معرفی و مقایسه کتاب

خلاصه فیزیولوژی گایتون

خلاصه فیزیولوژی گایتون

خلاصه فیزیولوژی گایتون کتابی است که از طرفداران زیادی در بین دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی برخوردار است. همانطورکه می‌دانید فیزیولوژی یکی از مهم‌ترین دروس رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی است. این در حالی است که فیزیولوژی یکی از دشوارترین دروس این دوره نیز محسوب می‌شود. همچنین کتاب فیزیولوژی گایتون یکی از پرحجم‌ترین کتاب‌های رشته پزشکی محسوب می‌شود. این در حالی است که درک مطالب ارائه شده در این کتاب و فهم تمام محتوای آن اندکی دشوار است. تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا دانشجو همواره به داشتن خلاصه‌ای از فیزیولوژی گایتون نیاز پیدا کند.

تمام این مسائل سبب شده اند تا کتاب های خلاصه ی فیزیولوژی گایتون نیز در کنار کتاب اصلی وارد بازار شوند. استفاده از این خلاصه‌ها برای زمان امتحانات مختلف نظیر امتحانات کلاسی، ترمیک و حتی آزمون علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی مفید است. زیرا این کتاب‌ها مطالب کتاب اصلی را بدون اینکه به مطالب اصلی و بنیادی آن خلل و لطمه‌ای وارد شود بیان می‌کنند. تلخیص و چکیده نویسی به مراتب از ترجمه یک کتاب نیز دشوارتر است؛ چراکه خلاصه کردن مطالب علمی بدون اینکه لطمه‌ای به اصل مطلب وارد شود، اندکی دشوار است.

تمام این دلایل دست به دست هم می‌دهند تا انتخاب بهترین کتاب خلاصه فیزیولوژی گایتون را برای کاربران آن دشوار سازند. زیرا در انتخاب این کتاب علاوه بر فن ترجمه باید به مهارت نویسنده در خلاصه نویسی نیز دقت شود. همانطورکه می‌دانید خلاصه‌ها بسیاری در بازار موجود هستند. از همین رو انتخاب و خرید آن‌ها اندکی برای کاربر دشوار است. چراکه طبعاً شما به‌عنوان یک دانشجو می‌خواهید کتاب خلاصه‌ای را تهیه کنید که از کتاب اصلی روان‌تر باشد و در عین حال نیز مطالب اصلی و مهم آن حذف نشده باشند. در ادامه این مطلب قصد داریم که کتاب های مختلف خلاصه گایتون را با یکدیگر مقایسه کنیم تا بتوانیم تا حد امکان به کاربر کمک کنیم تا  بهترین آن‌ها را برای خرید انتخاب نماید.

خلاصه فیزیولوژی گایتون 2021

در ادامه این مقاله قصد داریم که کتاب خلاصه فیزیولوژی گایتون 2021 را بررسی کنیم. چراکه آخرین ویراست کتاب فیزیولوژی گایتون در سال 2021 چاپ شده است. تجدید نظر در چاپ کتاب طبعاً سبب ایجاد تغییراتی در آن می‌شود. از همین رو کتاب‌های مکملی مانند خلاصه گایتون نیز باید منطبق با آخرین ویراست این کتاب باشند. تغییراتی که در کتاب‌ها اعمال می‌شود می‌تواند جنبه‌های مختلفی داشته باشد. بطورکلی تجدید چاپ کتاب به‌منظور بهبود کیفیت آن از نظر محتوایی، ویراستاری، گرافیکی و … است. از همین رو همواره استفاده از آخرین ویراست کتاب مزایایی نسبت به سایرین دارد. چراکه حتی اگر کتاب از نظر محتوا نیز تغییر چندانی نکرده باشد؛ مسلماً از مناظر دیگر بهبود بخشیده شده است. در ادامه این مطلب برای مقایسه بهتر این کتاب ها بخش قلب را در هر یک از خلاصه‌های گایتون بررسی خواهیم کرد.

کتاب خلاصه فیزیولوژی گایتون ترجمه حائری

خلاصه فیزیولوژی گایتون

کتاب خلاصه فیزیولوژی گایتون ترجمه حائری یکی از مشهورترین خلاصه‌های فیزیولوژی گایتون است. این کتاب که توسط دکتر حوری سپری و زیر نظر دکتر حائری روحانی ترجمه و تلخیص شده است. خلاصه گایتون حوری سپهری نیز مانند کتاب گایتون ترجمه حوری سپهری بسیار مشهور است و این شهرت را مدیون ترجمه و خلاصه سازی خوب است. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1 – در کتاب اصلی مباحث دارای شرح و بسط بیشتری هستند. اما در کتاب خلاصه فیزیولوژی گایتون تلاش شده تا مطالبی که از اهمیت کمتری برخوردار هستند، حذف شوند و تنها مطالب اصلی و مهم در کتاب جای داده شوند.

2- بطورکلی کیفیت گرافیکی در این کتاب پایین‌تر از کتاب فیزیولوژی گایتون است. این در حالی است که در یادگیری فیزیولوژی تصاویر نقش کلیدی را دارند.

3- زبان نگارش در این کتاب ساده‌تر و روان‌تر از کتاب اصلی است. به این شکل که تمام مطالب کتاب را دربر می‌گیرد، اما این مطالب با زبان ساده‌تر و بسیار خلاصه وارتر بیان شده‌اند.

4- جملات کتاب اندکی بلند هستند. جملات کوتاه‌تر مفهوم را بهتر منتقل می‌کنند. البته این موضوع تمام جملات کتاب را دربر نمیگیرد و بسیاری از جملات این کتاب کوتاه و شیوا هستند.

5- رنگی و بلد کردن کلمات مهم در بین جملات به ذهن سپاری این مطالب را ساده‌تر خواهد کرد.

6- در فهرست کتاب خلاصه فیزیولوژی گایتون حائری تنها فصول و صفحان مربوط به آن‌ها ذکر شده است و اثری از مباحث موجود در هر فصل و صفحات آن در فهرست کتاب نیست.

7-فصل بندی خلاصه فیزیولوژی گایتون بر اساس فصول کتاب است.

چکیده فیزیولوژی گایتون نیاورانی

خلاصه فیزیولوژی گایتون - چکیده گایتون نیاورانی

کتاب چکیده فیزیولوژی گایتون نیاورانی یکی دیگر از کتاب های خلاصه فیزیولوزی گایتون مشهور بازار است که طرفداران خاص خود را دارد. ترجمه و تلخیص این کتاب نیز مانند کتاب فیزیولوژی گایتون نیاورانی بر عهده دکتر احمدرضا نیاورانی بوده است. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- چکیده گایتون نیاورانی از نوع پالتویی است. باتوجه به حجم خلاصه فیزیولوژی گایتون و اهمیت این کتاب بهتر بود تا این کتاب به‌صورت وزیری چاپ شود. زیرا در کتاب های پالتویی ناگزیر فونت باید کوچکتر شود و این موضوع مطالعه آن را دشوار می‌سازد.

2- این کتاب از نظر حجم محتوایی تقریباً با کتاب خلاصه فیزیولوژی گایتون حائری برابر است.

3- روش تلخیص در کتاب چکیده گایتون نیاورانی بیشتر به روش نموداری و جزوه نویسی نزدیک است.

4- در این کتاب به اندازه خلاصه گایتون حائری از اشکال استفاده نشده است. از همین رو اگر درک مطلب شما وابسته به اشکال است چکیده گایتون نیاورانی انتخاب خوبی نیست.

5- در این کتاب نیز مطالب مهم با رنگ دیگر هایلایت شده‌اند.

6- در این کتاب مشخص شده است که هر بخش خلاصه کدام صفحات از کتاب اصلی است. از همین رو اگر از کتاب فیزیولوژی گایتون نیاورانی استفاده می‌کنید، چکیده گایتون نیاورانی می‌تواند کمک خوبی برای شب های امتحان باشد!

7- جملات کوتاه هستند و تلاش شده است تا کتاب خلاصه‌وارتر نوشته شود. به‌نحوی که خوانند با خواندن آن فحوای کلام را در جملات کوتاه دریابد و به ذهن بسپارد.

8- این کتاب دارای گرافیک خوبی است.

9- فصل بندی بر اساس فصول کتاب مانند قلب، اعصاب و …

10- فهم متن نگارش شده اندکی دشوار است.

چکیده گایتون دکتر نجفی

خلاصه فیزیولوژی گایتون

چکیده فیزیولوژی گایتون دکتر نجفی نمونه‌ای دیگر از خلاصه فیزیولوژی گایتون 2021 است که به تازگی در بازار منتشر شده است. همانطورکه می‌دانید شیوه خلاصه نویسی در نگارش کتاب‌های خلاصه بسیار مهم است. به همین علت در هر یک از این کتاب‌ها تلاش شده است تا با رعایت اصول تلخیص در عین اینکه از محتوای کتاب کاسته نمی‌شود، متن به‌صورت خلاصه‌وار نگاشته شود.

1- کتاب چکیده گایتون دکتر نجفی حجم بیشتری نسبت به دو کتاب خلاصه فیزیولوژی گایتون حائری و چکیده گایتون نیاورانی دارد.

2- در بخش انتهایی ابن کتاب بخشی با عنوان آزمون وجود دارد که شامل تست های فیزیولوژی مربوط به بخش‎‌های مختلف کتاب فیزیولوژی گایتون نظیر، اعصاب غدد و قلب به همراه پاسخ کلیدی آن‌ها است.

3- استفاده از علائم برای نشان دادن ” درنتیجه” “افزایش” و … برای کاهش حجم کتاب.

4- عدم فصل بندی بر اساس فصول کتاب اصلی

5- خلاصه کردن به سبک نموداری و جزوه نویسی

6- استفاده از جملات بسیار روان و عامیانه برای توضیح یک مبحث

7- قرار دادن نکات برای توجه بیشتر خواننده در لابلای متن

8- گرافیک خوب از ویژگی‌های دیگر این کتب است. بطورکلی هر سه این کتاب‌ها از نظر گرفیکی بسیار خوب عمل کرده‌اند.

نتبجه گیری:

بطورکلی از مقایسه سه کتاب فیزیولوژی گایتون حائری، چکیده فیزیولوژی گایتون نیاورانی و کتاب چکیده گایتون دکتر نجفی می‌توان نتیجه گرفت هر سه این کتاب‌ها از نظر گرافیک و صفحه آرایی یکسان عمل کرده‌اند. اما کتاب چکیده گایتون نیاورانی پالتویی است. از همین رو فونت آن اندکی ریزتر و مطالب فشرده‌تر هستند. البته انتخاب نوع کتاب از نظر مشخصات ظاهری به سلیقه کاربر بستگی دارد. از همین رو نمی‌توان این ویژگی را یکی از ایرادات این کتاب دانست.

در کتاب فیزیولوژی گایتون ترجمه حائری مطالب بر اساس سرفصل‌های کتاب عنوان شده‌اند. شیوه خلاصه نویسی در این کتاب به استفاده از حذف مطالب غیر ضروری است و نحوه نگارش آن به‌صورت نوت برداری یا نموداری نیست. برخی جملات اندکی بلند و نامفهوم هستند. برای فهم بهت در این کتاب از تصاویر کتاب اصل استفاده شده است. کلمات کلیدی رنگی شده‌اند.

در کتاب چکیده گایتون نیاورانی تعداد تصاویر کمتر از خلاصه فیزیولوژی گیاتون حوری سپهری است. مطالب به‌صورت خلاصه یا نموداری نوشته شده‌اند. در کتاب خلاصه صفحات کتاب اصلی مشخص شده است. از همین رو می‌توان فهمید هر یک از بخش های کتاب چکیده، خلاصه کدام صفحه از کتاب اصلی هستند. جملات مهم در قلب نکته ذکر شده‌اند. پایان کتاب دارای آزمون تستی با پاسخ‌های چهارگزینه‌ای است. نحوه تلخیص نکته وار و نموداری است و زبان خلاصه نویسی روان است.

نوشته های مرتبط

2 فکر در مورد “ خلاصه فیزیولوژی گایتون

  1. جیران گفت:

    مقایسه خیلی خوبی بود

  2. محبی گفت:

    سلام ببخشید میخواستم بپرسم برای آزمون لیسانس به پزشکی، کدوم یکی از این سه کتاب رو توصیه میکنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *