‌ها استفاده کنید.

در ایستگاه پایان نامه نیز به شما کمک می‌کند که پایان نامه خود را در چه قالبی ارائه کنید. حتی اگر دانشجوی ترم آخر ارشد هستید و دفاع خود را به بعد از نتایج دکتری موکول کرده‌اید؛ در این بخش می‌آموزید ک باید چه چیزهایی را درمورد پایان نامه خود بدانید. سپس کمک می‌کند که برای رسیدن به آمادگی مطلوب، چه کارهایی را باید قبل از این ایستگاه انجام دهید.

گاهی اوقات ممکن است شما از یک رشته وارد رشته دیگری شده باشید پس طبیعتاً پایان نامه شما مرتبط با رشته امتحانی نیست؟ در این صورت چه باید بکنید؟ نگران نباشید اگر چنین وضعیتی دارید کتاب کپسول آمادگی مصاحبه دکتری به شما یاد می‌دهد که چطور از پایان نامه خودتان برای مصاحبه دکتری به نحو احسنت استفاده کنید!

ایستگاه سرچ و جستجوی منابع علمی، ایستگاهی است که در کتاب کپسول بطور کامل به آن پرداخته شده است. به‌نحوی که پس از مطالعه این بخش از کتاب و انجام مرحله به مرحله آموزش‌های آن، بدانید که نمره این ایستگاه را کامل گرفته‌اید.

در این کتاب نحوه سرچ در پایگاه‌های علمی مختلف که در این آزمون مورد سوال قرار می‌گیرند؛ بطور کامل و به‌صورت تصویری آموزش داده شده است. همچنین به شما آموزش می‌دهد چطور پشت کامپیوتر بنشینید، چطور تایپ کنید و سرعت سرچ خود را بالا ببرید.

در ایستگاه ارائه مطالب از کتاب کپسول آمادگی دکتری وزارت بهداشت، دقیقاً به شما گفته می‌شود که نحوه پرسش در این ایستگاه چگونه است و چطور باید موضوعی را که از شما می‌خواهند ارائه دهید. در این قسمت بخشی با عنوان 30 نکته طلایی برای موفقیت در ایستگاه ارائه مطالب وجود دارد که به جرعت می‌توان گفت این 30 نکته همه آن چیزی است که در این ایستگاه به آن نیاز دارید.

در ایستگاه زبان انگلیسی کتاب کپسول نیز می‌آموزید که چه مواردی در این بخش از شما انتظار می‌رود، برای مثال چه سوال‌هایی از شما پرسیده می‌شود و هر سوال را چطور و با چه آدابی باید پاسخ دهید.

این کتاب یک کتاب جیبی کوچک 80 صفحه‌ای است که در هر کجا که باشید، تاکسی، اتوبوس، محل کار، دانشگاه و … می‌توانید آن را مطالعه کنید. اما علارغم زمان و هزینه کمی که برای خرید آن صرف می‌کنید، کمکی که برای پشت سر گذاشتن این آزمون به شما می‌کند غیر قابل وصف است! توصیه می‌کنیم در فرصت کمی که برای آمادگی برای این آزمون دارید، مطالعه این کتاب را اولویت اصلی خود قرار دهید.

مدارک لازم برای مصاحبه دکتری وزارت بهداشت

اطلاع از مدارک لازم برای این آزمون نیز یکی از نکات مهم در مصاحبه دکتری وزارت بهداشت است. پس از بررسی قدم به قدم  ایستگاه‌های مختلف این آزمون، احتمالاً متوجه شده‌اید که مدارک لازم برای مصاحبه دکتری وزارت بهداشت چه چیزهایی هستند. اما برای آگاهی بهتر شما این مدارک در این بخش لیست شده‌اند. مدارک مورد نیاز برای این مصاحبه به دو دسته مدارک عمومی و سوابق آموزشی و پژوهشی تقسیم می‌شوند.

  • مدارک عمومی

کارت شناسایی معتبر

کارت ورود به جلسه آزمون دکتری وزارت بهداشت

یک نسخه از پایان نامه

نسخه کپی از مدارک بارگزاری شده در پرتال

  • سوابق آموزشی و پژوهشی

مقالات معتبر بین المللی از ISI و …

مقالات معتبر در مجلات داخلی

کتب تألیفی علمی

ترجمه کتب علمی

سند اختراعات

مستندات مهارت های پژوهشی

جوایز معتبر بین المللی و داخلی

مدرک زبان انگلیسی

سخن آخر:

پس از مطالعه این مقاله احتمالاً نکات مهم در مصاحبه دکتری وزارت بهداشت دستتان آمده است. اما نکته مهم‌تر این است که باید بدانید خودتان در هر ایستگاه باید چگونه رفتار کنید. احتمالاً می‌خواهید از صحبت‌ها و تجارب افرادی که قبلاً در این آزمون شرکت کرده‌اند استفاده کنید؛ اما بطور جد از شما می‌خواهیم که از این کار اجتناب کنید.

چراکه ممکن است تمرکز و آرامش شما در اثر این موضوع بهم بریزد. جداً به شما پیشنهاد می‌کنیم که کتاب کپسول آمادگی دکتری مصاحبه وزارت بهداشت را بخوانید. زیرا این کتاب تنها کتابی خواهد بود که هرگز از خواندن آن پشیمان نخواهید شد. در این کتاب حتی توضیح داده شده است که در محل برگزاری آزمون چه کارهایی باید انجام دهید تا تمرکز و آرامش شما بهم نریزد.

2 فکر در مورد “ نکات مهم در مصاحبه دکتری وزارت بهداشت کدام است؟

  1. حانیه گفت:

    مرسی بابت مطلب خوبتون

  2. امین مجیدی گفت:

    این چقد خوبو پر و پیمون بود ، مرسی با خوندنش اضطرابم کم شده، قیمت کتابرم چک کردم اگه ارزش داره بخرم؟

    1. خانم دل زنده گفت:

      اگه ارزش نداشت که معرفی نمیکردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *