معرفی و مقایسه کتاب

برنامه ریزی برای کنکور ارشد وزارت بهداشت

برنامه ریزی برای کنکور ارشد وزارت بهداشت

برنامه ریزی برای کنکور ارشد وزارت بهداشت این روزها که تب کنکور داغ شده است، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های داوطلبان این آزمون است. شرایط قبولی در کنکور ارشد وزارت بهداشت، تاثیر زبان در کنکور ارشد وزارت بهداشت، زمان شروع مطالعه برای شرکت در این آزمون و … همگی از سوالاتی هستند که این روزها ذهن داوطلبان را به خود مشغول کرده و حتی مانع از درس خواندن آن‌ها خواهد شد.

برنامه ریزی درست برای این آمون امری مهم است. هر چقدر وقت برای آزمون دارید، با برنامه‌ریزی درست می‌توانید به نتیجه مطلوب برسید. گاهی اوقات داوطلبان خیال می‌کنند که برای برنامه ریزی نیاز به یک مشاور و برنامه‌ریز دارند، درحالی که بهترین برنامه ریز، خود داوطلب است. چراکه هیچ کس به اندازه شما از برنامه روزمره شما خبر ندارد.

برای برنامه ریزی برای کنکور ارشد وزارت بهداشت ابتدا باید بدانید که هدفتان چیست و چقدر زمان دارید، سپس برای مطالعه برنامه‌ریزی کنید. برای مثال اگر هدف شما کسب رتبه تک رقمی در کنکور ارشد وزارت است؛ باید زمان زیادی را برای مطالعه بگذارید.

به‌علاوه مهم است که چه کتابی را برای چه زمانی انتخاب می‌کنید. برای مثال اگر سه ماه تاکنکور فرصت دارید DRS داخلی جراحی سمی‌ترین کتاب برای شماست! در حالی که این کتاب یکی از بهترین کتاب‌ها برای کنکور ارشد پرستاری است.

در ادامه به شما می‌آموزیم که باتوجه به هدف و مدت زمانی که در اختیار دارید چگونه برای کنکور ارشد درس بخوانید و بهترین کتاب‌ها برای بازه زمانی که در اختیار دارید انتخاب کنید.

چگونه در کنکور ارشد وزارت بهداشت رتبه برتر شویم؟

برای رتبه برتر شدن در کنکور ارشد باید زمان کافی نیز برای این کار بگذارید. کتاب‌های رفرنس انتخاب کنید و از سال دوم کارشناسی خود شروع به مطالعه کنید. البته بیاد داشته باشید که خلاصه‌برداری را فراموش نکنید.

زیرا این خلاصه‌ها هستند که در زمان‌های نزدیک به کنکور به کمک شما می‌آیند. همچنین تست زنی را فراموش نکنید. سعی کنید تست زنی را شش ماه قبل از کنکور شروع کنید و در حالی‌که خلاصه‌برداری‌های خود را مرور می‌کنید تست‌های مربوط به آن درس را بزنید.

بهتر است اگر تست زنی را نزدیک به کنکور شروع می‌کنید؛ از سری کتاب تست‌هایی استفاده کنید که بر اساس سال‌های کنکور ارشد طبقه بندی شده‌اند. همچنین در هنگام مطالعه کتاب‌های رفرنس  از تست زنی غافل نشوید. زیرا تست زنی درطول دو سال شما را به فردی ماهر در این کار تبدیل می‌کند.

بهترین کتاب تست‌هایی که می‌توانند در این زمان مورد استفاده قرار بگیرند سری کتاب‌‌هایی نظیر، کتاب های تاس، کتاب های ماطراحان و … هستند. این تست‌ها تالیفی هستند و بر اساس سرفصل‌های دروس از آسان به سخت طراحی شده‌اند. بنابراین نه‌تنها کمک می‌کنند تا مطالب کتاب رفرنس را بهتر بیاموزید، بلکه شما را در تست زنی بسیار ماهر خواهند کرد.

یک سال زمان دارم، برای کنکور ارشد وزارت بهداشت چی بخونم؟

اگر یک سال زمان تا کنکور ارشد وزارت بهداشت دارید، رفرنس خوانی را کنار بگذارید، به‌ویژه اگر در حال تحصیل نیستید. برای قبولی در کنکور ارشد وزارت بهداشت لزوما لازم نیست که کتا‌ب‌های رفرنس معرفی شده توسط وزارت بهداشت را بخوانید.

این کتاب‌ها دارای حجم زیاد هستند، همچنین نمی‌دانید که نکات مهم و مورد توجه طراحان کنکور در این کتاب‌ها کدام هستند. درحقیقت این کتاب‌ها بیشتر جنبه آموزشی دارند تا کنکوری! اما کتاب‌های جایگزین برای این کتاب‌ها، چه کتاب‌هایی هستند؟

بهترین جایگزین کتاب‌های رفرنس کتاب‌های درسنامه هستند. کتاب‌هایی مانند مجموعه کتاب های صفر تا صد یا مجموعه کتاب های DRS یا خلاصه‌ها! این کتاب‌ها نه مانند کتاب‌های رفرنس حجیم هستند و نه مانند کتاب‌های مرور سریع، خلاصه شده!

بنابراین توصیه می‌شود که مطالعات خود را با کتاب‌های درسنامه‌ای مانند صفر تا صد شروع کنید. این کتاب‌ها مانند کتاب درسی هستند به‌عبارتی به همه سرفصل‌های یک درس پرداخته‌اند، بنابراین می‌توانند توسط افرادی که می‌خواهند از یک رشته، وارد رشته دیگر شوند، نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

زیرا بر اساس منابع اصلی نوشته شده‌اند. برای مثال کتاب صفر تا صد داخلی جراحی بر اساس کتاب بلک اند فیپس و پک کامل برونر و سودارث و … نوشته شده است که همگی از منابع اصلی پرستاری داخل جراحی هستند.

اما ویژگی دیگری که این کتاب‌ها را از کتاب درسنامه متمایز می‌کند، قرار دادن نکات کنکوری و نمونه سوالات کنکوری در کتاب برای آموزش بهتر است. بنابراین کتاب‌های درسنامه را تهیه کنید و در کنار آن‌ها کتاب‌های تستی را تهیه کنید که بر اساس سرفصل‌های دروس تهیه شده‌اند، البته نه کتاب‌های تست تالیفی! کتاب‌های تست کنکورهای سال‌های گذشته که بر اساس سرفصل‌های دروس تنظیم شده‌اند.

این کار به شما کمک می‌کند که همزمان با مطالعه هر سرفصل تست‌های آن را نیز بزنید. این روش مطالعه، یعنی درگیر کردن ذهن با پرسش و پاسخ سبب می‌شود تا مطلب ماندگاری بیشتری در ذهن شما داشته باشد.

سپس سه ماه مانده به آزمون، کتاب‌های درسنامه را روزنامه‌وار بخوانید یا برای دوره کردن از روی نوت برداری‌های خود مطالعه کنید. در غیر اینصورت می‌توانید از کتاب‌های مثبت 90 یا کتاب های qrs برای دوره کردن استفاده کنید. همچنین می‌توانید از مجموعه کتاب‌ های کپسول نیز برای این کار استفاده کنید و با استفاده از مجموعه کتاب‌ های جعبه سیاه یا Iqb تست بزنید.

البته به این‌صورت که برای تست زنی آزمون کنکور را برای خود شبیه سازی کنید. حتی ساعت تست زدن را نیز با ساعت شروع آزمون یکی کنید و تست‌های سال‌های گذشته را بزنید.

اگر 6 ماه زمان داشته باشم، برای قبولی ارشد وزارت بهداشت چطور درس بخوانم؟

اگر 6 ماه زمان دارید، باید برنامه خود را فشرده‌تر کنید. در این زمان بهتر است بجای کتاب‌های درسنامه کتاب‌های مرور سریع بخوانید. اولین پیشنهاد ما به شما در این زمان کوتاه، مطالعه مجموعه 90 پلاس به‌عنوان درسنامه است. زیرا همانطور که از شعار این کتاب‌ها پیداست با استفاده از کتاب‌های مثبت نود می‌توانید تست‌های کنکور را بالاتر از 90 درصد بزنید.

در این کتاب‌ها تعدادی سوال نیز طراحی شده‌اند که مطالب آموزشی را کامل می‌کنند، اما اگر 6 ماه زمان دارید بهتر است این کتاب را با یک کتاب تست مانند کتاب‌ های گنجینه سوالات یا کتاب جعبه سیاه تکمیل کنید.

پس از کتاب‌های نود پلاس، کتاب های مرور سریع یا qrs در رده دوم قرار می‌گیرند. این کتاب‌ها خلاصه‌ای از کتاب رفرنس هستند. می‌توانید کتاب‌های qrs را با کتاب‌ های mse تکمیل کنید. کتاب های mse نیز مانند کتاب‌های جعبه سیاه مجموعه تست‌های طبقه بندی شده بر اساس سال‌های کنکور هستند.

اگر سه ماه زمان داشته باشم، برنامه ریزی برای کنکور ارشد وزارت بهداشت چگونه خواهد شد؟

اگر سه ماه برای کنکور زمان داشته باشیم احتمالاً برنامه ریزی برای کنکور ارشد وزارت بهداشت اندکی دشوار خواهد بود، اما غیر ممکن نیست. افراد زیادی هستند که از زمان شروع ثبت نام کنکور ارشد وزارت بهداشت به فکر مطالعه می‌افتند.

پیشنهاد ما به این افراد استفاده از کتاب‌های جادویی نمودارنامه برای مطالعه است. مجموعه کتاب های نمودارنامه کتاب‌های خلاصه شده‌ای هستند که سبک و سیاق آن‌ها اندکی با کتاب‌‌های qrs یا نود پلاس فرق دارد.

در این کتاب‌ها حالت نگارشی و سبک طراحی و صفحه آرایی کتاب به‌صورت نموداری است. در حقیقت وقتی کتاب‌های نمودارنامه را نگاه می‌کنید، انگار قلم در دست گرفته‌اید و خودتان کتاب اصلی را خلاصه کرده‌اید.

سبک طراحی این کتاب‌ها به‌گونه‌ای است که با مطالعه یک صفحه از آن، حتی به‌صورت روزنامه‌وار می‌توانید مطالب آن را به‌راحتی بخاطر بسپارید. در این کتاب بیشتر به موضوعات کنکوری و مهم پرداخته شده است.

بنابراین با استفاده از این کتاب‌ها شانس خود را برای قبولی در آزمون نیز بیشتر خواهید کرد. کتاب‌های نمودارنامه حتی برای زمان دوره کردن و جمع بندی نیز بسیار مناسب هستند. در کنار این کتاب‌ها از کتاب‌های تست دارای پاسخ تشریحی غافل نشوید.

کتاب‌ های جعبه سیاه، کتاب های iqb و کتاب های mse از این دست کتاب‌ها هستند. پاسخنامه تشریحی این کتاب‌ها به نکات مدنظر طراحان کنکور اشاره می‌کند. در این‌صورت فقط کافی است که نکته سوال را بخاطر بسپارید تا اگر سوال مشابهی را دیدید بتوانید از آن نکته استفاده کنید. اما اگر وقت شما برای مطالعه انقدر کم است، بهتر است طوری برنامه‌ریزی کنید که بیشتر وقت خود را در روز به مطالعه و به‌ویژه تست زنی اختصاص دهید.

نتیجه گیری:

اگر قصد برنامه ریزی برای کنکور ارشد وزارت بهداشت را دارید، بیشتر از اینکه به تعداد روزهای پیش رو فکر کنید، به این موضوع فکر کنید که می‌خواهید چقدر از زمان روزانه خود را صرف مطالعه کنید. همچنین سعی کنید تا منابع درستی را برای مطالعه انتخاب کنید.

اگرچه سوالات این آزمون از روی کتاب‌های رفرنس طراحی می‌شوند، اما برگ برنده شما استفاده از این کتاب‌ها نیست. در بخش‌های قبل تقریبا بهترین کتاب‌های ارشد علوم پزشکی را که برای کنکور ارشد وزارت بهداشت مناسب هستند معرفی کردیم. تنها کافی است بدانید درچه زمانی باید چه کتابی را بخوانید همچنین مهم است که کتاب را چگونه بخوانید.

برای مثال کتاب گنجینه سوالات پرستاری و کتاب جعبه سیاه پرستاری هر دو کتاب تست هستند، اما کتاب گنجینه سوالات پرستاری بر اساس سرفصل‌‎های در پرستاری فهرست بندی شده است و کتاب جعبه سیاه پرستاری بر اساس سال‌های برگزاری کنکور!

بنابراین اگر برای مطالعه و بخاطرسپاری مطالب نیاز به پرسش و پاسخ دارید، به‌عبارتی اگر ذهن با به چالش کشیدن ذهن خود بهتر می‌توانید مطالب را بیاموزید، کتاب گنجینه سوالات پرستاری انتخاب بهتری است. در غیراینصورت اگر می‌خواهید آزمون کنکور را برای خود شبیه سازی کنید، کتاب جعبه سیاه پرستاری انتخاب بهتری برای شما است.

4 فکر در مورد “ برنامه ریزی برای کنکور ارشد وزارت بهداشت

  1. پرویز گفت:

    درود بر شما _ لطف بنمایید و بفرمایید که تاریخ حدودی و تقریبی ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۳ وزارت بهداشت حدوداً حول و حوش چه تاریخیست معمولا ؟ مرسی . سپاس

  2. احسان گفت:

    درود . شنیدم وزارت بهداشت مدرک کارشناسی مددکاری علمی کاربردی را قبول ندارد و نمیتوان با مدرک علمی کاربردی در کنکور ارشد وزارت بهداشت شرکت نمود . خواهشاً جواب دهید . مرسی . سپاس .

  3. احسان گفت:

    کنکور ارشد وزارت بهداشت سخت تر است یا وزارت علوم ؟

  4. آریا گفت:

    سلام من کارشناسی مددکاری اجتماعی از دانشگاه علمی کاربردی دارم آیا میتونم در کنکور ارشد مددکاری اجتماعی ۱۴۰۳ وزارت بهداشت شرکت کنم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *