دسته‌بندی نشده

کتاب های رشته مامایی ترم اول

کتاب های رشته مامایی ترم اول | لیست دروس رشته مامایی | معرفی رشته مامایی | بوک مدیکال

کتاب های رشته مامایی ترم اول چه کتاب‌هایی هستند؟ لیست دروس رشته مامایی دانشگاه آزاد و سراسری چیست؟ رشته مامایی چند ترم است؟ چطور می‌توان چارت دروس رشته مامایی را دانلود کرد؟ دروس مشترک رشته مامایی و پزشکی چیست؟ دکترای مامایی چند سال است؟ رشته مامایی چند سال طول می‌کشد؟

این سوالات، سوالات کسی است که نتیجه آزمون سراسری را دریافت کرده و فهمیده است که در رشته مامایی پذیرفته شده و برای تحصیل در این رشته برنامه بلند مدت دارد. آخرین رتبه قبولی رشته مامایی در سال 1399 بین 5000 تا 8000 بوده است، بنابراین اگر رتبه شما در این حدود است، احتمالاً در رشته مامایی پذیرفته خواهید شد؛ بنابراین مطالعه این مطلب برای شما خالی از لطف نیست.

معرفی رشته مامایی

رشته مامایی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های زیر مجموعه پزشکی است. نحوه تنظیم خانواده و مراقبت از کودک، همچنین مراقبت‌های بهداشتی مادر و کودک به عهده ماما است. شاید با خود بپرسید که آیا ماماها اجازه تجویز دارو دارند؟

پاسخ مثبت است. ماماها می‌توانند دارو تجویز کنند؛ اما این داروها شامل پوشش بیمه‌ای نمی‌شوند. معمولاً بهتر است مادران برای تجربه یک بارداری بی‌خطر با ماماها مشورت کنند یا به اصطلاح در دوران بارداری خود تحت نظر یک ماما باشند.

این رشته یکی از رشته‌هایی است که فعالیت در آن صبر و حوصله زیادی را می‌طلبد، زیرا زنان باردار اغلب در شرایط سختی هستند و ممکن است بسیاری از حرکات و رفتار آن‌ها خارج از کنترل باشد.

اغلب دروس رشته مامایی عملی هستند و دروس تئوری کمتری در این رشته دیده می‌شود. اما از نظر علمی ماما به فردی گفته می‌شود که تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مامایی به پایان رسانده باشد و پروانه مامایی دریافت کند.

رشته مامایی چند سال طول می‌کشد؟

در پاسخ به این سوال که رشته مامایی چند سال طول می‌کشد؛ باید گفت که این موضوع بستگی به مقطعی دارد که قصد تحصیل در آن را دارید؛ برای مثال گرفتن مدرک دکتری مامایی خیلی بیشتر از گرفتن مدرک لیسانس مامایی طول می‌کشد.

اما اگر سوال شما این است که رشته مامایی چند ترم است؟ باید گفت که برای گرفتن مدرک کارشناسی در این رشته نیز مانند تمام رشته‌های دیگر باید 8 ترم تحصیلی که متشکل از دروس تئوری و عملی است را بگذرانید.

آیا کارآموزی رشته مامایی در بیمارستان است؟

همانطورکه گفتیم برای کسب مدرک کارشناسی در رشته مامایی باید 8 ترم تحصیلی را بگذرانید. این 8 ترم متشکل از دروس تئوری و دروس عملی است. کارشناسی رشته مامایی دارای 6 ترم درس تئوری و دو ترم درس عملی است. دو ترم کارآموزی رشته مامایی نیز باید در بیمارستان و به‌صورت عملی انجام شود.

یکی از دغدغه‌های فارغ التحصیلان این رشته بازار کار رشته مامایی است. باید بدانید که فارغ التحصیلان رشته مامایی در مقطع کارشناسی می‌توانند در مراکز درمانی دولتی و خصوصی و زایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها مشغول به کار شوند.

همچنین با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته مامایی نیز می‌تواند پروانه مطب کسب کنند، بنابراین کنکور ارشد رشته مامایی و کسب رتبه خوب در آن یکی از پله‌های مهم پیش روی فارغ التحصیلان مامایی است.

لیست دروس مامایی

از معرفی رشته مامایی و بازار کار آن که بگذریم نوبت به معرفی کتاب‌ های رشته مامایی ترم اول می‌رسد. لیست دروس رشته مامایی شامل دروسی همچون تربیت بدنی، زبان انگلیسی تخصصی، آناتومی یا علوم تشریح، فیزیولوژی، بیوشیمی، بافت شناسی، میکروب شناسی، آسیب شناسی عمومی و اختصاصی، جنین شناسی، فارماکولوژی و بارداری و زایمان است.

باتوجه به لیست دروس رشته مامایی می‌توان نتیجه گرفت که تعداد دروس مشترک رشته پزشکی و مامایی زیاد است؛ اما برای فارغ التحصیل شدن در رشته پزشکی باید دوره‌ای هفت ساله را سپری کرد، درحالی برای کارشناسی رشته مامایی باید دوره‌ای چهار ساله را گذراند.

بنابراین مسلماً نیازی نیست که دروسی مانند فیزیولوژی و آناتومی را از روی مراجع تخصصی رشته پزشکی مانند آناتومی گری و فیزیولوژی گایتون بخوانید بلکه می‌توانید از کتاب‌هایی مانند خلاصه فیزیولوژی گایتون، خلاصه آناتومی گری و … استفاده کنید.

کتاب‌ های ترم اول مامایی

از دروس ترم اول مامایی می‌توان به درس علوم تشریح یا آناتومی، درس فیزیولوژی، درس بیوشیمی، اصول و فنون پرستاری و مامایی، سلول و بافت و دروس عمومی اشاره کرد. این موضوع که در ترم اول مامایی چه کتاب‌هایی بخوانید تا حد زیادی به اساتید شما بستگی دارد، برخی از اساتید ممکن است بخواهند از روی رفرنس به شما درس بدهند، برخی از اساتید نیز ممکن است کتاب های مرجع ساده‌تری مانند آناتومی عمومی یگانه و … را  برای آموزش چنین درس‌هایی در نظر بگیرند.

در جدول زیر به معرفی دروس و تمام کتاب‌ های رشته مامایی ترم اول اعم از رفرنس و … خواهیم پرداخت.

لیست دروس و کتاب های رشته مامایی ترم اول
نام درس نام کتاب
تشریح (آناتومی ۱) کتاب آناتومی گری – آناتومی عمومی یگانه – خلاصه آناتومی گری رضا شیرازیآناتومی عمومی موثقی
فیزیولوژی (۱) کتاب فیزیولوژی گایتونکتاب خلاصه فیزیولوژی گایتون
بیوشیمی کتاب بیوشیمی لنینجرکتاب بیوشیمی هارپر، استرایر یا دولین به معرفی استاد – بیوشیمی احسانیصفر تا صد بیوشیمی
اصول و فنون پرستاری و مامایی اصول و فنون پرستاری مامایی روزبهاناصول و فنون مامایی و روش کار در اتاق عمل و زایمان
روان شناسی عمومی صفر تا صد نظریه های شخصیت و روانشناسی
فارسی
اندیشه اسلامی
زبان پیش نیاز

لیست فوق شامل کتاب‌ های رشته مامایی ترم اول است، اما کتاب‌های اصلی و رفرنس رشته مامایی از ترم 3 به بعد وارد چارت دروس رشته مامایی خواهد شد.

کتاب بارداری و زایمان ویلیامز، بیماری های زنان برک و نواک ، کتاب جنین شناسی لانگمن و … از جمله این کتاب‌ها هستند. کتاب مروری بر بارداری و زایمان ویلیامز از جمله کتاب‌هایی است که معمولاً توسط اساتید برای تدریس درس بارداری و زایمان به دانشجو معرفی می‌شوند.

نتیجه گیری

کتاب های رشته مامایی ترم اول مامایی و حتی کتاب‌های ترم دوم آن اغلب شامل کتاب‌های رفرنس مانند آناتومی و فیزیولوژی هستند، زیرا آشنایی با ساختار و آناتومی بدن اولین قدم برای فراگیری درس مامایی است. سپس دانشجو با مباحث تخصصی‌تر مانند اپیدمیولوژی و فارماکولوژی، بارداری و زایمان و بیماری‌های زنان و … آشنا خواهد شد.

همانطورکه گفتیم دانشجوی رشته مامایی باید برای تاسیس مطلب و دریافت نظام حداقل مدرک کارشناسی ارشد را داشته باشد؛ باتوجه به این موضوع اغلب فارغ التحصیلان رشته مامایی داوطلب کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت هستند. برای کسب رتبه خوب در این آزمون نیز باید از ترم اول مامایی برنامه ریزی لازم را داشته باشید.

کتاب هایی که در طول دوره تحصیل توسط اساتید به شما معرفی می‌شوند، اغلب کتاب‌های ترمیک هستند، بنابراین لزوماً نمی‌توان آن‌ها را جزو بهترین کتاب های رشته مامایی دانست. بسیاری از کتاب هایی که در شمار بهترین کتاب های رشته مامایی قرار می‌گیرند کتاب‌هایی هستند که نه‌تنها در طول ترم بلکه برای آمادگی برای آزمون ارشد وزارت بهداشت نیز مفید هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *