معرفی و مقایسه کتاب

فیزیولوژی گوارش گایتون

فیزیولوژی گوارش گایتون | خلاصه فیزیولوژی دستگاه گوارش گایتون

فیزیولوژی گوارش گایتون یکی از فصول مهم کتاب فیزیولوژی گایتون است. به‌عبارتی می‌توان فصل گوارش کتاب فیزیولوژی گایتون را یکی از مباحث پرتکرار این کتاب در آزمون‌هایی مانند آزمون کارشناسی ارشد و دکتری و حتی آزمون لیسانس به پزشکی و آزمون علوم پایه پزشکی و … دانست.

اما فصل گوارش گایتون چه مبحثی را مورد بررسی قرار می‌دهد؟ آیا لازم است برای مطالعه این فصل کتاب جداگانه‌ای مانند کتاب فیزیولوژی دستگاه گوارش را تهیه کرد؟ آیا اهمیت این فصل در آزمون‌های مختلف متفاوت است؟ بطورکلی می‌توان کتاب فیزیولوژی گایتون را یکی از اصلی‌ترین کتاب‌های رشته پزشکی و بسیاری از رشته‌های پیراپزشکی دانست.

این کتاب و کتاب آناتومی گری را می‌توان مکمل یکدیگر دانست. در ادامه این مطلب بیشتر به موضوع فیزیولوژی گوارش گایتون خواهیم پرداخت. این موضوع که فصل فیزیولوژی گوارش گایتون چه مطالبی را پوشش می‌دهد یا به‌عبارتی از فصل فیزیولوژی گوارش گایتون چه مطالبی را می‌آموزیم؟ همچنین این مبحث در آزمون‌های مختلف از چه اهمیتی برخودار است و بطورکلی باید این فصل را چگونه بخوانیم.

فصل فیزیولوژی گوارش گایتون

در این بخش از مقاله قصد داریم به موضوعاتی بپردازیم که در فصل فیزیولوژی گوارش گایتون مطرح شده‌اند. همچنین به این نتیجه برسیم که آیا خرید کتاب فیزیولوژی گایتون برای یادگیری این فصل لازم است؟ همانطورکه گفتیم این فصل یکی از فصول مهم کتاب فیزیولوژی گایتون به‌ویژه در آزمون‌های مختلف از جمله آزمون لیسانس به پزشکی و آزمون علوم پایه پزشکی است. این فصل حتی در کنکور ارشد وزارت بهداشت نیز بسیار مهم است و حدود 11 درصد از سوالات مربوط به درس فیزیولوژی از این فصل مطرح می‌شوند. توضیح موضوعاتی که در فصل فیزیولوژی گوارش گایتون به آن‌ها پرداخته می‌شود، ممکن است به خواننده کمک کند تا بیشتر به اهمیت این مبحث پی ببرد.

  • اصول کلی حرکات گوارشی

در فصل فیزیولوژی گوارش گایتون اصول کلی عملکرد دستگاه گوارش – تحرک، کنترل عصبی و گردش خون مورد بررسی قرار می‌گیرند. برای مثال اصول کلی حرکات گوارشی از جمله مطالبی است که در این بخش به آن پرداخته می‌شود. همچنین آناتومی فیزیولوژیک جدار دستگاه گوارش و کنترل عصبی عملکرد گوارشی و دستگاه عصبی روده‌ای نیز بطور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرند.

  • کنترل عصبی عملکرد گوارشی – دستگاه عصبی روده‌ایی

همانطورکه می‌دانید اصول کلی عملکرد دستگاه گوارش وابسته به عوامل زیادی است. برای مثال تفاوت‌های میان شبکه‌های مینتریک و زیر مخاطی یکی از این عوامل هستند. انواع میانجی‌های عصبی که از نرونهای روده‌ای ترشح می‌شوند را می‌توان یکی از تفاوت‌های میان شبکه‌های مینتریک و زیرمخاطی دانست که پژوهشگران بیش از 25 مورد از این میانجی‌های عصبی را کشف کرده‌اند.

در این بخش همچنین به کنترل اتونوم دستگاه گوارش نیز پرداخته می‌شود. در خلال این موضوع فیبرهای حسی آوران دستگاه گوارش که موجب آزردگی دستگاه گوارش می‌شوند، همچنین رفلکس‌های گوارشی که یکی از موضوعات مهم در بخش گوارش هستند نیز بررسی می‌شوند.

  • کنترل هورمونی حرکات دستگاه گوارش

هورمون‌های گوارشی که به درون گردش خون آزاد می‌شوند، دارای اثرات فیزیولوژیک بر سلول‌های هدف هستند. از آنجایی که گیرنده‌های خاص این اثرات هورمون‌ها هستند یکی از مباحثی که در فصل فیزیولوژی گوارش گایتون به آن پرداخته می‌شود مبحث کنترل هورمونی دستگاه گوارش است. همچنین حرکات عملکردی دستگاه گوارش از جمله حرکات پیشبرنده یا حرکات آمیزنده از دیگر مطالبی است که در فصل فیزیولوژی گوارش گایتون مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

  • جریان خون دستگاه گوارش – گردش خون احشایی

بطورکلی عروق از بخش‌های مهم آناتومی بدن انسان هستند. به همین جهت نیز عروق خونی دستگاه گوارش یکی از مطالب مهمی است که در این فصل به آن پرداخته می‌شود. عروق خونی دستگاه گوارش بخشی از سیستمی گسترده‌تر مرسوم به گردش خون احشایی هستند که شامل سیستم خون رسانی خود دستگاه گوارش به همراه خونرسانی طحال، لوزالمعده و کبد است. بنابراین در این بخش آناتومی خونرسانی به دستگاه گوارش و تاثیر فعالیت روده‌ها و عوامل متابولیک بر جریان خون دستگاه گوارش، همچنین کنترل عصبی جریان خون دستگاه گوارش، بررسی می‌شوند.

  • پیش راندان و آمیختن غذا در دستگاه گوارش و اعمال حرکتی معده

یکی از کارهای مهمی که دستگاه گوارش در بدن انسان انجام می‌دهد، پیش راندن و آمیختن غذا در دستگاه گوارش است. بنابراین در این بخش از فیزیولوژی گوارش گایتون در ابتدا به موضوع خوردن غذا، شامل جویدن و بلع پرداخته می‌شود. در ادامه نیز به اعمال حرکتی معده بررسی می‌شود. عمل انباری معده و همچنین آمیختن و پیش راندن غذا در معده یا ریتم الکتریکی پایه معده، تخلیه معده و تنظیم تخلیه معده و حرکات پیشبرنده از جمله این اعمال هستند.

  • حرکات کولون

حرکات کولون شامل جذب آب و الکترولیت ها از کیموس برای ایجاد مدفوعی جامد و انباشتن مدفوع تا زمان دفع آن است. بنابراین در این بخش عمل دفع مدفوع و رفلکسهای دفع و همچنین رفرلکسهای اتونوم موثر بر فعالیت روده از جمله مطالبی هستد که به آن‌ها پرداخته می‌شود.

  • اعمال ترشحی دستگاه گوارش

در این بخش در رابطه با غدد ترشحی آنزیمی صحبت می‌شود که در سرتاسر دستگاه گوارش وظیفه هضم و ترشح موکوس را به عهده دارند. در این بخش از فصل فیزیولوژی گوارش گایتون مفصلاً در رابطه با اصول کلی ترشح در دستگاه گوارش صحبت می‌شود. برای مثال انواع غدد دستگاه گوارش معرفی می‌شوند. همچنین مکانیزم اصلی ترشح از سلول‌های غده‌ای در این بخش بررسی می‌شود. ترشح بزاق و تنظیم عصبی آن، ترشحات غددی معده، ترشح اسید معده و مراحل مهار آن با سایر عوامل روده‌ای از دیگر مطالبی هستند که در بخش اعمال ترشحی دستگاه گوارش مفصلاً مورد بحث قرار می‌گیرند.

  • ترشحات لوزالمعده‌ای

لوزالمعده عضوی است که به موازات معده و زیر آن واقع است. لوالمعده نیز بخش مهمی از دستگاه گوارش انسان محسوب می‌شود چراکه کار آن ترشح آنزیم‌های هضمی است. این بخش بطور کامل به لوزالمعده و تنظیمات ترشحات این عضو اختصاص دارد. در ادامه نیز ترشح صفرا از کبد، وظیفه نمک‌های صفراوی در هضم و جذب چربی‌ها، ترشحات روده باریک و ترشح موکوس از روده بزرگ است.

سخن آخر:

در بخش قبل با  فیزیولوژی گوارش گایتون و مباحث آن به‌صورت تیتروار آشنا شدید. اما هر یک از این بخش‌ها خواننده را به دنیای جدیدی می‌برد و مطالب زیادی را به آن آموزش می‌دهد. اگر قصد شما این است که فیزیولوژی گوارش گایتون را خوب بیاموزید، مطالعه این بخش از روی کتاب گایتون بهترین راه برای شماست. تنها باید دقت کنید که بهترین ترجمه فیزیولوژی گایتون را انتخاب کنید تا بتوانید مطالب این مبحث را به خوبی درک کنید. بانک کتاب علوم پزشکی یک فروشگاه اینترنتی در زمینه فروش کتاب‌های پزشکی و پیراپزشکی است که علاوه‌بر ارائه تخفیف به مشتریان خود، اطلاعات مفیدی را نیز با هدف راهنمایی مشتریان برای انتخاب بهتر در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

اما اگر قصد دارید بخش گوارش فیزیولوزی گایتون را برای آزمون بخوانید بهتر است از کتاب های خلاصه فیزیولوژی گایتون غافل نشوید، زیرا این کتاب‌ها برای دوره کردن و آزمون بهینه سازی شده‌اند و جامعیت کتاب گایتون را ندارند. در عین حال نیز می‌توانند هر آنچه برای گذراندن آزمون به آن نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهند. خلاصه فیزیولوژی گایتون نیز توسط نویسندگان زیادی نگارش شده است، برای اطلاع از اینکه کدام خلاصه بهتر است، باز هم می‌توانید به فروشگاه اینترنتی بوک مدیکال مراجعه کنید و ضمن استفاده از مقاله‌ها و راهنمایی‌های مفید آن برای انتخاب کتاب، کتاب موردنیاز خود را باتخفیف تهیه کنید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *