معرفی و مقایسه کتاب

فصل های مهم فیزیولوژی گایتون

فصل های مهم فیزیولوژی گایتون | بوک مدیکال

فصل های مهم فیزیولوژی گایتون را می‌توان فصولی در نظر گرفت که سوالات بیشتری از آن‌ها در آزمون علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی و آزمون ارشد وزارت بهداشت طرح می‌شود. کتاب فیزیولوژی گایتون به خودی خود یکی از کتب مهم و پایه رشته‌ پزشکی و حتی بسیاری از رشته‌های پیراپزشکی است. فیزیولوژی در مقطع دکتری نیز به‌عنوان یک رشته جداگانه تدریس می‌شود.

اما یکی از سوالاتی که همواره از سوی دانشجویان پرسیده می‌شود در رابطه با فصول مهم فیزیولوژی گایتون است. زیرا دانشجویان برای آزمون‌های پایان ترم یا آزمونی مانند آزمون علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی باید بدانند که کدام فصول در نظر طراحان سوال از اهمیت بیشتری برخوردار است.

زیرا کتاب فیزیولوژی گایتون از حجم زیادی برخوردار است به همین جهت نمی‌توان تمام فصول آن را برای آزمون مطالعه کرد. غیر از کتاب خلاصه فیزیولوژی گایتون که در این مواقع بسیار کمک کننده است برخی از دانشجویان مایلند که بجای مطالعه تمام فصول، تنها بخش‌های پراهمیت آن را مطالعه کنند. بنابراین در ادامه این مطلب شما را با چند فصل مهم فیزیولوژی گایتون آشنا خواهیم.

فصل گردش خون فیزیولوژی گایتون

فصل گردش خون فیزیولوژی گایتون را می‌توان یکی از فصل های مهم فیزیولوژی گایتون نامید. این فصل همچنین یکی از دشوارترین فصول کتاب گایتون نیز محسوب می‌شود. زیرا این فصل دارای فرمول‌هایی برای اندازه گیری حجم و فشار جریان خون، مقاوت، احتمال ایجاد جریان گردابی، بیان مقاومت بر حسب واحد CGS و … است. از همین رو می‌توان از این بخش سوالاتی نظیر حل مسائل مختلف طرح کرد. به همین علت نیز این بخش چه در آزمون علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی و چه در آزمون ارشد و دکتری، مورد توجه طراحان سوال است.

فیزیولوژی قلب گایتون

مبحث قلب فیزیولوژی گایتون در کنار فصل گردش خون، از فصول مهم کتاب فیزیولوژی گایتون محسوب می‌شود. این فصل را می‌توان پیش نیاز فصل گردش خون دانست. به‌علاوه مطالبی که در این فصل ارائه می‌شوند شامل اصول الکتروکاردیوگرافی، فیزیولوژی عضله قلبی و … است. این مطالب از مهم‌ترین و بالینی‌ترین مطالب فیزیولوژی محسوب می‌شوند که دانشجو باید کاملاً به آن‌ها مسلط باشد و از آنجایی که پرسش و پاسخ یا امتحان گرفتن نیز یکی از شیوه‌های بخاطرسپاری مطالب است، این فصل نیز یکی از فصول مهم فیزیولوژی گایتون به حساب می‌آید.

فیزیولوژی گوارش گایتون

فیزیولوژی دستگاه گوارش گایتون اصول کلی دستگاه گوارش شامل حرکات، تنظیم عصبی و گردش خون، همچنین حرکت و مخلوط شدن موادغذایی در دستگاه گوارش، وظایف ترشحی این دستگاه، هضم و جذب و فیزیولوژی اختلالات گوارشی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

همانطورکه می‌بینید این فصل از فیزیولوژی گایتون 2021 نیز به مانند فیزیولوژی قلب گایتون بیشتر از سایر فصول جنبه بالینی دارد و طبیعتاً باید بیشتر و بهتر از سایر فصول آموخته شود. به همین جهت نیز یکی از فصل های مهم فیزیولوژی گایتون محسوب می‌شود.

فیزیولوژی تنفس گایتون

فصل فیزیولوژی تنفس گایتون نیز به مانند فیزیولوژی گردش خون گایتون شامل فرمول‌هایی برای اندازه‌گیری ظرفیت پذیری ریه‌ها، ظرفیت کل ریه و روش رقیق سازی هلیوم، محاسبه میزان تهویه حبابچه‌ای و بسیاری از فرمول‌ها و نمودارها است.

به همین جهت جزو فصل های مهم فیزیولوژی گایتون محسوب می‌شود. این فصل نه‌تنها مورد توجه طراحان سوال است، بلکه باید توسط دانشجویان رشته پزشکی نیز مورد توجه قرار گیرد و به‌خوبی آموخته شود. چراکه فصل فیزیولوژی تنفس گایتون به اندام مهمی به نام ریه مربوط است که هر پزشک عمومی باید اطلاعات کافی از آن داشته باشد.

فصل اول فیزیولوژی گایتون

فصل اول فیزیولوژی گایتون ممکن است در آزمون‌هایی مانند آزمون ارشد یا آزمون علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی چندان مورد توجه طراحان سوال واقع نشود؛ اما جزو یکی از فصول مهم فیزیولوژی گایتون محسوب می‌شود. چراکه این فصل در مورد سلول و فیزیولوژی عمومی است.

سلول‌ها، بنیاد و پایه هر یک از اجزای بدن محسوب می‌شوند. بنابراین یک فیزیولوژیست یا یک پزشک باید ابتدا به فیزیولوژی سلول و اعمال آن مسلط باشد، سپس به سراغ فیزیولوژی سایر اندام‌ها برود.

نتیجه گیری:

در نوشته فوق بطور مختصر به فصل های مهم فیزیولوژی گایتون اشاره کردیم. اما برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از این فصل‌ها می‌توانید به مقاله مربوط به همان فصل مراجعه کنید و در مورد فیزیولوژی گوارش، فیزیولوژی تنفس، فیزیولوژی قلب و … اطلاعات بیشتری به دست آورید. هر یک از این نوشته‌ها می‌توانند خلاصه ای مختصر از یک فصل خاص در کتاب فیزیولوژی گایتون باشند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *