معرفی و مقایسه کتاب

فصل گردش خون فیزیولوژی گایتون

فصل گردش خون فیزیولوژی گایتون | بررسی و سرفصل های فصل خون فیزیولوژی گایتون

فصل گردش خون کتاب فیزیولوژی گایتون جزو فصل های مهم فیزیولوژی گایتون محسوب می‌شود. چراکه این فصل درصد قابل توجهی از سوالات علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی، آزمون‌های ارشد وزارت بهداشت و … را تشکیل می‌دهد.

به همین جهت اغلب دانشجویان به دنبال نمونه سوال فیزیولوژی گردش خون گایتون به‌صورت مجزا از سایر فصول این کتاب هستند. البته نمی‌توان کتابی مجزا برای این بخش معرفی کرد، بنابراین اگر می‌خواهید فصل فیزیولوژی گردش خون را به‌صورت خلاصه بخوانید می‌توانید از کتاب خلاصه فیزیولوژی گایتون نیز استفاده کنید. برای خرید کتاب فیزیولوژی گایتون می‌توانید بر روی لینک ایجاد شده کلیک کنید و ضمن کسب اطلاعات بیشتر درمورد این کتاب‌ها آن‌ها را باتخفیف خریداری کنید.

البته نمونه سوالات فیزیولوژی قلب گایتون جزو مطالب پرتقاضا است. مهم‌‌ترین مبحث فصل گردش خون فیزیولوژی گایتون را می‌توان مبحث وریدها و عروق دانست.  بطور کلی، این بخش در کتاب فیزیولوژی گایتون به یازده فصل مجزا تقسیم می‌شود. در این یازده فصل به‌صورت زنجیروار، گردش خون، عروق، تنظیمات مربوط به گردش خون، نارسایی قلبی و … مورد بررسی قرار می‌گیرند. در ادامه این مطللب به‌طور مختصر به بررسی فصل های بخش گردش خون کتاب گایتون خواهیم پرداخت.

سر فصل های بخش گردش خون فیزیولوژی گایتون

همانطورکه گفتیم فصل گردش خون فیزیولوژی گایتون دارای 11 فصل مجزا است. در این فصول تعاریف از کلیات گردش خون شروع می‌شوند و به عروق و عملکرد دستگاه‌های شریانی می‌رسند. سپس چگونگی تبادل مایع در مویرگ‌ها بررسی می‌شود. در این فصل می‌آموزیم که چگونه جریان خون توسط بافت‌ها تنظیم می‌شود و تنظیم عصبی چگونه بر گردش خون تاثیرگذار است.

به علاوه در این بخش نقش کلیه‌ها در تنظیم دراز مدت فشار شریانی، برون ده‌های قلبی و بازگشت وریدی، نارسایی قلبی، دریچه‌ها و صداهای قلب و شوک گردش خون مورد بررسی قرار می‌گیرند. همانطورکه می‌بینید محتوا این فصل با محتوای فصل قبلی آن یعنی فیزیولوژی قلب گایتون بسیار مرتبط است و لازم است که این دو فصل بطور پیوسته مطالعه شوند.

  • کلیات گردش خون، بیوفیزیک فشار جریان و مقاومت

‌در این فصل ابتدا دانشجو با وظیفه گردش خون آشنا خواهد شد. سپس مشخصات فیزیکی آن یعنی بخش‌های عملکردی و حجم و فشار در بخش‌های مختلف بررسی می‌شوند. اصول پایه و عملکرد گردش خون، ارتباط بین فشار، جریان و مقاومت از دیگر مطاب این کتاب است.

جریان خون، واحد اندازه‌گیری آن، جریان لایه‌ای خون در عروق و جریان گردابی آن، فشار خون، واحدهای استاندارد آن، چگونگی محاسبه چگالی و ویسکوزیته خون از مطالب مهم این فصل هستند. همچنین از دیگر مطالب مهم این فصل می‌توان به مقاومت در برابر جریان خون و محاسبه آن، قانون پوازی، هماتوکریت و تاثیر آن بر ویسکوزیته خون، تاثیر فشار بر مقاومت عروقی و جریان خون بافتی و تنش دیواره قلب اشاره کرد.

  • قابلیت اتساع عروق و عملکردهای سیستم شریانی و وریدی

قابلیت اتساع، نحوه محسابه حجم پذیری و حجم پذیری عروقی و بررسی منحنی‌های حجم از اولین مطالبی هستند که در این فصل بررسی می‌شوند. نوسانات فشار شریانی بررسی اشکال غیر طبیعی فشار نبض، وریدها و عملکرد آن‌ها، تاثیر فشار جاذبه بر فشار وریدی، وظیفه وریدها به‌عنوان مخزن خون، مخازن اختصاصی خون و نقش طحال به عنوان یک مخزن برای گلبول‌های قرمز خون از دیگر مباحث این فصل است.

  • گردش خون در عروق کوچک و دستگاه لنفاوی: تبادل مایع در مویرگ‌ها مایع بین سلولی و جریان لنف

مطالب این فصل از گردش خون فیزیولوژی گایتون از عنوان آن پیداست. در این فصل ساختار گردش خون در عروق کوچک و سیستم مویرگی، جریان خون در این مویرگ‌ها و جریان متناوب آن‌ها، تبادل موادغذایی و سایر مواد بین خون و مایع بین سلولی، فیلتراسیون مایع از دیواره مویرگ‌ها، نحوه محاسبه فشار هیدوستاتیک مویرگی و دستگاه لنفاوی با جزئیات کامل مورد بررسی قرار می‌گیرند.

  • کنترل موضعی هومورال جریان خون بافت‌ها

این فصل مربوط به چگونگی تنظیم موضعی جریان خون در پاسخ به نیازهای بافت است. در این فصل فیزیولوژی گردش خون گایتون مکانیسم‌هایی که تنظیم کننده جریان خون هستند بررسی می‌شوند. تنظیم هومورال عروق نظیر مواد منقبض کننده عروق و مواد متسع کننده عروق نیز از دیگر مطالب این فصل هستند.

  • تنظیم سریع گردش خون و تنظیم سریع فشار شریان

در این مرحله به تنظیم عصبی گردش خون، جنبه های اختصاصی تنظیم عصبی فشار شریانی از جمله نقش اعصاب اسکلتی و عضلات اسکلتی در افزایش برون ده قلبی و فشار شریانی، افزایش برون ده قلبی بر اثر انقباض و امواج وازوموتور پرداخته می‌شود.

  • نقش کلیه‌ها در تنظیم دراز مدت فشار شریانی و در فشار خون بالا

در این بخش از فصل گردش خون فیزیولوژی گایتون، نظام کلیه و مایعات بدن برای تنظیم فشار شریانی، نقش سیستم رنین – آنژیوتانسین در تنظیم فشار شریانی، خلاصه نظام یک جانبه و چند جانبه برای تنظیم فشار شریانی و مکانیزم‌های سریع تنظیم فشار آموزش داده می‌شود.

  • برون ده قلبی، بازگشت وریدی و تنظیم آن‌ها

مقادیر طبیعی برون ده قلبی در طی استراحت و فعالیت، تنظیم برون ده قلبی با بازگشت وریدی و نقش مکانیزم فرانک و استارلینگ قلب، روش اندازه گیری برون ده قلبی، اکوکاردیوگرافی از مطالب مربوط به برون ده قلبی هستند.

  • جریان خون عضلات برون ده قلبی هنگام ورزش؛ گردش خون کرونر و بیماری ایسکمیک قلب

در فصل گردش خون فیزیولوژی گایتون، جریان خون در بخش‌های مختلف بدن از جمله مواردی است که باید به آن پرداخته شود. در این قسمت، تنظیم جریان خون در  عضلات اسکلتی در حین استراحت و تنظیم آن در حین ورزش، گردش خون کرونر شامل تنظیم جریان خون کرونر، ویژگی‌های متابولیسم میوکارد، بیماری‌های ایسکمیک قلب، علل مرگ بعد از انسداد حاد کرونر، مراحل بهبود پس از انفارکتوس حاد میوکارد و درد در اختلالات کرونر از جمله سرفصل‌های مهم این فصل هستند.

  • نارسایی قلبی

بخش نارسایی قلبی را می‌توان یکی از مهم ترین بخش های فصل فیولوژی گردش خون دانست، چراکه نارسایی قلبی مشکلی است که یک پزشک ممکن است مکرراً با آن مواجه شود. بنابراین باید بداند که چه عواملی در نارسایی قلبی دخیل هستند.

در این بخش دینامیک گردش خون در نارسایی قلبی، نارسایی نیمه چپ قلب، نارسایی قلبی با برون ده کم – شوک کاردیوژنیک، ذخیره قلبی، روش نموداری کمی برای تحلیل قلبی، نارسایی قلبی از اختلالات دیاستولیک با کسر جهش طبیعی توضیح داده می‌شوند.

  • دریچه های قلب و صدای قلب؛ دینامیک اختلالات مادرزادی و دریچه ای قلب

در این بخش به صداهای قلب، دینامیک گردش خون غیرطبیعی در بیماری‌های دریچه ای قلب، دینامیک گردش خون غیرطبیعی در بیماری های دریچه ای قلب، اختلال در دینامیک گردش خون در بیماری های مادرزادی قلب، استفاده از گردش خون خارج از بدن حین جراحی  قلب، هیپرتروفی میوکارد در بیماری‌های دریچه ای و مادرزادی قلب پرداخته می‌شود.

نتیجه گیری:

در بخش‌های قبل خلاصه‌ای از آنچه در فصل گردش خون فیزیولوژی گایتون می‌آموزیم را قرار دادیم. هریک از این مباحث ممکن است حتی یک صفحه از کتاب فیزیولوژی گایتون را به خود اختصاص داده باشد. اما این بخش با بخش قلب ارتباط بسیاری دارد؛ بنابراین بهتر است پیش از مطالعه این بخش، بخش قلب را بطور کامل مطالعه کنید. اگر برای آزمون آماده می‌شوید و وقت کافی برای مطالعه کتاب گایتون ندارید، خلاصه فیزیولوژی گایتون، بهترین انتخاب برای شما است.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *