معرفی و مقایسه کتاب

بهترین منابع ارشد تغذیه

برای کنکور ارشد وزارت بهداشت وقت نداری؟ بهترین منابع ارشد تغذیه کدوم کتاب‌ها هستند؟ منابع اعلام شده وزارت بهداشت برای کنکور ارشد تغذیه 1400 کدوم کتاب‌ها هستند؟ منابع توصیه شده رتبه برترهای تغذیه چیان؟ دانلود منابع ارشد تغذیه بهتره یا خریدشون؟ آیا به مشاوره کنکور ارشد تغذیه نیاز دارم؟

اگر قصد شرکت در کنکور ارشد تغذیه را دارید، احتمالاً سوالات بالا سوالاتی هستند که ذهن شما را درگیر کردند. البته باید بدونید که این استرس طبیعیه، بخصوص اگر دیر شروع کردید و زمان زیادی تا کنکور ارشد وزارت بهداشت باقی نمانده!

خیلی از افرادی که در کنکور ارشد علوم تغذیه شرکت می‌کنند، مدرک کارشناسی علوم تغذیه ندارند. درمورد اینکه چه رشته هایی می توانند ارشد تغذیه شرکت کنند باید به رشته‌هایی مانند علوم مهندسی و صنایع غذایی، بهداشت مواد غذایی، مهندسی کشاورزی گرایش صنایع غذایی، زیست شناسی جانوری، زیست شناسی عمومی، زیست شناسی سلولی مولکولی، دبیری زیست شناسی و … اشاره کرد.

بنابراین خیلی از این رشته‌ها دروس مشترک کمی با ارشد تغذیه وزارت بهداشت دارند؛ بنابراین حتی اگر زمان کافی هم داشته باشند، رفرنس خوانی و مطالعه منابع درسی رشته تغذیه چاره کار آن‌ها نیست.

منابع اعلام شده وزارت بهداشت برای کنکور ارشد تغذیه 1401

معرفی منابع کارشناسی ارشد رشته تغذیه را با منابع اعلام شده از سوی وزارت بهداشت شروع می‌کنیم. زیرا در هر حال کتاب‌های اعلام شده از طرف این سازمان کتاب‌هایی هستند که ادعا می‌شود که سوالات کنکور ارشد تغذیه از آن‌ها طرح می‌شود.

منابع آزمون کارشناسی ارشد هوشبری 1400 – 1401
منابع اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تغذیه اساسی و کاربردی 1.krasuse’s Food and Nutrition care process .L. Kathleen mahan Sylvia Escott – stump , Junicel-Raymond  15th  -2020
2. Shils olson, shike and Ross 10th 2014 modern  nutrition in Health and Disease
3. Understanding Nutrition. Whitney E., Rolfes S.R., 15th edition 2018,Publisher: Cengage Learning, Inc
4. مباحث مربوط به تغذیه ﭘایه و اساسی )ﭘروتئین، چربی، 4 کربوهیدرات، ویتامین و املاح معدﻧﯽ( علاوه بر منابع فوق از کتاب کراوس ورژﻧ‌های قبلی ﻧیز سوال خواهد آمد.
بیوشیمی عمومی 1. کتاب بیوشیمی دولین
2. اصول بیوشیمی لنینجر
فیزیولوژی فیزیولوژی پزشکی گایتون

ضریب دروس کارشناسی ارشد تغذیه در این آزمون 4 است. بنابراین تغذیه اساسی و کاربردی اصلی‌ترین درس در این رشته است. باتوجه به جدول فوق کتاب‌های زیادی نیز برای طراحی سوالات این درس استفاده می‌شوند. کتاب‌های اصول تغذیه کراوس و مادرن از جمله کتاب‌های رفرنسی هستند که در این آزمون از آن‌ها سوال طرح می‌شود.

بیوشیمی عمومی نیز یکی دیگر از دروس کارشناسی ارشد تغذیه است که دارای ضریب 2 در این آزمون است. همانطورکه می‌بینید کتاب‌هایی مانند بیوشیمی استرایر، بیوشیمی دولین و لنینجر به‌عنوان مراجع این آزمون مطرح شده‌اند که هر یک منابع حجیم و وقت گیری برای مطالعه هستند.

البته نمی‌خواهیم داوطلب را بترسانیم اما قطعاً هیچ یک از داوطلبان چه آن‌هایی که وقت کافی برای مطالعه دارند، چه آن‌هایی که زمان کمی تا کنکور دارند، نمی‌توانند برای مطالعه برای این آزمون از کتاب‌های رفرنس استفاده کنند. این موضع در مورد کتاب فیزیولوژی گایتون نیز صدق می‌کند.

باتوجه به این مطالب بهترین منابع ارشد تغذیه چه کتاب‌هایی هستند؟ آیا مطالعه رفرنس تغذیه پزشکی برای این آزمون منطقی است؟

بهترین منابع درسی ارشد تغذیه

با جمله‌های بالا قصد نداشتیم که ته دلتان را خالی کنیم، فقط قصد داشتیم به شما بگوییم که اگر رفرنس خوانی می‌کنید، همین حالا این کار را متوقف کنید. بهترین منابع ارشد تغذیه، لزوماً منابعی نیستند که وزارت بهداشت اعلام می‌کند. بلکه بهترین منابع ارشد علوم تغذیه کتاب‌هایی هستند که بتوانند در زمان کم شما را به نتیجه مطلوب برسانند.

  • صفر تا صد تغذیه و رژیم درمانی

کتاب صفر تا صد تغذیه و رژیم درمانی کتابی است که بر اساس آخرین سرفصل‌های وزارت بهداشت نوشته شده است. این کتاب بر اساس کتاب اصول تغذیه و رژیم درمانی کراوس نوشته شده است.

این کتاب تمام مباحث تغذیه اعم از انرژی، کربوهیدرات‌ها و لیپیدها، ویتامین‌ها و شبه ویتامین‌ها، تغذیه در دوران‌ها، تغذیه و رژیم درمانی و همچنین تغذیه در جامعه را بطور کامل مورد بررسی قرار می‌دهد.

کتاب اصول تغذیه کراوس یک کتاب چند جلدی است که تمام جلدهای آن برای کنکور کارشناسی ارشد در قالب یک جلد کتاب، به‌صورت یکجا جمع آوری شده‌اند. از ویژگی‌های کتاب صفر تا صد تغذیه این است که اگرچه این کتاب یک درسنامه جامع است، اما برای کنکور نوشته شده است.

بنابراین نحوه نگارش آن به‌گونه‌ای است که داوطلب به‌راحتی بتواند مطالبی را که در این کتاب شرح داده شده است بخاطر بسپارد. به‌علاوه این کتاب نکات بسیاری را دربردارد که در جلسه آزمون به درد داوطلب می‌خورند. بنابراین بجای اینکه چندین کتاب بخوانید، یک کتاب را بادقت بخوانید.

  • DRS تغذیه

کتاب DRS تغذیه نیز یک کتاب درسنامه است. این کتاب نیز بر اساس منابع ارشد تغذیه 1401 یعنی کتاب کراوس و مدرن نوشته شده است. این کتاب دارای نکات مهم و بالینی در متن است.

همچنین مطالب در این کتاب به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که راحت‌تر به ذهن سپرده شوند. در این کتاب نکات مهم در خلال متن برجسته شده‌اند تا داوطلب توجه بیشتری به این مطالب داشته باشد. همچنین در این کتاب جداول و تصاویر کاربردی ارائه شده‌اند که این موضوع نیز سبب توجه بیشتر داوطلب به مطالب کتاب خواهد شد.

  • صفر تا صد بیوشیمی

همانطورکه گفتیم منابع فارسی کارشناسی ارشد رشته تغذیه شامل کتاب‌های بیوشیمی نیز می‌شوند. منابع اعلام شده برای کنکور ارشد 1401 شامل کتاب‌های رفرنسی همچون بیوشیمی لنینجر یا بیوشیمی استرایر و دولین است.

هر یک از این کتاب‌ها دارای حجم زیادی هستند و مطالعه آن‌ها زمان زیادی را از داوطلب می‌گیرد. بنابراین بهترین راه برای مطالعه این درس نیز استفاده از درسنامه‌هایی است که مخصوص آزمون کارشناسی ارشد نوشته شده‌اند.

کتاب صفر تا صد بیوشیمی یکی از بهترین منابع ارشد تغذیه است. این کتاب بر اساس منابع ارشد بیوشیمی نوشته شده است و نه‌تنها به مطالب پایه می‌پردازد، بلکه شامل مطالب بالینی نیز هست.

اختلالات و بیماری های بالینی مربوط به نقص در آنزیم ها و چرخه های متابولیک در این کتاب بطور کامل بیان شده است. این کتاب به‌قدری جامع و کامل است که علاوه‌بر رشته تغذیه می‌تواند 100 درصد سوالات رشته علوم آزمایشگاهی 2 و 1 و … را نیز پوشش دهد.

  • DRS بیوشیمی بالینی

کتاب DRS بیوشیمی بالینی یا کتاب مرور جامع بیوشیمی بالینی یک درسنامه جامع در رابطه با بیوشیمی است. شیوه نگارش این کتاب به‌گونه‌ای است که آن را برای مطالعه برای آزمون‌هایی همچون ارشد و استخدامی مناسب می‌سازد.

این کتاب دارای مفاهیم و نکات کلیدی است که بر اساس بیوشیمی هارپر، لنینجر و بیولوژی سلولی مولکولی نوشته شده است. این کتاب دربردارنده تصاویر و جداول کاربردی است. همچنین شیوه دسته بندی مطالب به‌گونه‌ای است که مطالب راحت‌تر در ذهن خواننده باقی بماند.

  • خلاصه فیزیولوژی گایتون

کتاب خلاصه فیزیولوژی گایتون یکی از بهترین جایگزین‌ها برای کتاب فیزیولوژی گایتون است. این کتاب تمام مطالب کتاب فیزیولوژی گایتون را دربر دارد، اما مطالب آن تا حد امکان کوتاه‌تر شده‌اند. به‌علاوه شیوه نگارش در برخی از این کتاب‌ها به‌گونه‌ای است که بخاطرسپاری مطلب را برای داوطلب بسیار ساده‌تر می‌سازند.

کتاب فیزیولوژی گایتون توسط ناشران و نویسندگان مختلفی ترجمه شده است. از همین رو بهتر است ابتدا با استفاده از مقاله بهترین خلاصه فیزیولوژی گایتون این کتاب‌ها را بایکدیگر مقایسه کرده و سپس بهترین کتاب را انتخاب کنید.

کتاب تست ارشد علوم تغذیه

بهترین منابع ارشد تغذیه را پیش از کتاب‌های درسنامه می‌توان کتاب‌های تست دانست. کتاب‌های تست برای آمادگی برای آزمون‌هایی همچون ارشد و استخدامی بسیار حائز اهمیت هستند.

زیرا داوطلب با استفاده از این سوالات با شیوه طراحی سوالات آشنا خواهد شد. به‌علاوه با تست زدن بیشتر در تست زنی نیز مهارت بیشتری می‌یابید. از جمله کتاب‌های تستی که می‌توانید به‌عنوان منابع ارشد علوم تغذیه از آن استفاده کنید، کتاب‌های زیر هستند.

  • گنجینه سوالات تغذیه اساسی و کاربردی

کتاب گنجینه سوالات تغذیه اساسی و کاربردی شامل سوالات ارشد علوم تغذیه سال‌های گذشته است. یکی از ویژگی‌های خوب این کتاب دسته‌بندی مطالب بر اساس سرفصل‌های وزارت بهداشت است.

این امر سبب می‌شود تا پس از مطالعه هر بخش از رفرنس تغذیه بتوانید تست‌های آن را نیز بزنید. این کتاب دارای پاسخنامه تشریحی است و پاسخنامه تشریحی آن مانند یک درسنامه نیز عمل می‌کند، بنابراین می‌توانید بسیاری از نکات کنکوری را نیز از پاسخنامه تشریحی این کتاب استخراج کنید. این کتاب بهترین مکمل برای کتاب گنجینه تغذیه است.

  • MSE تغذیه

MSE تغذیه یکی دیگر از کتاب‌های تست است. این کتاب برخلاف کتاب گنجینه سوالات تغذیه بر اساس سال‌های کنکور طبقه بندی شده است. به همین علت بیشتر به درد زمان‌هایی می‌خورد که کتاب درسنامه را بطور کامل مطالعه کرده باشید، سپس برای خود آزمایی به سراغ کتاب تست بروید.

کتاب MSE تغذیه دارای پاسخ تحلیلی به همراه نکات تکمیلی است. این کتاب سوالات آزمون ارشد تغذیه را از سال 77 تا 1400 دربرمی‌گیرد. این کتاب نیز دارای پاسخنامه تشریحی است که می‌توان از آن برای به دست آورن نکات مهم کنکوری استفاده کرد.

  • IQB تغذیه

IQB تغذیه نیز یکی از کتاب‌های تست است. این کتاب بر اساس آخرین منابع اعلام شده وزارت بهداشت نگارش شده است. شیوه طبقه بندی سوالات در کتاب IQB تغذیه بر اساس سرفصل‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت است.

بنابراین می‌توانید این کتاب را نیز در حین مطالعه درسنامه مطالعه کنید و تست‌های مربوط به مبحثی را که مطالعه کرده‌اید، بزنید. این کتاب دارای پاسخنامه تشریحی است و در پاسخنامه تشریحی آن تمام نکات مربوط به درس بیوشیمی و فیزیولوژی که از منابع کنکور ارشد تغذیه هستند نیز آورده شده است.

  • جعبه سیاه بیوشیمی و گنجینه بیوشیمی دکتر جعفرنژاد

کتاب جعبه سیاه بیوشیمی یکی از بهترین و جدیدترین کتاب تست‌های بیوشیمی است. شیوه فصل بندی کتاب بر اساس کتاب رفرنس بیوشیمی لنینجر 2021 است. این کتاب می‌تواند یکی از بهترین مکمل‌ها برای کتاب رفرنس و کتاب صفر تا صد بیوشیمی باشد.

کتاب جعبه سیاه بیوشیمی به‌تنهایی می‌تواند به‌عنوان بهترین منابع ارشد تغذیه نیز مورد استفاده قرار گیرد. زیرا پاسخنامه تشریحی آن بسیار کامل است و باتوجه به اینکه درس بیوشیمی دارای ضریب 2 در کنکور ارشد است، این کتاب می‌تواند به‌تنهایی نیز برای آمادگی برای آزمون ارشد تغذیه مورد استفاده قرار گیرد.

کتاب گنجینه بیوشیمی دکتر جعفرنژاد نیز یک کتاب تست به همراه پاسخنامه تشریحی است که مانند کتاب جعبه سیاه بیوشیمی هم می‌تواند به‌عنوان مکمل کتاب‌های درسنامه و هم به‌تنهایی برای آمادگی برای آزمون ارشد مورد استفاده قرار بگیرد.

  • کتاب تست فیزیولوژی

کتاب بانک آزمون فیزیولوژی و مجموعه سوالات فیزیولوژی دکتر قاسمی نیز از جمله کتاب‌های تستی هستند که می‌توانند برای تمرین درس فیزیولوژی برای آزمون ارشد تغذیه مورد استفاده قرار بگیرند.

منابع زبان ارشد وزارت بهداشت

درس زبان در آزمون ارشد وزارت بهداشت دارای ضریب 3 است. این امر سبب می‌شود تا این درس اهمیت زیادی داشته باشد. از همین رو کتاب‌هایی مانند درسنامه جامع زبان ارشد امیر لزگی، کتاب نود پلاس زبان و کتاب جعبه سیاه زبان ارشد همواره به‌عنوان کتاب‌هایی برای آمادگی برای این درس معرفی می‌شوند. آنچه در درس زبان حائز اهمیت است کسب مهارت در تست زنی است.

بطورکلی هر اندازه در درس زبان تست‌های بیشتری بزنید، به این درس مسلط‌تر خواهید شد. مقاله بهترین کتاب تست زبان ارشد علوم پزشکی می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین کتاب تست را برای این درس انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *