معرفی و مقایسه کتاب

بهترین منابع کارشناسی ارشد هماتولوژی

بهترین منابع کارشناسی ارشد هماتولوژی | منابع ارشد هماتولوژی 1401 | بوک مدیکال

بهترین منابع کارشناسی ارشد هماتولوژی مجموعه کتاب‌هایی هستند که با مطالعه آن‌ها می‌توانید رتبه لازم برای قبولی در رشته هماتولوژی را کسب کنید. رشته‌های مجاز برای ارشد هماتولوژی رشته‌هایی مانند علوم آزمایشگاهی، ایمنی شناسی، زیست شناسی، ویروس شناسی، میکروب شناسی، ژنتیک و زیست پزشکی است.

درس هماتولوژی تقریبا بین تمام رشته‌ های مجاز برای ارشد هماتولوژی مشترک است، بنابراین تمام فارغ  التحصیلان این رشته‌ها باید تا حدی با منابع ارشد هماتولوژی آشنا باشند. اما اغلب آن‌ها نمی‌دانند که برنامه ریزی برای کنکور ارشد هماتولوژی چگونه است.

علت این امر این است که نمی‌دانند باتوجه به زمانی که پیش رو دارند، باید چه کتاب‌هایی مطالعه کنند تا به نتیجه مطلوب برسند. در ادامه این مقاله به معرفی منابع ارشد هماتولوژی 1401 خواهیم پرداخت. سپس بهترین منابع کارشناسی ارشد هماتولوژی را به شما معرفی خواهیم کرد تا با استفاده از این منابع به برنامه ریزی برای کنکور ارشد هماتولوژی خواهیم بپردازید.

منابع ارشد هماتولوژی 1401

منابع ارشد هماتولوژی 1401 اعلام شده از سوی وزارت بهداشت شامل کتاب‌هایی نظیر ایمونولوژی رویت، ایمونولوژی دکتر وجگانی، بیوشیمی دولین، لنینجر یا استرایر و کتاب‌هایی مانند سلولی مولکولی لودیش، خون شناسی هنری دیویدسون، هماتولوژی هافبراند و … است. منابع ارشد هماتولوژی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت به شرح زیر هستند.

منابع کارشناسی ارشد مجموعه علوم آزمایشگاهی (2)
زیست‌شناسی سلولی مولکولی Molecular cell biology آخرین ویرایش -لودیش و همکاران
ایمنی‌شناسی 1-    ایمنولوژی – ایوان رویت
2 – ایمنولوژی – دکتر محمد وجگانی
3 – اصول و تفسیر آزمایش‌های سرولوژی بالینی – دکتر پرویز پاکزاد
Medical Immunology – Stites et al
Cellular & Molecular Immunology – Abul K. Abass et al
میکروب‌شناسی Microbiology- Walker & etal
Microbiology- Jawetz & etal
Zinsser microbiology- Jokike & etal
Diagnostic microbiology- Finegulld (baily & scoit)
Microbiology- Murray
منبع توصیه شده صفر تاصد باکتری شناسی دکتر شکری مقدم
خون‌شناسی و بانک خون Essential Hematology- Hoffbrand
Clinical Diagnosis- Davidson & Henry
Practical Hematology- Dacie
Text Book of Blood Banking and Transfusion Medicine- Sally. V. Rudmann
خون‌شناسی پزشکی- مجتبی طبرستانی: جلد 1 و 2، مشهد
بیوشیمی 1. Principles of Biochemistry – Text book of Biochemistry – devlin
2. Biochemistry – stryer
3. Principles of Biochemistry

همانطورکه اشاره کردیم اغلب منابع فوق مانند کتاب میکروب شناسی جاوتز و … منابعی با حجم زیاد هستند که مطالعه آن‌ها برای کنکور ارشد وزارت بهداشت تنها درصورتی امکان‌پذیر است که از دو سال قبل شروع کنید. بنابراین باتوجه به این موضوع بهترین راه برای برنامه ریزی برای کنکور ارشد هماتولوژی چیست؟

بهترین روش برنامه ریزی برای کنکور ارشد هماتولوژی چیست؟

بهترین روش برنامه ریزی برای کنکور ارشد هماتولوژی این است که بدانید باتوجه به زمانی که دارید باید چه کتاب‌هایی را مطالعه کنید تا شما را به نتیجه مطلوب برساند. اگرچه بهترین راه مطالعه کتاب رفرنس است، اما باید این توانایی را داشته باشید تا کتاب را برای دوره کردن در زمان نزدیک به کنکور خلاصه سازی کنید. اما بجای این کار راه بهتری برای شما وجود دارد. استفاده از بهترین منابع کارشناسی ارشد هماتولوژی!

  • مطالعه منابع ارشد سلولی و مولکولی

از منابع ارشد سلولی و مولکولی می‌توان به کتاب‌های بسیاری نظیر درسنامه سلولی مولکولی دکتر خلیلی، صفر تا صد سلولی مولکولی و نمودارنامه سلولی مولکولی اشاره کرد. کتاب‌های درسنامه جامع سلولی مولکولی و کتاب صفر تا صد سلولی مولکولی کتاب‌های درسنامه هستند.

ضریب درس سلولی و مولکولی در آزمون ارشد علوم آزمایشگاهی (1) است. بنابراین اگر وقتا کافی برای مطالعه دارید بجای مطالعه کتاب پرحجم زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش می‌توانید یکی از این دو کتاب را مطالعه نمایید و حتی به نتیجه مطلوب‌تری نسبت به مطالعه کتاب اصلی برسید.

کتاب خلاصه سلولی مولکولی نیز انتخاب خوبی برای زمان‌هایی است که وقت کافی برای مطالعه دارید. اما اگر زمان کمی تا کنکور ارشد دارید نمودارنامه سلولی مولکولی بهترین انتخاب برای شما است.

این کتاب را بخوانید و برای تکمیل آن با استفاده از جعبه سیاه  سلولی مولکولی تست بزنید. این دو کتاب مکمل یکدیگر هستند و می‌توانید در مدت زمان کم با استفاده از این دو کتاب به عالی‌ترین نتیجه ممکن برسید. از سایر کتاب‌های تست برای این درس نیز می‌توان به  گنجینه سوالات سلولی مولکولی دکتر جعفرنژاد و IQB سلولی و مولکولی اشاره کرد.

  • مطالعه کتاب های کنکور ارشد ایمنی شناسی

صفر تا صد ایمنی شناسی یک کتاب درسنامه است. برای مطالعه این کتاب نیز نیاز به زمان کافی دارید، البته نه به اندازه زمانی که برای مطالعه کتاب رفرنس یعنی کتاب ایمونولوژی ابوالعباس نیاز است. اما اگر زمان کافی برای مطالعه ندارید، بهترین کتاب برای شما کتاب نمودارنامه ایمنی شناسی است.

این کتاب به همراه کتاب گنجینه سوالات ایمنی شناسی از بهترین کتاب‌ها برای مطالعه این درس در زمان کم هستند. به‌علاوه ضریب این درس در آزمون ارشد علوم آزمایشگاهی 2 است. بنابراین این درس نسبت به درس سلولی مولکولی در این آزمون از اهمیت ویژه‌ای برخودار است.

  • مطالعه منابع کنکور ارشد میکروب شناسی

درس میکروب شناسی جزو منابع ارشد هماتولوژی 1401 معرفی شده است. اما باید بدانید که ضریب این درس در آزمون ارشد هماتولوژی صفر است. بنابراین درس میکروب شناسی عملاً از لیست دروسی که باید برای آزمون ارشد مطالعه کنید حذف خواهد شد.

بهترین منابع کارشناسی ارشد هماتولوژی | منابع ارشد هماتولوژی 1401 | بوک مدیکال

  • مطالعه منابع ارشد هماتولوژی

در این قسمت به معرفی بهترین منابع کارشناسی ارشد هماتولوژی می‌پردازیم. درس خون شناسی و بانک خون مهم‌ترین درس در آزمون کارشناسی ازشد هماتولوژی است. این درس دارای ضریب 4 در این آزمون است. بنابراین طبیعتاً باید وقت بیشتری برای این درس بگذارید.

کتاب خون شناسی هافبراند یکی از منابع اصلی است که رشته‌ های مجاز برای ارشد هماتولوژی باید از آن استفاده کنند. همچنین کتاب خون شناسی هنری دیویدسون نیز یکی از اصلی‌ترین منابع برای این درس است. بنابراین اگر وقت کافی برای مطالعه دارید، بهتر است از این کتاب‌ها برای مطالعه استفاده کنید.

کتاب درسنامه جامع خون شناسی و بانک خون نیز می‌تواند به‌عنوان یک کتاب جامع برای این درس مورد استفاده قرار بگیرد. اما همچنان بهترین کتاب برای مطالعه این درس، مطالعه کتاب خون شناسی و بانک خون هنری دیودیسون 2022 است که جدیدترین ویراست این کتاب است.

اگر زمان کافی برای مطالعه کتاب رفرنس ندارید، جای نگرانی نیست، کتاب نمودارنامه خون شناسی را تهیه کنید و آن را با کتاب گنجینه خون شناسی و بانک خون کامل کنید. این دو کتاب در کنار هم می‌توانند به طرز  معجزه آسایی در زمان کم اطلاعات شما را افزایش دهند و نکات هماتولوژی را در ذهن شما ماندگار کنند.

چراکه نوع نگارش در کتاب نمودارنامه به نحوی است که باعث می‌شود تا مطالب خیلی سریع در ذهن خواننده بمانند. به‌علاوه این کتاب برای مرور درس هماتولوژی به نگارش در آمده است و نوع بر اساس مطالب مدنظر طراحان سوال است.

همچنین کتاب گنجینه خون شناسی و بانک خون سوالات بر اساس موضوعات خون شناسی طبقه بندی شده است، بنابراین هر داوطلب می‌تواند پس از مطالعه یک مبحث خاص از خون شناسی تست‌های آن را نیز بزنند. برای کنکور خون شناسی نیز کتابی مانند نمودارنامه است که برای مرور سریع درس خون شناسی در زمان نزدیک به امتحان به نگارش درآمده است.

  • مطالعه منابع ارشد زبان

شاید فکر کنید که مطالعه منابع ارشد زبان می‌تواند چه ارتباطی با معرفی بهترین منابع کارشناسی ارشد هماتولوژی داشته باشد؛ اما باید بدانید که این درس دارای ضریب 3 در کنکور ارشد وزارت بهداشت است.

بنابراین برای آشنایی با نحوه مطالعه زبان ارشد وزارت بهداشت و آشنایی با کتاب‌های آن می‌توانید از مقاله مربوط نحوه مطالعه زبان ارشد وزارت بهداشت استفاده کنید و باتوجه به زمانی که پیش رو دارید، بهترین کتاب‌ها را انتخاب کنید.

نتبجه گیری:

آزمون کارشناسی ارشد هماتولوژی در گروه علوم آزمایشگاهی 2 قرار می‌گیرد. برای قبولی در این رشته باید رتبه لازم برای قبولی در رشته هماتولوژی را کسب کنید. این کار نیز باید از با استفاده از بهترین منابع کارشناسی ارشد هماتولوژی تنجام شود.

برای انتخاب بهترین منابع کارشناسی ارشد هماتولوژی باید دقت زیادی برای این کار داشته باشید، زیرا کتاب‌های لازم برای ارشد هماتولوژی اغلب کم هستند. بنابراین در نظر گرفتن زمانی که در اختیار دارید و انتخاب کتاب مناسب بسیار حائز اهمیت است.

1 فکر در مورد “ بهترین منابع کارشناسی ارشد هماتولوژی

  1. حسین گفت:

    سلام
    مرسی بابت مطللب
    برای بیوشیمی چه پیشنهادی می دید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *