معرفی و مقایسه کتاب

کتاب های رشته ژنتیک پزشکی

کتاب های رشته ژنتیک پزشکی | خرید کتاب های ژنتیک | منابع ارشد ژنتیک پزشکی وزارت بهداشت

کتاب های رشته ژنتیک پزشکی، شامل مجموعه کتاب‌هایی هستند که برای آزمون ارشد وزارت بهداشت و همچنین تحصیل در رشته ژنتیک پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌عبارتی می‌توان گفت همان منابع ارشد ژنتیک پزشکی وزارت بهداشت و کتاب‌های ترمیک این رشته!

اگر در این رشته مشغول به تحصیل هستید یا قصد تحصیل در این رشته را دارید، حتماً این سوال برایتان پیش آمده است که بهترین منابع کارشناسی ارشد ژنتیک چیست؟ برای قبولی در آزمون ارشد رشته ژنتیک پزشکی باید از کدام کتاب ها استفاده کنیم؟ بطور کلی کتاب‌های رفرنس این رشته کدامند؟

در ادامه با کتاب‌های اصلی و رفرنس ژنتیک پزشکی آشنا خواهیم شد. همچنین کتاب‌هایی را به شما معرفی خواهیم کرد که اگر قصد شرکت در آزمون ارشد این رشته را داشته باشید بتوانید از آن‌ها برای آمادگی برای آزمون استفاده کنید.

بهترین کتاب رشته ژنتیک پزشکی

بهترین کتاب رشته ژنتیک پزشکی را می‌توان کتاب ژنتیک امری معرفی کرد. کتاب ژنتیک امری 2022 جدیدترین کتاب در زمینه ژنتیک پزشکی است که مطابق با آخرین پیشرفت‌های علمی به روز شده است. به‌علاوه این کتاب همواره به‌عنوان منابع ارشد ژنتیک پزشکی وزارت بهداشت نیز معرفی شده است.

البته کتاب‌هایی مانند ژنتیک پزشکی تامپسون و ژنتیک استراخان نیز جزو کتاب‌های رفرنس و محبوب این رشته هستند. تفاوت کتاب ژنتیک امری، ژنتیک تامپسون و ژنتیک استراخان در این است که در ژنتیک امری پایه و اساس علم ژنتیک آموزش داده می‌شود و تقریباً می‌توان گفت تمام مطالب ژنتیک پزشکی در این کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اما مطالب کتاب تامپسون در رابطه با آخرین پیشرفت‌ها در زمینه تشخیص مولکولی بیماری‌ها است. پروژه ژنوم انسان، تنوع پذیری و نقش آن در استعداد بروز بیماری از دیگر مطالبی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است. کتاب ژنتیک استراخان نیز یک کتاب دو بخشی است که بخش اول آن مربوط به اطلاعات ژنتیک و بخش دوم آن اطلاعاتی در مورد علم طرح های سازماندهی است.

منابع ارشد ژنتیک پزشکی وزارت بهداشت

از مهم‌ترین منابع ارشد زنتیک پزشکی وزارت بهداشت می‌توان به کتاب‌های ژنتیک امری و کتاب ژنتیک انسانی استراخان اشاره کرد. معروفترین ترجمه‌های ژنتیک امری، کتاب ژنتیک امری لیلا یوسفیان و ژنتیک امری نوری دلوئی است. اما این کتاب‌ها، کتاب‌های رفرنس و حجیم هستند.

بنابراین اغلب نمی‌توان از این کتاب‌ها برای کنکور کارشناسی ارشد استفاده کرد. چراکه مطالعه و نکته برداری از این کتاب‌ها زمان زیادی می‌برد به همین علت اغلب برای آمادگی برای این آزمون کتاب‌های خلاصه و نموداری پیشنهاد می‌شوند.

  • چکیده ژنتیک امری نجات مهدیه

کتاب های رشته ژنتیک پزشکیچکیده ژنتیک امری نجات مهدیه یکی از کتاب‌های خلاصه شده از کتاب رفرنس ژنتیک امری است. کتاب خلاصه ژنتیک امری، تمام سرفصل‌های کتاب امری را به‌صورت خلاصه شده دربرمی‌گیرد. به‌نحوی که با مطالعه این کتاب می‌توان تمام مطالب و محتوای مهم آن را فراگرفت.

  • صفر تا صد ژنتیک انسانی و پزشکی

 خرید کتاب های ژنتیککتاب چکیده ژنتیک امری، تنها چکیده‌ای از کتاب امری است؛ اما کتاب صفر تا صد ژنتیک کتاب کامل‌تری است. این کتاب خلاصه‌ای جامع، تکنیکی و طبقه بندی شده از منابعی مانند ژنتیک امری، استراخان، تامپسون و سایر کتاب‌های ژنتیک است.

بنابراین اگر وقت کافی برای مطالعه دارید، پیشنهاد می‌شود که این کتاب درسنامه را مطالعه کنید. زیرا با مطالعه آن دیگر نیازی به مطالعه چندین رفرنس نیست. به‌علاوه، نحوه نگارش این کتاب به شکل کاملاً کنکوری است. بنابراین با مطالعه آن می‌توانید به نکاتی دست پیدا کنید که ممکن است در کنکور کارشناسی ارشد بسیار به درد بخور باشد.

  • راهنمای ژنتیک پزشکی به روش الگوریم

منابع ارشد ژنتیک پزشکی وزارت بهداشتهمانطورکه از نام این کتاب پیداست در این کتاب ژنتیک پزشکی به روش الگوریتمی و نموداری توضیح داده شده است. به‌عبارتی کتاب راهنمای ژنتیک پزشکی به روش الگوریتم را نیز می‌توان در دسته کتاب‌های درسنامه دانست، اما درسنامه‌ای کاملاً کنکوری و خلاصه شده! درسنامه‌ای که در آن مطالب ژنتیک انسانی به روش نموداری و خلاصه نویسی شده ارائه شده‌اند. شیوه نگارش و ارائه مطالب به‌گونه‌ای است که درسنامه و نکات راحت‌تر در ذهن باقی می‌مانند.

  • نمودارنامه ژنتیک پزشکی

بهترین کتاب رشته ژنتیک پزشکیکتاب نمودارنامه ژنتیک پزشکی نیز مانند کتاب های میانبر الگوریتم ژنتیک و … یک کتاب با طبقه بندی و ارائه مطالب به‌صورت الگوریتمی و نموداری است. این کتاب بر اساس رفرنس‌های درس ژنتیک برای آزمون کارشناسی ارشد و دکتری این رشته به نگارش در آمده است. روش نگارش در این کتاب به‌صورت نموداری است. به همین جهت به حافظه تصویری شما کمک می‌کند تا مطالب را بهتر و راحت‌تر به ذهن بسپارید. این کتاب برای زمانی که وقت کافی برای مطالعه کتاب‌های رفرنس یا درسنامه ندارید یا زمانی که می‌خواهید دوره کنید بسیار مناسب است.

  • خلاصه ژنتیک در پزشکی تامپسون & تامپسون

کتاب خلاصه ژنتیک تامپسونخلاصه ژنتیک پزشکی تامپسون & تامپسون یکی از معروفترین خلاصه‌های کتاب ژنتیک تامپسون است. در این کتاب نیز مانند بسیاری از کتاب‌های خلاصه شده، به تمام سرفصل‌های کتاب اصلی پرداخته شده است؛ اما مطالب بسیار کوتاه‌تر شده‌اند.

البته کوتاه‌تر شدن مطالب به این معنی نیست که در اساس مطلبی که در کتاب به آن پرداخته شده، دست برده شده است؛ اما تا حد امکان توضیحات اضافی حذف شده‌اند و مطالب کتاب روان شده است تا کاربر راحت‌تر بتواند با این مطالب ارتباط برقرار کند.

  • خلاصه ژنتیک مولکولی استراخان

بهترین منابع کارشناسی ارشد ژنتیکخلاصه ژنتیک مولکولی استراخان نیز مانند خلاصه ژنتیک انسانی امری و خلاصه ژنتیک پزشکی تامپسون & تامپسون یک کتاب خلاصه شده از ژنتیک استراخان است. در این کتاب نیز مانند هر کتاب خلاصه شده دیگر مطالب بدون دست بردن در مطالب بنیادی کتاب و تغییر پایه و اساس آن به‌صورت خلاصه شده در اختیار کاربر قرار می‌گیرند، بنابراین این کتاب خلاصه تمام سرفصل‌های کتاب اصلی را در برمی‌گیرد.

کتاب تست ژنتیک

همانطورکه گفتیم منابع ارشد ژنتیک پزشکی وزارت بهداشت کتاب‌های اصلی ژنتیک، نظیر کتاب ژنتیک امری، کتاب استراخان فارسی، کتاب ژنتیک پزشکی در تامپسون و … هستند. اما بهترین منابع کارشناسی ارشد ژنتیک لزوماً کتاب‌های رفرنس نیستند.

کتاب‌های چکیده، خلاصه، نمودارنامه و درسنامه‌ها نیز از کتاب‌هایی هستند که می‌توانند برای آزمون ارشد مورد مطالعه قرار بگیرند و داوطلب نیز با مطالعه آن‌ها با صرف وقت کمتر به نتیجه مطلوبی برسد. اما یکی از راه‎‌های مهم و اساسی برای آمادگی برای آزمون ارشد استفاده از کتاب‌های تست است. زیرا هرقدر که درسنامه بخوانید و به مطالب کتاب رفرنس مسلط باشید باز هم برای خودآزمایی نیاز به کتاب تست دارید.

  • IQB ژنتیک

منابع ارشد ژنتیک پزشکی وزارت بهداشتIQB ژنتیک یکی از کتاب‌های تست ژنتیک است. این کتاب تست شامل تست‌های کنکور کارشناسی ارشد رشته ژنتیک است. نحوه دسته بندی این سوالات بر اساس سرفصل‌های ژنتیک است. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به پاسخنامه تشریحی آن اشاره کرد که بارزترین ویژگی آن نیز هست. در این کتاب تست‌های دو سال آخر کنکور کاشناسی ارشد و دکتری رشته ژنتیک نیز قرار داده شده است.

  • تاس ژنتیک انسانی

خرید کتاب های ژنتیکتاس ژنتیک انسانی متشکل از مجموعه تست‌ های تالیفی بر اساس سرفصل‌های کتاب ژنتیک امری است. این کتاب دارای پاسخ‌نامه تشریحی است و یکی از بهترین کتاب‌ها برای دوران جمع‌بندی و تست زنی است. در این کتاب سطح سختی و آسانی تست، همچنین، میزان مفهومی بودن آن مشخص شده است. این کتاب یکی از بهترین کتاب‌هایی است که پس از مطالعه هر فصل از کتاب امری 2022 می‌توانید تست‌های مربوط به آن فصل مشخص را بزنید.

  • بانک آزمون تحلیلی ژنتیک AQS

انک آزمون تحلیلی ژنتیککتاب بانک آزمون تحلیلی ژنتیک AQS نیز از کتاب های تست رشته ژنتیک پزشکی محسوب می‌شود. این کتاب حاوی سوالات ارشد ژنتیک انسانی، زیست شناسی و کشاورزی با پاسخ تشریحی و نکات تکمیلی است. این کتاب برای شرکت در آزمون های ارشد و استخدامی ژنتیک و رشته‌هایی مانند علوم آزمایشگاهی و کشاورزی مناسب است.

نتیجه گیری:

کتاب های رشته ژنتیک پزشکی شامل 3 دسته هستند. کتاب ‌های رفرنس مانند ژنتیک امری، ژنتیک استراخان، ژنتیک تامپسون و … کتاب‌های خلاصه، درسنامه و نمودارنامه که مخصوص آزمون ارشد و دکتری هستند و کتاب‌های تست که برای آشنایی با سوالات این درس و سنجش اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهترین کتاب های رشته ژنتیک پزشکی، مسلماً کتاب‌های رفرنس هستند؛ البته به شرطی که در حال تحصیل در این رشته یا رشته‌های مرتبط باشید. اما اگر قصد شما شرکت در آزمون ارشد و دکتری است؛ منابع ارشد ژنتیک پزشکی وزارت بهداشت بجز کتاب‌های رفرنس می‌توانند درسنامه‌های خوب و پرباری مانند صفر تا صد ژنتیک، نمودارنامه ژنتیک و … باشند.

3 فکر در مورد “ کتاب های رشته ژنتیک پزشکی

  1. سهراب گفت:

    خیلی مطلب کاملی بود. میشه در رابظه با آی کی یو بی بیشتر توضیح بدید

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام
      حتما تو مقالات بعدی منتظر باشید

  2. nghs گفت:

    سلام وقت بخیر برای کنکور ارشد وزارت بهداشت رشته ژنتیک انسانی کدوم منبع بهتره؟ کتاب کامل ژنتیک امری؟ وقت کافی برای خوندن هست..

    1. خانم دل زنده گفت:

      سلام عزیزم. اگر تو این تاریخی که کامنت گذاشتی شروع کردی رفرنس نخون – صفر تا صد ژنتیک دکتر ذکری با تاس ژنتیک دکتر ذکری رو بخون- کتابای دکتر ذکری خوبن کلن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *