معرفی و مقایسه کتاب

بهترین کتاب پزشکی عمومی

بهترین کتاب پزشکی عمومی | کتاب های پزشکی عمومی | بوک مدیکال

رشته پزشکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در ایران است و همانطور که می‌دانید رقابت زیادی بر سر این رشته بین داوطلبان وجود دارد. پزشکی به دو نوع پزشکی عمومی و تخصصی تقسیم می‌شود که ما درباره رشته پزشکی عمومی و کتاب‌ پزشکی عمومی توضیح می‌دهیم. برای ورود به رشته پزشکی عمومی، لازم است بدانید چه کتاب‌هایی در طول ترم تدریس می‌شوند. ما در اینجا بهترین کتاب پزشکی عمومی را متناسب با هر درس معرفی می‌کنیم.

پزشکی عمومی چیست

پزشکی عمومی اولین دوره تحصیلی دانشجویان است. دانشجویان پس از ورود به دانشگاه باید 7 سال در دوره پزشکی عمومی تحصیل کنند و پس از آن دروه تخصصی خودشان را انتخاب کنند و ادامه تحصیل بدهند و پزشک متخصص شوند. در اینجا دانشجویان به دو دسته پزشک عمومی و متخصص تقسیم می‌شوند.

تفاوت پزشک عمومی و متخصص در این است که، پزشکی عمومی دوره‌ها و درس‌های اولیه پزشکی را خوانده است و پس از گذراندن دوره‌های اصلی شروع به کار کرده است. اما متخصص علاوه بر دوره‌های اولیه، دوره‌های تخصصی را هم می‌گذارند. در واقع پزشکی عمومی تشخیص اولیه را می‌دهد و در صورت نیاز بیمار را به مراجعه به متخصص راهنمایی می‌کن؛ متخصص تشخیص پزشک عمومی را تکمیل می‌کند.

پزشکی عمومی چند سال است؟

دوره پزشکی عمومی شامل ۲٬۵ سال علوم پایه، ۱۲ماه فیزیوپاتولوژی، ۲۱ ماه کاراموزی، ۱۸ ماه کارورزی است که در مجموع ۷/۵ تا ۸ سال طول می‌کشد. دانشجویان برای کسب مدرک تخصص باید سه تا چهار سال دوره‌های تخصصی را بگذرانند. در واقع دانشجویان رشته پزشکی از آغاز تحصیل تا زمان اخذ مدرک، 15 سال زمان نیاز دارند که شامل 7 سال پزشکی عمومی، 2 سال طرح پزشکی، 4 سال تخصص و 2 سال طرح تخصص می‌‌شود.

کتاب پزشکی عمومی

مهم‌ترین کتاب های پزشکی را می‌توان کتاب های علوم پایه پزشکی دانست، همانطورکه از نام این کتاب‌ها پیداست، هدف از این کتاب‌ها تدریس پایه‌ای دروس به دانشجویان است و مهم‌ترین مطالبی که دانشجویان باید در طول تحصیل خود بیاموزند نیز مطالب پایه‌ای نظیر آناتومی، فیزیولوژی، بافت شناسی و … است. استادان متناسب با دروسی که در طول ترم ارائه می‌شود، کتاب‌های معتبری را برای دانشجویان رشته پزشکی معرفی می‌کنند که ما در ادامه به معرفی این کتاب‌ها می‌پردازیم.

کتاب آناتومی

آناتومی انسانی (علم کالبدشناسی انسان) پایه و اساس رشته پزشکی است، علم آناتومی به سه بخش آناتومی میکروسکوپی، آناتومی ماکروسکوپی و جنین‌شناسی تقسیم می‌شود. با توجه به اهمیت این علم در تشخیص و درمان بیماری‌ها، دانشجویان رشته پزشکی باید به خوبی این علم را فرا بگیرند. برای یادگیری عمیق علم آناتومی نیاز است که بهترین کتاب آناتومی را مطالعه کنید.

بنا به نظر اکثر استادان و صاحب‌نظران حوزه پزشکی، کتاب آناتومی گری و کتاب آناتومی اسنل از معتبرترین کتاب‌های آناتومی است. در ادامه به معرفی ویژگی‌های این دو کتاب می‌پردازیم تا با توجه به این ویژگی‌ها و بر اساس نیازتان بهترین کتاب آناتومی را انتخاب کنید.

کتاب آناتومی گری

کتاب آناتومی گری تجربیات آناتومی را با تاکید بر ارتباط بالینی بررسی می‌کند که از این لحاظ برای دانشجویان رشته پزشکی عمومی مناسب است. همچنین تمرکز کتاب آناتومی گری بر مباحث پایه آناتومی است که برای دانشجویان  پزشکی عمومی مناسب‌تر است زیرا هنوز مباحث آن‌قدر تخصصی نیست که به کتاب تخصصی‌تری نیاز باشد. آناتومی گری مناسب آن دسته از دانشجویانی است که آناتومی را با روش‌های سیستمیک و سنتی یاد گرفته اند و مباحث آناتومی را بر اساس روش مبتنی بر حل مساله می‌دانند.

آناتومی گری به سه جلد تقسیم شده است که در جلد اول به مباحث تنه پرداخته است، در جلد دوم، مباحث مربوط به اندام را بررسی کرده است و در جلد سوم این کتاب مبحث سر و گردن را بررسی می‌شود. این کتاب توسط مترجمان خوبی مانند دکتر شیرازی، دکتر حسن‌زاده و دکتر مهدی‌زاده ترجمه شده است.

 

کتاب پزشکی عمومی | خرید آناتومی گری | بوک مدیکال

خرید کتاب آناتومی گری تنه ترجمه دکتر شیرازی

آناتومی اسنل

کتاب آناتومی اسنل معمولا به دانشجویان ارشد توصیه می‌شود زیرا کتاب آناتومی اسنل مباحث علم تشریح را به صورت تخصصی‌تر توضیح می‌دهد و مناسب دانشجویانی است که رشته تخصصی آن‌ها علوم تشریح باشد. آناتومی اسنل بر اساس استانداردهای درس تشریح در دانشکده‌های پزشکی نگارش شده است. وجود تصاویر مفهومی کاربردی در کتاب، بر درک بهتر مباحث اناتومی با جنبه های بالینی تاثیر می‌گذارد.

 

نورآناتومی اسنل حسن زاده

هر دو کتاب گری و اسنل، مباحث بالینی را پوشش داده اند. کتاب آناتومی گری به دلیل ساده‌تر بودن و توضیح پایه ای علم تشریح، بهترین کتاب پزشکی آناتومی است. همچنین دانشجویان، در صورتی که برای پژوهش بیشتر  و فهم عمیق‌تر به کتاب اطلس آناتومی نیاز داشتند، کتاب اطلس آناتومی نتر بهترین کتاب پزشکی عمومی در این زمینه است و مورد تایید تمام استادان در جهان است. این کتاب با آوردن تصاویر دقیق و کامل از آناتومی بدن راهنمای خوبی برای دانشجویان پزشکی است.

کتاب فیزیولوژی گایتون

کتاب پزشکی عمومی مناسب درس فیزیولوژی، فیزیولوژی گایتون است. همچنین این کتاب، بهترین کتاب فیزیولوژی از نظر استادان در ایران و جهان است. این کتاب، کتاب مرجع در آزمون‌ها و همچنین دروس دانشجویان است. فیزیولوژی انسانی رشته‌ای است که علوم پایه را با پزشکی بالینی پیوند می‌دهد.

فیزیولوژی علمی منسجم است و شامل مطالعه مولکول‌ها و اجزای تحت سلولی، سلول‌ها، بافت‌ها و سیستم‌های اندامی و همچنین سیستم‌های پس‌خوراندی (فیدبکی) است که اجزای بدن را با هم هماهنگ کرده و به ما اجازه می‌دهد به عنوان یک موجود زنده عمل کنیم.

کتاب پزشکی عمومی |خرید فیزیولوژی گایتون | بوک مدیکال

کتاب فیزیولوژی گایتون ترجمه حائری

کتاب بیوشیمی

کتاب پزشکی عمومی برای درس بیوشیمی شامل دو کتاب بیوشیمی لنینجر و بیوشیمی هارپر می‌شود که در ادامه به بررسی این دو کتاب می‌پردازیم. در کتاب بیوشیمی لنینجر مباحث سلول مولکول بسیار خوب توضیح داده شده است و توضیح مباحث به صورت پایه‌ای و ساختارمند می‌باشد. به‌طوریکه می‌توان گفت لنینجر بهترین کتاب بیوشیمی در زمینه سلول مولکول است.

اما کتاب بیوشیمی هارپر مباحث را به صورت بالینی‌تر توضیح داده است که برای دانشجویان رشته پزشکی مناسب‌تر است. در نتیجه می‌توانیم بگوییم کتاب پزشکی عمومی توصیه شده برای بیوشیمی، بیوشیمی هارپر است اما در مبحث سلول مولکول دانشجویان می‌توانند کتاب لنینجر را در کنار هارپر مطالعه کنند.

کتاب پزشکی عمومی | خرید بیوشیمی هارپر | بوک مدیکال

بیوشیمی هارپر جعفرنژاد

کتاب جنین شناسی

کتاب پزشکی‌ عمومی که برای درس جنین‌شناسی توصیه می‌شود،  کتاب جنین شناسی لانگمن است. این کتاب شامل دو بخش است، بخش اول شامل نمایی کلی از مراحل اولیه تکامل، از گامتوژنز تا دوره رویانی می‌شود و نحوه تکامل جفت و جنین، تشخیص پیش از تولد و ناهنجاری های مادرزادی را بررسی می‌کند. در بخش دوم کتاب، روندهای اساسی امبریوژنز برای هر کدام از اعضای بدن توصیف می‌شود.


جنین شناسی لانگمن ترجمه شیرازی

کتاب انگل شناسی

کتاب پزشکی‌ عمومی که برای درس انگل‌شناسی توصیه می‌شود، کتاب جاوتز است. کتاب میکروب شناسی جاوتز از بهترین کتاب‌های پزشکی عمومی در این زمینه است. میکروب شناسی جاوتز مباحثی مانند کلیات میکروب‌شناسی، ایمنی شناسی و باکتری‌شناسی را بررسی می‌کند، همچنین این کتاب برای درس باکتری شناسی نیز توصیه می‌شود. میکروب شناسی جاوتز توسط استادان معتبری مانند استاد ضیغمی، عباس بهادر و جلال مردانه ترجمه شده است.

کتاب پزشکی عمومی |خرید میکروب شناسی جاوتز | بوک مدیکال

میکروب شناسی جاوتز اندیشه رفیع

کتاب ایمنی شناسی

کتاب پزشکی‌ عمومی که برای درس ایمنی شناسی توصیه می‌شود، ایمونولوژی ابوالعباس است که معروف‌ترین کتاب پزشکی عمومی در زمینه ایمنی شناسی است. ایمونولوژی ابوالعباس توسط مترجمان خوبی مانند دکتر کیهانی و دکتر میراحمدیان ترجمه شده است.

کتاب پزشکی عمومی | ایمونولوژی ابوالعباس | بوک مدیکال

کتاب ایمونولوژی ابوالعباس ترجمه ماهرو میراحمدیان

خرید کتاب پزشکی عمومی

شما می‌توانید کتاب پزشکی عمومی یا دیگر کتاب های علوم پزشکی را از سایت بانک کتاب علوم پزشکی تهیه کنید. شما با خرید کتاب پزشکی عمومی از بانک کتاب علوم پزشکی می‌توانید از تخفیف ویژه این سایت استفاده کنید. دریافت کتاب پزشکی عمومی pdf رایگان به دلیل محفوظ بودن حق ناشر و نویسنده امکان‌پذیر نیست، شما می‌توانید نسخه چاپی آن را از سایت بانک کتاب علوم پزشکی تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *